• 4
  • 5
2020-12-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Barn? Medelpensionen gäller alla pensionärer, du kanske noterar att jag skrev ’arbetat ett helt liv’?
Självklar har deltidsarbetande, långtidssjukskriva, hemmafruar m fl lägre pension, vilket drar bed snittet. Jag talade om folk som jobbat hela livet.

Och vad gäller värnskatten är den ju inte avskaffad än, tjänar du tillräckligt mycket i år får du betala den.

Vem är det som har läsförståelse som ett barn egentligen?

Värnskatten är avskaffad. Du måste inte ha rätt oavsett.

Förresten, roligt att en regering ledd av S avskaffar värnskatten - förmodligen gråtandes - framknuffad av C och L. Det måste ha varit ett oerhört bittert piller att svälja😁
Citera
2020-12-02, 20:09
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ser man på, jag läste ett år fel, and I stand corrected. Hade för mig att inkomståret 2020 var det sista, men det var fel.

Vad gäller pensionsnivåer handlar ju tråden om förtida uttag av tjänstepension och skattekilar, inget problem för pensioner på under 15', alltså.
Vad snittpensionen för tjänstemän med tjänstepension är orkar jag inte googla upp, men att den skulle vara 13' har jag svårt att tro.

Det är du som tror att det bara är tjänstemän som har tjänstepension ingen annan.

Det finns andra effekter som drabbar oss låginkomsttagare vare sig vi är tjänstemän eller inte när det gäller uttagstid av tjänstepension.
bostadstillägg, avgifter till äldreboende, grundavdrag, skatt på kapitalinkomster, garantipension t.ex.
För många av oss skulle det antagligen vara ekonomiskt fördelaktigt att bränna pengarna fram till och 70 sedan lita på att samhället håller oss levande efteråt, men det innebär samtidigt att man kan lita på att välfärdssamhället består i 40 år till och vara beroende av staten.
Citera
2020-12-02, 20:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är du som tror att det bara är tjänstemän som har tjänstepension ingen annan.

Det finns andra effekter som drabbar oss låginkomsttagare vare sig vi är tjänstemän eller inte när det gäller uttagstid av tjänstepension.
bostadstillägg, avgifter till äldreboende, grundavdrag, skatt på kapitalinkomster, garantipension t.ex.
För många av oss skulle det antagligen vara ekonomiskt fördelaktigt att bränna pengarna fram till och 70 sedan lita på att samhället håller oss levande efteråt, men det innebär samtidigt att man kan lita på att välfärdssamhället består i 40 år till och vara beroende av staten.
Nu talar vi som sagt om uttag av tjänstepension under arbete, och skatteeffekter, inte 'bostadstillägg, avgifter till äldreboende, grundavdrag, skatt på kapitalinkomster, garantipension', hur mycket 'skatt på kapitalinkomster' en låginkomsttagare nu betalar, som inte påverkar tjänstepensionen.
Driver du?
Ursprungsfrågan var hur man bäst tar ut sin tjänstepension utan att betala onödigt mycket skatt, inte hur fattiga pensionärer har det.
Citera
2020-12-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungsfrågan var hur man bäst tar ut sin tjänstepension utan att betala onödigt mycket skatt, inte hur fattiga pensionärer har det.

Man flyttar från Sverige (steg nr 1).
Citera
2020-12-02, 22:06
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Nu talar vi som sagt om uttag av tjänstepension under arbete, och skatteeffekter, inte 'bostadstillägg, avgifter till äldreboende, grundavdrag, skatt på kapitalinkomster, garantipension', hur mycket 'skatt på kapitalinkomster' en låginkomsttagare nu betalar, som inte påverkar tjänstepensionen.
Driver du?
Driver är väl ändå ett reflexivt verb. Nej jag driver inte med dig, men jag njuter av att håna idioter.
Självklart är ämnet att planera sin tjänstepensionsuttag på ett sådant sätt att man slipper leva fattigt som pensionär. Ett alternativ är ju att ta ut tjänstepension på 5 år, ackumulera pengar i det privat sparandet som man sedan lever på resten av livet samtidigt som man har en låg pension, så nej det är verkligen ingen motsättning att ha en pension på 8-9000 netto i månaden och en privat förmögenhet som man så sakta som möjligt äter upp tills man dör. Det är en realitet som många av kommer att ha.
Men du lever i någon sorts fantasivärld där alla får 20000 i allmän pension och bara tjänstemän har tjänstepension.
Citera
2020-12-03, 09:45
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Hej på er,
Vill bara förtydliga siffrorna angående genomsnittlig pension. För den allmänna pensionen är genomsnittet 13*000 kronor i månaden före skatt och för den totala pensionen är den siffran 17*600 kronor.
Hälsningar Julius, Kundservice
Citera
2020-12-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej på er,
Vill bara förtydliga siffrorna angående genomsnittlig pension. För den allmänna pensionen är genomsnittet 13*000 kronor i månaden före skatt och för den totala pensionen är den siffran 17*600 kronor.
Hälsningar Julius, Kundservice
Vem har lärt dig att använda "*" som tusentalsavgränsare? In på er egen hemsida och titta på hur man skriver tusental, om du är helt ny på det här med skriftspråk.
Kan ju nästan misstänka att du varit och nallat på flaskan såhär på morgonen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in