2020-12-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK! För ett välskrivet och initierat inlägg. Båda systrarna fosterhemsplacerades (enligt systern) så jag utgår från att socialtjänsten var inkopplad då. Den yngste sonen (numera mannen) stannade i hemmet.

Tydligen var soc även delaktig i att få sonen att återgå till skolan utan framgång. Samma år han vägrade gå till skolan dog pappan, så skolan som tillflyktsplats minskade troligen i betydelse. Hemmet blev Tryggheten. Kanske även morföräldrarna. Där tydligen alla barnen hade sin fristad.

Om sonen har någon medfödd diagnos vet jag inte däremot har samtliga barn med all sannolik fått psykiska men av barndomsuppväxten. Ingen skuld tycker jag bör läggas på mamman som kämpat för att skydda sina barn. Så vitt jag förstår.

Tack själv! För att du tog dig tid att läsa och ge feedback. Nej, efter vad som framkommit har mamman gjort vad hon förmått inklusive ta emot hjälp.
Citera
2020-12-07, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyWac
Tack själv! För att du tog dig tid att läsa och ge feedback. Nej, efter vad som framkommit har mamman gjort vad hon förmått inklusive ta emot hjälp.

Det krävs styrka, mod och rejäl självkänsla att bryta ett förhållande med en så dominerande våldsverkare. Jag tror att hon blev ganska så nedbruten efter att sonen avled i cancer 4 år gammal och jag utgår från att han var sjuk en lång tid innan sin död. Att hon kände skuld och förtvivlan är ofrånkomligt. Fadern kan ha underblåst den känslan också. Det är inte konstigt om hon blev rejält drabbad rent psykiskt/mentalt.

Om jag förstått rätt födde hon rätt snart efteråt denna "nya" son som fadern krävde att hon skulle bevaka ständigt (hålla vid liv, inte "misslyckas" med). Misstänker att han övervakade sonen och bestraffade henne vid minsta tecken på att sonen inte mådde bra eller misskötte hemmet. Döttrarna tycks han varit mindre välvilligt intresserade av alls då han även hotade dem. Barnen kom tätt och allt ansvar för barn och hem låg på hennes axlar. Bestraffning, bråk verkar varit ett dagligt inslag.

Så det måste varit en snudd på övermäktig uppgift att resa sig och frigöra sig från "despoten". Stackars kvinna och barn, vilken tragisk hemmiljö de levde i.
Ingen kan ha genomlevt den hemmiljön utan att bära på traumatiska spår.

När nu den hemmavarande sonen drabbades av fysisk sjukdom kan hon drabbats av traumatiska flash-backs och blivit helt handlingsförlamad. Tänker jag.
Citera
2020-12-07, 03:10
Medlem
https://www.instagram.com/p/CIWa0mMlh3D/?igshid=86b82hkesa45

Återhållsamhet bör gälla såväl media som allmänheten. Tänk på hur fel det kan bli och hur oskyldiga drabbas av vilda spekulationer på ett tidigt stadium.
Citera
2020-12-07, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om så har hon satt den över själv.
Aldrig i livet att något sitter så löst och i den färgen.
"Jag har jobbat på sjukhus"
Kan det vara att hon injicerar något själv som hon vill dölja?
Citera
2020-12-07, 05:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Nej. Har aldrig hört att tandimplantat bekostats av det allmänna. Det brukar väl istället bli det billigast möjliga. Hoppas han inte behöver löständer!

