2020-11-28, 22:28
Medlem
Ett rektangulärt balktvärsnitt har bredden b och höjden h. Största tillåtna skjuvspänning är t. Visa att den största tvärkraft tvärsnittet klarar är At/1.5, där A är tvärsnittsarea.

I facit står ledtråden Av=bh²/2

Hur gör man?
Citera
2020-11-29, 08:37
Medlem
mats_lindqvists avatar
För lite information i uppgiften för att ge ett tydligt svar, men om ämnet är balkböjning så tror jag att det som de är ute efter, är att skjuvspänningen inte är jämnt fördelad över tvärsnittet. Integrera skjuvspänningen över tvärsnittet, så får du relationen mellan max skjuvspänning och tvärkraft.
Citera
2020-11-29, 12:55
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Ett rektangulärt balktvärsnitt har bredden b och höjden h. Största tillåtna skjuvspänning är t. Visa att den största tvärkraft tvärsnittet klarar är At/1.5, där A är tvärsnittsarea.

I facit står ledtråden Av=bh²/2

Hur gör man?

Vad betyder v i uttrycket Av = bh²/2?
Citera
2020-11-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Vad betyder v i uttrycket Av = bh²/2?

Det är en del av uttrycket för statiskt moment tror jag. Förstår kapitlet mer än dåligt tyvärr Av*y ska vara statiskt moment. Kan det vara avskjuvad area det ska representera?
Citera
2020-11-29, 15:44
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Det är en del av uttrycket för statiskt moment tror jag. Förstår kapitlet mer än dåligt tyvärr Av*y ska vara statiskt moment. Kan det vara avskjuvad area det ska representera?

Blev inte så mycket klokare ...

A = bh i A*v = bh²/2 ger efter förenkling v = h/2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in