2021-04-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
” I både Norge och Danmark är hushållen betydligt mer skuldsatta än vad vi är i Sverige”
https://sebgroup.com/sv/press/nyhete...allens-skulder

Men BNP per capita i Norge är drygt 20 procent högre än i Sverige, enligt Ekonomifakta.

Och svenskarna är fattigaste folket i Norden och bland de fattigaste i Västeuropa, sett till medianförmögenhet.

http://cornucopia.cornubot.se/2020/0...ttigast-i.html

Citat:
Svenska privatpersoner har i median en förmögenhet på 41 852 USD, inklusive bostaden, vilket placerar oss som fattigast i Norden och fjärde fattigast i Västeuropa.
...
Norrmännen har i median 70 627 USD, Danskarna 58 784 USD och finnarna 55 532 USD, och är som näst fattigast i Norden fortfarande 34% rikare än svenskarna.
Citera
2021-04-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Fast antalet mördade svenskar är ju lägre...

Ja det är klart.
Men det får inte direkt Sverige att framstå som något vidare tryggt land...
Citera
2021-04-24, 20:18
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
De har flest antal mongoloider per capita i världen, hävdas bland annat i rysk media att norrmannen är svårt inavlad.

Einstein hade en schizofren son också. Tror det är mer nån sån effekt, där överlägsenheten overflowar ibland och man får ett mongo, typ.
Senast redigerad av jymdjaket 2021-04-24 kl. 20:21.
Citera
2021-04-24, 20:52
Medlem
Citat:
Om du tror jag skulle jobba för ynka 50k i månaden så är du dummare än dum
Vet du vad, du får göra vad du vill, men det där är en medellön. Eftersom du är totalt efterbliven så kan jag hjälpa dig med att din kompetens säkert är värd lika mycket i Sverige som i Norge = dvs nada.
Citera
2021-04-24, 20:55
Medlem
Citat:
De har flest antal mongoloider per capita i världen, hävdas bland annat i rysk media att norrmannen är svårt inavlad.
Rysk media hetsar med jämna mellanrum mot Norge på grund utav att det är många ryssar som åker hit, jobbar och stannar. Några familjer har fått barn omhändertagna pågrund av omsorgsvikt, men det är mest kulturella skillnader och Inget ryssar gör med flit.
Citera
2021-04-24, 21:59
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Ja det är klart.
Men det får inte direkt Sverige att framstå som något vidare tryggt land...

Det har säkert mördats fler norrmän i Sverige än i Norge senaste tolv månaderna.
Citera
2021-04-25, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Men BNP per capita i Norge är drygt 20 procent högre än i Sverige, enligt Ekonomifakta.

Och svenskarna är fattigaste folket i Norden och bland de fattigaste i Västeuropa, sett till medianförmögenhet.

http://cornucopia.cornubot.se/2020/0...ttigast-i.html
Fast... nu är det som så att jag jobbar i Norge och har samma lön som mina norska kollegor, skillnaden är att jag lever gott på min lön i Sverige medans de överlever på samma lön i Norge, de har enorma skulder mina norska kollegor medan jag med 3 fastigheter, 3 bilar osv ligger på en belåningsgrad på kanske 10% (som jag kan casha in på en minut), norrmännen lever från lön till lön, skulle de inte få lön en månad så skulle det bli katastrof och självmord.
Citera
2021-04-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Einstein hade en schizofren son också. Tror det är mer nån sån effekt, där överlägsenheten overflowar ibland och man får ett mongo, typ.
Du har nog inte träffat många norrmän om du tror att de är ”överlägsna” finns en anledning till att vi svenskar utan större problem avancerar till chefer på ganska kort tid.
Citera
2021-04-25, 08:25
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ingenting är gratis, det krävs ofta stora investeringar för att utvinna tex olja.
Sverige klarae sig förhållandevis bra efter andra världskriget och kune bygga upp sin industri, men Norge har absolut kommit ikapp. Men den stora Skillnaden är invandringspolitiken. Även Norge har tagit en del skit, men inte alls samma magnitude som Sverige. De har massor av jobbinvandrare som bygger vägar, tunnlar och annat samt svenskar som sköter restaurangnäringen. Men samtliga dessa är arbetande och skattebetalande människor. Att jämföras med Sverige (stora) bidraginvandring.
Sverige var inte besatt utan alierad med tyskland ww2. Det var en väsentlig skillnad ekonomiskt (moral glömmer vi) då! Idag är skillnaden att sverige och sveriges befolkning vanvårdas.
Citera
2021-04-25, 13:38
Medlem
Citat:
Fast... nu är det som så att jag jobbar i Norge och har samma lön som mina norska kollegor, skillnaden är att jag lever gott på min lön i Sverige medans de överlever på samma lön i Norge, de har enorma skulder mina norska kollegor medan jag med 3 fastigheter, 3 bilar osv ligger på en belåningsgrad på kanske 10% (som jag kan casha in på en minut), norrmännen lever från lön till lön, skulle de inte få lön en månad så skulle det bli katastrof och självmord.

Nog för att det finns gott om tröga människor i Norge. Men jag har svårt att tro alla lever så som dina WT-kollegor. Det är inte heller mina personliga erfarenheter av de nordmän jag träffat på.

Finns förmodligen en hel del svenskar också som lever från lön till lön. Antagligen fler än man kan tro.
Citera
2021-04-25, 21:13
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Du har nog inte träffat många norrmän om du tror att de är ”överlägsna” finns en anledning till att vi svenskar utan större problem avancerar till chefer på ganska kort tid.

Är väl mer att vi har stort ego typ. Jämför man med ingenjörer så är ju de flesta chefer korkade, men det är ett jobb där det hjälper att ha höga tankar om sig själv.
Citera
2021-04-25, 21:32
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Det är för att du skrapar rost lika snabbt som polackerna du konkurrerar med, men lärt dig norskan lite snabbare. Därför får du vara «chef», än så länge..
Senast redigerad av kugutt 2021-04-25 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in