Det där med herrtidningar var tydligen skrivet av ett troll. Inte sant alltså.
Risken är stor att tandbenet är skadat?
Citera
2020-12-07, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det är lätt för en utomstående att säga och det är ju mycket bra om utomstående säger det. Men tyvärr håller många kvinnor det hemligt och tror på bättring. Kanske ibland för barnens skull. Det är säkert inte alls lika lätt för dem själva att göra slag i saken och bryta sig loss. Det är nog mycket förknippat med skam också. När han avled borde hon ju dock kunnat söka hjälp...
Man kanske inte vill belasta andra människor. Föräldrarna kan ju också haft vissa synpunkter på den här mannen från början som hon inte lyssnade på och nu kände hon väl att hon fick stå sitt kast och försöka klara detta själv. Bara min egen fundering.
Citera
2020-12-07, 05:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkpussy
Då hade han förmodligen blivit inlåst på riktigt..
Japp.. och fått regelbundna måltider, vård, tandvård m.m..
Vad är att föredra?
Citera
2020-12-07, 05:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Och även kring hur han hittades. Först var det väl i en varpöl på golvet, som sedan ändrades till att han satt i en fåtölj? Mycket märkligt, stackars hela familjen. Hoppas de får riktig hjälp nu.
Men det där att han låg i ett hörn på golvet, är ju felciterat av en journalist.
Hon sa att han satt i en fåtölj i köket!
Citera
2020-12-07, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Hela familjen har haft det mycket tufft pga pappan som tydligen misshandlat både mamman och barnen. Däremot är mammans beteende fortfarande extremt märkligt. Mamman tyckte alltså att döttrarna skulle flyttas till fosterfamilj, men sonen skulle minsann bo kvar hos henne.

https://www.expressen.se/nyheter/familjen-slogs-sonder-av-valdet-isolerades-nar-alla-vande-ryggen/ Några citat:
Hon insåg väl själv att hon inte klarade av att ta hand om alla barnen och att flickorna skulle få det bättre i en fosterfamilj. Speciellt nu då sonen var så knepig också. Det räckte nog för henne att försöka ta hand om honom som inte verkade klara sig själv. Någon ondska gentemot flickorna tycker jag inte ligger i det.
Citera
2020-12-07, 05:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Nej han flyttade till älskarinna!
Oki.. Inte ens det gjorde kärringen rätt, hon blev alltså dumpad?
Vilken barnkär och trevlig kvinna!
Citera
2020-12-07, 11:46
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Man kanske inte vill belasta andra människor. Föräldrarna kan ju också haft vissa synpunkter på den här mannen från början som hon inte lyssnade på och nu kände hon väl att hon fick stå sitt kast och försöka klara detta själv. Bara min egen fundering.
Säkert en riktig fundering. Det är säkert många som skäms för sin egen ”dumhet” och väljer att tiga. Tragiskt!
Citera
2020-12-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairie64
Njaaa.... det är jättesvårt att säga. Jag är själv lärare, förresten, men jobbar numera bara med barn med NPF (specialskola). Men min erfarenhet är också att en del blir mobbade medans andra får för sig att de blir mobbade. Jag har själv sett det med min dotter. Hon pratade om det med en av hennes förra lärare och vi föräldrar var också med och ville veta vad exakt som hände. Det visade sig att det inte fanns någon mobbning, utan det handlade om helt normala reaktioner av dem andra i klassen. Exempel: Hon hade väldigt ovanlig klädstil, andra tittade lite förvånad - hon uppfattade det som mobbning. Och så var det med några andra saker också. Alltså - ingen mobbning där. Som tur var. Men ett barn med NPF kan lätt uppfatta situationen fel också.

Och i dem fallen som det händer, så brukar det inte vara så att lärarna inte bryr sig. Inte enligt min erfarenhet. Vi får ju i regel inte reda på det. Det görs ju inte framför lärarna. De gångerna som man har en uppenbar situation, där en elev är utsatt, brukar man inte släppa den eleven ur siktet ALLS. Och det behövs, för så fort man inte ser, så händer det något. Vi hade ett sånt fall för några år sedan, där vi fick hålla koll precis hela tiden.

Institutioner? Finns det fortfarande, menar du? Eller är det några år sedan? Jag har aldrig hört att det skulle finnas sånt nuförtiden?

Tyvärr funkar inte alla skolor på det viset, att man inte släpper den mobbade ur sikte. Varken då eller nu! Det är allvarligt! Mobbning är psykisk och ibland även fysisk misshandel..

Ps.Vad vinner du på att utge dig för att vara lärare? Sådana brukar kunna korrekt svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in