2020-11-30, 18:44
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, inte på de första ca 20.000, dvs en dålig månadslön. Allt du tjänar från 20’ upp till gränsen för statlig skatt beskattas likadant, grundavdraget introducerar en knappt märkbar progressivitet, helt ointressant när det gäller hur man bäst tar ut sin pension.

Jag vet hur det funkar, men jag menar bara att den progressiviteten inte är helt ointressant om man inte har en rätt god tjänstepension. Eller tar ut tjänstepensionen tillsammans med den allmänna.

Om man vill ta ut enbart en rätt normal tjänstepension från säg 55 och dessutom leva på den allmänna när tjänstepensionen är slut så är progressionen inte helt ointressant, thats all.
Citera
2020-11-30, 18:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Jag vet hur det funkar, men jag menar bara att den progressiviteten inte är helt ointressant om man inte har en rätt god tjänstepension. Eller tar ut tjänstepensionen tillsammans med den allmänna.

Om man vill ta ut enbart en rätt normal tjänstepension från säg 55 och dessutom leva på den allmänna när tjänstepensionen är slut så är progressionen inte helt ointressant, thats all.
Den är bara intressant vid brytgränsen för statlig skatt, innan dess spelar den ingen roll. Skatten på 30’ eller 35’ per månad är i praktiken samma procentsats, ingen progressivitet. Intern ens vid 40’, du betslar fortfarande bara dina ca 30% kommunalskatt. Du får ett avdrag på 20’, per år, inte per månad.

https://www.informationsverige.se/sv...-betala-skatt/
Senast redigerad av mikaels 2020-11-30 kl. 18:50.
Citera
2020-11-30, 19:02
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Den är bara intressant vid brytgränsen för statlig skatt, innan dess spelar den ingen roll. Skatten på 30’ eller 35’ per månad är i praktiken samma procentsats, ingen progressivitet. Intern ens vid 40’, du betslar fortfarande bara dina ca 30% kommunalskatt. Du får ett avdrag på 20’, per år, inte per månad.

https://www.informationsverige.se/sv...-betala-skatt/

Nu ska jag inte klaga på läsförståelsen eller så, men en tjänstepension på 30-35-40 i månaden var inte riktigt det jag tänkte på, det trodde jag var underförstått.

Nog om det, ts har ju inte nämnt storleken på sin tjänstepension.

SkogsSaab har en bra poäng för övrigt.
Citera
2020-11-30, 19:14
Medlem
Jagersros avatar
Tillför lite att tänka på. Har jobbat med detta. Tjänste pensionen är uppbyggd på 2 olika sätt : Premiebestämd och förmånsbestämt. Premie = en summa som betalas ut kortast tid 5 år. De flesta har detta. Den andra modellen är förmånsbestämd. Högre löner . Detta är på utgående .... Du får en fast summa livet ut. Nu kommer jag till pudelns kärna ! Den sistnämnda kan du tempa ut ... dvs ta ut på kortare tid tex på 7 år. Du får en MYCKET högre summa under dessa år. I ITP, BTP , KTK tex finns detta.
Citera
2020-11-30, 20:01
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
https://www.skatteverket.se/privat/s...e80009078.html

Vet ni inte hur det funkar?
Beskriv gärna hur Sverige har progressiv skatt utöver de två gränser jag nämnt, plus grundavdraget, som alla får, pensionärer lite extra mycket.
De flesta i Sverige betalar platt skatt, bara kommunalskatt, och inte på sina första 20 papp. Inte särskilt progressivt. Hoppar du upp över dryga 40 då får du 20% extra skatt på delen över dessa drygt 40, första steget i den progressiva trappan. Kommer du sen ännu högre, närmare 60, kommer värnskatten, ytterligare 5%, på den del som ligger över den brytpunkten.
Vad är det ni inte fattar om det svenska skattesystemet? Det finns väl beskrivet hos Skatteverket, och är inte särskilt komplicerat. Eller progressivt.

Nåja, en viss progressivitet finns det även vid lägre inkomster. Bor man i Stockholm och tjänar 25 000 kr/månad betalar man 20,7% i skatt. Tjänar man 35 000 kr så betalar man 22,6% i skatt (siffror för arbetande personer, ej pensionärer).
https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Citera
2020-11-30, 21:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Nu ska jag inte klaga på läsförståelsen eller så, men en tjänstepension på 30-35-40 i månaden var inte riktigt det jag tänkte på, det trodde jag var underförstått.

Nog om det, ts har ju inte nämnt storleken på sin tjänstepension.

SkogsSaab har en bra poäng för övrigt.
Men hur många tjänstemän tjänar mindre än så?
Snittlönen för heltidsanställda är ju drygt 30, nog är väl snittlönen för tjänstemän högre än så?
Så det är väl inga orimliga summor i pension?
Det är ju summan av allmän pension och tjänstepension, och eventuella privata pensioner, som utgör årsinkomsten man betakar skatt på?
Citera
2020-11-30, 21:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Nåja, en viss progressivitet finns det även vid lägre inkomster. Bor man i Stockholm och tjänar 25 000 kr/månad betalar man 20,7% i skatt. Tjänar man 35 000 kr så betalar man 22,6% i skatt (siffror för arbetande personer, ej pensionärer).
https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Så du menar att man bör överväga sitt pensionsuttag beroende på om skatten ökar 2%?
Det är förvisso en viss progressivitet, men helt ointressant. Mycket bättre att maxa ut upp till brytgränsen och investera om man inte behöver pengarna nu. De två procenten får du igen i vilken fond som helst.
Citera
2020-11-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är samma pengar man får ut oavsett period. Lite förenklat kan man säga att om om du får 5000kr/mån om du tar ut pensionen på 10 år, så får du 10000kr/mån om du tar ut pensionen på 5 år. Man förlorar inget på att ta ut pengarna på kortare tid. Däremot ska man vara medveten om att det gäller andra skatteregler om man går pension tidigt, innan man fyllt 65. Då får man skatta bort större del av pensionen.

