• 1
  • 2
2020-11-29, 00:23
Bannlyst
Eh , först och främst vill jag bara säga att det är skitkonstigt att djur inte har en egen kategori på flashback, när oviktiga saker har flera egna kategorier. Mycket märkligt! Djur är trots en del av planeten och bidrar mycket till oss människor.

Så nu till poängen, såg en spindel i duschen som hängt där i nån vecka (ej min egen dusch)
Och tänkte att det säkert var en hona som sökte värme, tänkte till och med att hon kanske var gravid och ruvade på sina ägg eller vad de nu gör.. och igår såg jag en pytteliten minispindel i närheten och undrar nu om det var bebisen som hon födde. Den var alltså jätteliten! Var det en spindelbebis tro?

Idag var de båda borta och vet inte vart de tagit vägen.

Förut såg jag också två spindlar i taket ovanför sängen... en lite större som var på samma ställe (antagligen en hona) och en lite mindre som gick flera meter typ (antagligen en hane) från ena väggsidan till den andra . Sen när det var släckt , kände jag något på min arm och tur var det att jag tände lampan för det var 2 spindlar vid kudden !! Båda (eller en tredje?) Hade ramlat ner .. sjukt obehagligt var det.

Men små spindelbebisar iaf.. är de inte ganska små? Som miniatyr spindlar typ ?

Rätt gulligt ändå.. Klarar det sig själva när de är så små eller tar mamman hand om dom och bygger nät till dom, typ ger dom föda och sånt?
Senast redigerad av priestrapist666 2020-11-29 kl. 00:27.
Citera
2020-11-29, 00:36
Medlem
Det kan finnas upp till 25 spindelungar i varje äggsäck. Morsan dör som regel snart efter kläckningar.
Citera
2020-11-29, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det kan finnas upp till 25 spindelungar i varje äggsäck. Morsan dör som regel snart efter kläckningar.

Jaha , oj vad många. Såg bara 1 spindelbebis (Om det nu var det) den klättrade också i ett nät som spindelmamman vävt i ena hörnet medans hon hade förflyttat sig till ett annat hörn. Är ganska säker på att det var hennes spindelunge men ja mamman kanske är död nu. Ska se efter om det finns fler spindelungar men tror inte det .. hade varit lite obehagligt om det var så många.

Kanske spindlar i norden föder färre men också starkare ungar? Det kan säkert vara lite olika mellan olika spindelraser kan jag tänka mig.. Men de verkade uppskatta vattenångan och värmen iaf. Var säkert mysigt för dom..
Citera
2020-11-29, 00:59
Bannlyst
Båda är kvar. Den lilla har flyttat till ett eget bo verkar det som . Och mamman lever än.. Bebisen ser exakt ut som mamman bara det att den är mycket mindre
Citera
2020-11-29, 01:28
Medlem
Jag slog ihjäl en husspindel en gång som jag tyckte betedde sig underligt.
Vanligtvis så brukar de springa i panik när man petar till dem men den rörde sig inte när jag gjorde det.

Så jag fick sopa fram den på golvet med flugsmällan för att smälla till den.
Då såg man hur ett litet moln av något först lyfte och sen föll utspritt på golvet.
Det var pyttesmå spindelungar som alla hade suttit på mamman(troligtvis för att äta henne).
Jag blötte upp lite toapapper för att torka upp ungarna och spolade sen ner dem.

Men i vanliga fall så spinner ju spindlar äggsäckar som ungarna sen kryper ut ur.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2020-11-29 kl. 01:35.
Citera
2020-11-29, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestrapist666
Varför? Hellre en spindel än en äcklig fluga. Dessutom är det en hona och en unge , de har inte gjort mig något . De finns till för mig att reflektera över saker... så jag kommer inte skada dom .

Spindlar som spinner nät och håller sig till ett hörn av huset har jag inget emot, men är det en husspindel så skulle jag inte tvecka att slå ihjäl den.
Citera
2020-11-29, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vanligtvis så brukar de springa i panik när man petar till dem men den rörde sig inte när jag gjorde det.

