Citat:
Ursprungligen postat av
LadyWac
Tack själv! För att du tog dig tid att läsa och ge feedback. Nej, efter vad som framkommit har mamman gjort vad hon förmått inklusive ta emot hjälp.
Det krävs styrka, mod och rejäl självkänsla att bryta ett förhållande med en så dominerande våldsverkare. Jag tror att hon blev ganska så nedbruten efter att sonen avled i cancer 4 år gammal och jag utgår från att han var sjuk en lång tid innan sin död. Att hon kände skuld och förtvivlan är ofrånkomligt. Fadern kan ha underblåst den känslan också. Det är inte konstigt om hon blev rejält drabbad rent psykiskt/mentalt.
Om jag förstått rätt födde hon rätt snart efteråt denna "nya" son som fadern krävde att hon skulle bevaka ständigt (hålla vid liv, inte "misslyckas" med). Misstänker att han övervakade sonen och bestraffade henne vid minsta tecken på att sonen inte mådde bra eller misskötte hemmet. Döttrarna tycks han varit mindre välvilligt intresserade av alls då han även hotade dem. Barnen kom tätt och allt ansvar för barn och hem låg på hennes axlar. Bestraffning, bråk verkar varit ett dagligt inslag.
Så det måste varit en snudd på övermäktig uppgift att resa sig och frigöra sig från "despoten". Stackars kvinna och barn, vilken tragisk hemmiljö de levde i.
Ingen kan ha genomlevt den hemmiljön utan att bära på traumatiska spår.
När nu den hemmavarande sonen drabbades av fysisk sjukdom kan hon drabbats av traumatiska flash-backs och blivit helt handlingsförlamad. Tänker jag.