Fast det stämmer inte riktigt i och med att kapitalet får längre tid att förräntas vid en längre utbetalningstid. Den effekten kan inte bortses ifrån. Å andra sidan är pengarna dina att förvalta efter eget tycke vid en kortare utbetalning... Och man vet aldrig hur länge man lever.
Citera
2020-12-01, 05:14
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Så du menar att man bör överväga sitt pensionsuttag beroende på om skatten ökar 2%?
Det är förvisso en viss progressivitet, men helt ointressant. Mycket bättre att maxa ut upp till brytgränsen och investera om man inte behöver pengarna nu. De två procenten får du igen i vilken fond som helst.

Det har jag aldrig sagt. Jag reagerade på att du sa att skatten inte är progressiv förrän man når inkomster där man ska betala statlig skatt.
Citera
2020-12-01, 05:56
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ja, man kan ju välja att ta ut tjänstepension på minimum 5år. Sedan blir det rejält tapp o filmjölk. Men är man sjuklig eller inte av nån anledning vill chansa att man blir blåst på pengarna, då kanske man gör det.
Men ger det några några negativa skatteeffekter? Jämfört med ta ut på längre tid, 10-15 år?
Blir du 100 år kanske du vinner på livslångt också.

Vet att man kan ta ut nån del av pension från 55år, medans man jobbar. Men det blir väldigt negativ skatteeffekt.
Finns olika skolor angående uttag tjänstepension.

Brytpunkt statlig skatt, varför ta ut tjänstepension så man kommer över brytpunkt och får betala 50% i skatt på pengarna kan vara en aspekt.

Ta ut och så snabbt som möjligt och lägga på kontot. Ja har man den moralen sen att man klarar portionera ut eller vet man att man har sjukdom och vill försöka rädda hem sina pengar, tja ok.

Vet man att alla i ens släkt levt länge och man själv skött sin hälsa och med största sannolikhet kommer bli närmare 100 så kanske livslångt uttag det man tjänar mest på.

Den bästa förklaringen jag fått var av en som arbetade med försäkringar. Han ansåg att det bästa du kan göra är ta ut pengarna under din friska tid som pensionär. Dvs du vet att mellan 65-70 år så är du pigg och kan göra saker, mellan 70-75 så tja du är troligen hyfsat pigg, 75-80 så börjar man tappa ork. Efter 80 är man i dödszonen.
Han tänkte för egen del därmed ta ut sin pension till 80 år. Efter det resonerade han att då kommer man inte orka göra av med så mycket pengar och därmed ingen anledning ha något extra. En annan aspekt, blir du gaggig och hamnar på hemmet så tar bara kommunen extra om du har högre pension, ingen anledning betala mera än vad som krävs då vården inte blir ett dugg bättre. Har man kapital över 100’ är det rätt enkelt skänka bort det till anhöriga osv.

Men som sagt, facit får man när det är försent, med det menar jag tar du ut allt på 5 år och sen pank, ja kul om man lever och är pigg till man är 98. Väljer man livslångt, sämre med kr om man är pigg och därmed mindre möjligheter, med otur slår man i marken inom ett år och pengarna till ingen glädje.

Fan vad enklare allt hade vart om man visste hur livet skulle se ut, om man visste man skulle vara pigg till man är 78 år och sen blir man sjuk ett tag och går bort som 79 år. Då vore allt enkelt för planen hur man ska göra med tjänstepensionen.
Citera
2020-12-01, 09:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Det har jag aldrig sagt. Jag reagerade på att du sa att skatten inte är progressiv förrän man når inkomster där man ska betala statlig skatt.
Jag skrev ju att den är i princip inte progressiv, undantaget grundavdraget, som är så lågt att det i praktiken inte spelar roll, vilket jag vidhåller, en progressivitet på någon procentenhet är betydelselös jämfört med klivet på 20% vid statlig skatt.
Citera
2020-12-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och jag vill gärna svara på ditt inlägg.
Det viktigaste när du väljer uttagstid för dina tjänstepensioner är att du gör ett medvetet val. Ett bra tips är att logga in på www.minpension.se för testa hur din pension påverkas av olika utbetalningstider.
Angående skatten så blir den framförallt högre på en kortare tid om kommer över gränsen för statlig inkomstskatt som för år 2020 är 523 200 kronor. Men eftersom Sverige har progressiv skatt, det vill säga skatten i procent ökar ju högre inkomst du har, så blir skatten även högre om du inte kommer upp till statlig inkomstskatt.
Läs vår pensionsexperts blogginlägg som handlar om uttagstider för tjänstepension här: https://www.pensionsmyndigheten.se/o...epension-racka
Har du fler allmänna frågor om pension du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar Julius, Pensionsmyndigheten
Ta ut tjänstepensionen tills du är 75 år. Spara några tusen i månaden som du kan ta av om du blir äldre. Kanske inte orkar göra åt med så mycket efter 75.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in