Då såg man hur ett litet moln av något först lyfte och sen föll utspritt på golvet.
Det var pyttesmå spindelungar som alla hade suttit på mamman(troligtvis för att äta henne).
Jag blötte upp lite toapapper för att torka upp ungarna och spolade sen ner dem.

Åh fy vad obehagligt.. ett "litet moln" haha 😣
Så de äter upp mamman alltså.. va sjukt. Ja det är en ganska obehaglig sorts insekt även om den är rätt unik och fascinerande med sina 8 små ben. Men spindelbebisar kanske inte är så gulliga trots allt ..
Citera
2020-11-29, 02:16
Medlem
gnuhests avatar
Är det en svart spindel med röd markering som liknar ett timglas?
Citera
2020-11-29, 02:19
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv

Men i vanliga fall så spinner ju spindlar äggsäckar som ungarna sen kryper ut ur.
Citat:
Åh fy vad obehagligt.. ett "litet moln" haha 😣
Så de äter upp mamman alltså.. va sjukt. Ja det är en ganska obehaglig sorts insekt även om den är rätt unik och fascinerande med sina 8 små ben. Men spindelbebisar kanske inte är så gulliga trots allt ..
Här är nog rätt forum för det första (FB) Ekologi, natur, djur och växter

Sen är inte spindlar insekter. Nu har tillräckligt med drygheter utdelats. Vargspindlar/jaktspindlar bärs av sin moder de första veckorna, kanske det var en sådan? Jag brukar själv ha som princip att inte döda spindlar, men man är väl olika.

I somras hade vi en spindelbebiskläckning på vår uteplats, det var dock minst ett hundratal. De var små och rödgula. Såg ut så här:

https://schoolofbugs.com/wp-content/...1-1024x678.jpg
Citera
2020-11-29, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gnuhest
Är det en svart spindel med röd markering som liknar ett timglas?

Nej det är en brun/mörkbrun spindel som är lite glansig av sig. Tror det är en vanlig husspindel bara..
Citera
2020-11-29, 02:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
och igår såg jag en pytteliten minispindel i närheten och undrar nu om det var bebisen som hon födde. Den var alltså jätteliten! Var det en spindelbebis tro?
Bara 1
https://i.imgur.com/4Rb4uDc.jpeg

Citat:
Förut såg jag också två spindlar i taket ovanför sängen... en lite större som var på samma ställe (antagligen en hona) och en lite mindre som gick flera meter typ (antagligen en hane) från ena väggsidan till den andra . Sen när det var släckt , kände jag något på min arm och tur var det att jag tände lampan för det var 2 spindlar vid kudden !! Båda (eller en tredje?) Hade ramlat ner .. sjukt obehagligt var det.
Ser du en spindel så har du garanterat många fler, själv ser jag enstaka spindlar men börjar jag gräva bakom möblerna kan jag hitta 30-40st om inte mer.

Citat:
Eh , först och främst vill jag bara säga att det är skitkonstigt att djur inte har en egen kategori på flashback, när oviktiga saker har flera egna kategorier. Mycket märkligt!
Märkligt är väl att du postar i fel forum när det finns mer lämpade forum som ex: bostad och Ekologi, natur, djur och växter
Citera
2020-11-29, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Här är nog rätt forum för det första (FB) Ekologi, natur, djur och växter

Sen är inte spindlar insekter. Nu har tillräckligt med drygheter utdelats. Vargspindlar/jaktspindlar bärs av sin moder de första veckorna, kanske det var en sådan? Jag brukar själv ha som princip att inte döda spindlar, men man är väl olika.

I somras hade vi en spindelbebiskläckning på vår uteplats, det var dock minst ett hundratal. De var små och rödgula. Såg ut så här:

https://schoolofbugs.com/wp-content/...1-1024x678.jpg

Mysigt! Kanske men tror det var en vanlig husspindel bara som sagt ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in