2020-12-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSakkunnig
Har det rapporterats hur länge mamman varit inlagd på sjukhus? Vad jag förstår fick släktingen reda på situationen i helgen, men det framgår inte från någon artikel om det hade varit en varaktig vistelse eller inte.

Om någon hamnar på sjukhus så brukar sjukhuset meddela närmast släkting. Och det blir logiskt att denna släkting är dottern.
Citera
2020-12-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Om det som hänt verkligen är i haninge så är jag 90% säker på vem mamman är. Man såg henne ofta i centrum för typ 10-20 år sen. ALLTID i långkjol, skinnjacka, smal med tunt upptuperat hår med 1kg hårspray.
Hon kom alltid tillsammans med en yngre svarthårig kille arm i arm och vi har alltid trott att dem var ett par, kan det ha varit sonen?
Någon mer haningebo måste ju veta vilka jag menar?

10-20 år sen?
Om det är samma kvinna vi pratar om såg jag henne senast för någon månad sen, när jag var på återbesök.
Varje gång jag kör förbi i mina gamla hemtrakter och ser henne så tänker jag:
- "Jisses där är hon igen. Ändrar hon aldrig frisyr?"
Jag har aldrig sett henne i sällskap med någon, alltid ensam.

OM det nu är samma person vi pratar om. Har inte funderat på klädseln, blicken fastnar på håret.
Citera
2020-12-01, 15:51
Medlem
Phantom042s avatar
Känns mer och mer som det här är extremt uppblåst av media.
Läser man intervjuer så har grannar pratat med mamman och frågat hur det var med pojken. Vän till släktingen har sett dem vara ute och gå tillsammans, någon granne har pratat med honom när han var ensam i den lokala matbutiken.

Han har uppenbarligen inte varit varken instängd eller inlåst av mamman på Josef Fritzl manér som media försöker få det till.

Två psykiskt sjuka människor som lever tillsammans och uppenbarligen inte kan ta hand om vare sig själva eller varandra och lever i någon slags misär.

Vad som är intressant är hur han lyckats undgå skolplikten, troligen genom mammans manipulativa lögner och där finns det brister i rutinerna som behöver kollas på.
Citera
2020-12-01, 15:56
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Känns mer och mer som det här är extremt uppblåst av media.
Läser man intervjuer så har grannar pratat med mamman och frågat hur det var med pojken
. Vän till släktingen har sett dem vara ute och gå tillsammans, någon granne har pratat med honom när han var ensam i den lokala matbutiken.

Han har uppenbarligen inte varit varken instängd eller inlåst av mamman på Josef Fritzl manér som media försöker få det till.

Två psykiskt sjuka människor som lever tillsammans och uppenbarligen inte kan ta hand om vare sig själva eller varandra och lever i någon slags misär.

Vad som är intressant är hur han lyckats undgå skolplikten, troligen genom mammans manipulativa lögner och där finns det brister i rutinerna som behöver kollas på.

Ja nu när jag lyssnar på P4 extra så är dom väldigt försiktiga med att påstå att mannen varit totalt inlåst i alla dessa år. PÅ aftonbladet står det även att boende i området har sett mannen i området nattetid. Den uttalade släktingen har sett både mannen och modern ute dagtid men efter ett tag har detta enligt vittnen skett i allt mindre grad. Att mamman antagligen haft ett väldigt stort inflytande, manipulerat både sonen och myndigheter är ett faktum. Men fallet är nog mer komplext än att modern "stängde lägenhetsdörren för 28 år sedan" och att sonen aldrig sett världen utanför.
Citera
2020-12-01, 15:59
Medlem
Mimurs avatar
Jag kan inte se att det framkommit i tråden innan, men enl Aftonbladet är kvinnan nu anhållen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7K7XGK/hur-kunde-mannen-hallas-inlast-i-28-ar

Jag tycker att det blir lite fel när det hävdas att han har varit ”inlåst”. Bättre vore väl att beskriva det som att mamman försökt (och lyckats) hålla honom isolerad? Åtminstone kan det väl bli skillnad rent juridiskt...
Citera
2020-12-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Om någon hamnar på sjukhus så brukar sjukhuset meddela närmast släkting. Och det blir logiskt att denna släkting är dottern.
Tyvärr gör de inte alltid det! Även om de har anhörigas kontaktuppgifter.
Dessutom; Om modern varit vid medvetande, har de frågat henne om de får kontakta anhörig. Säger hon då nej, så kan de inget göra tyvärr.
Citera
2020-12-01, 16:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Lite Off Topic;
Har vi någon tråd om kvinnan i Bromölla som gömde sina tre döttrar?
https://www.op.se/artikel/kvinnan-fran-bromolla-kan-flytta-till-are-kommun
Undrar hur det slutade.
Jag har sökt, men får bara träff på ett mord 2018.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-12-01 kl. 16:04.
Citera
2020-12-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Dessutom; Om modern varit vid medvetande, har de frågat henne om de får kontakta anhörig. Säger hon då nej, så kan de inget göra tyvärr.

Så den förmodade dottern tittade i spåkulan och såg att mamman inte var hemma?
Citera
2020-12-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Man får alltid frågan "Är det ok om vi berättar att du är här ifall nån ringer". Det är sekretess på sjukhus, så du har helt rätt. Säger man nej, så är det bara så. De får inte tala om ifall du ligger på inrättningen. Hur släktingen fick reda på att hon låg på sjukhus har väl ännu inte beskrivits i media?
Citera
2020-12-01, 16:03
Medlem
Vi får vänta tills FUP blir tillgängligt, fram tills dess så får vi spekulera. Men alla måste väl ändå hålla med om att vara inlåst i 28 år i en lägenhet utan att gå ut en endaste gång bör ju vara omöjligt. Klarar man det psykiskt?
Citera
2020-12-01, 16:03
Medlem
Till er som undrar hur skola och socialtjänsten inte agerat. Mamman har varit på möten med ”sonen” innan han blev myndig. Hon har tagit med sig ett annat barn från släkten som hon påstått varit sonen, och han har sluppit att gå i skolan då mamman påstått att sonen blivit apatisk efter faderns död och vägrade gå i skolan. Sonen var ovetandes om detta och fick inte gå ut förrän han fyllde 20, och har fått sådan grov psykisk ohälsa och blivit såpass hjärntvättad att han hållt sig inne. Mvh, vän till systern i fråga.
Citera
2020-12-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Så den förmodade dottern tittade i spåkulan och såg att mamman inte var hemma?
Nej, hon fick veta det, står det ju i artiklar. Framkommer inte hur. Kanske via sjukhuset, kanske via granne, eller på annat sätt. Vad tror du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in