Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Hej!
Jag har sett kortfilmer som varit riktigt bra, men oftast gjorda av utbildade människor. Men dessa kortfilmer där man hyrt, lånat eller har sin egna utrustningar. Dessa kortfilmer som görs av människor som kanske inte är utbildade. Varför blir kortfilmen så ''konstig''?
Jag torr inte det är enbart skådespeleri insatsen. Visserligen kanske man märker direkt att det är lite tokigt med manuset/replikerna. Vissa gånger orealistiska beslut av karaktärerna eller andra saker som kan kanske vara skrattretande.
Jag tror det är själva filmningen, klippningen och redigeringen som är knasig. Hade man fått till det på ett mer ordentliga sätt och filmat på det ''rätt'' sätt, så tror jag att plötsligt så skulle skådespeleriet bli bättre, på sätt och vis.
https://www.youtube.com/watch?v=g8sYI-SPx5g&t=494s
Jag kan inte rå för och tycka att detta underhållande för att mycket är löjligt, konstiga sätt. Just här, är nog filmningen, klippningen och redigeringen som är tokig. Men också manuset och lite av skådespeleriet.
Vad tycker ni själva om denna serie eller någon åsikt om hur en amatörkortfilm kan bli bättre. Vad är det den saknar det ''speciella''? Även om jag tycker denna serie som jag länkade till är löjlig och jag vet egentligen bara ungefär vad som är ''tokigt'' så känns det fortfarande svårt att sätta exakta fingret vad som saknas.
Vad har ni för tankar om detta rent allmänt?
I exemplet som du visar, har du rätt i att det är fel på skådespel, kamerarörelse, klipp och manus. Sen filmar man också med en DSLR kamera med ett icke cinema objektiv. Materialet är heller inte färgkorrigerat. Ljudet är inte heller mixat. Ljuset som används är praktiska lampor och inga LED/HMI lampor som brukar användas i filmproduktion.
Jag personligen ser att det finns fyra generella olika nivåer i filmskapandet.
Amatör
Semi-Professionell
Professionell
Master
Amatörer förstår grundkonceptet med film, handling och berättande. Men behärskar inte klippning, kamera, manus och skådespel. De är helt enkelt amatörer som börjar på ruta 1. Dessa blir ju B eller C filmer.
Semi professionella, förstår grundkoncept, behärskar klippning, kamera, manus och skådespel på en okej nivå. Men inte 100%
Professionell nivå då sitter alla delar till 100%. Detta brukar ju vara TV material, medioker-filmer eller annat som distribueras över stor skala.
Master nivån, där har vi dem stora filmskaparna som gör allt utan problem (Läs stora produktionsbolag) Mästarna uppfinner nya saker som går till filmhistorien och blir till heta diskussioner
bland kulturintresserade.