• 1
  • 2
2020-11-28, 16:07
Medlem
Har en stuga på ca 10 kvm utan el och värme. Testade med en fotogenvärmare från Jula som ska värma upp till 30 kvm. Trots att jag hade den på i ca 30 minuter var det fortfarande rätt kallt i stugan. Misstänker att kylan kommer underifrån då golvet är väldigt kallt. Vad kan problemet vara? Har ni något tips?

Värmaren från Jula.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...armare-418016/
Citera
2020-11-28, 16:10
Medlem
Henriksss avatar
Tänk på att alla väggar och möbler också ska värmas upp. Det kan ta nån timme
Citera
2020-11-28, 16:11
Medlem
note-its avatar
Lite isolering kanske inte skulle skada allt för mycket. Eller vad tror du?
Citera
2020-11-28, 16:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Har en stuga på ca 10 kvm utan el och värme. Testade med en fotogenvärmare från Jula som ska värma upp till 30 kvm. Trots att jag hade den på i ca 30 minuter var det fortfarande rätt kallt i stugan. Misstänker att kylan kommer underifrån då golvet är väldigt kallt. Vad kan problemet vara? Har ni något tips?

Värmaren från Jula.
Någon stans drar det in. Det är inte så att värmen försvinner ut genom dåligt isolerat tak?
Citera
2020-11-28, 16:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Värmaren från Jula.

Stugan är antagligen dåligt isolerad och då är det klart att det är svårt att få bra värme. Sedan låter 30 minuter inte så lång tid för att få upp stugan i värme, ge det lite tid.
Citera
2020-11-28, 16:16
Medlem
En bekant till mig har en stuga i närheten i något mindre storlek och använder samma fotogenvärmare. För honom tar det ca 2 minuter innan det känns som bastu där inne och han har ingen isolering eller så. Är en simpel 20-30 år gammal friggebod
Citera
2020-11-28, 16:17
Medlem
Vill även tillägga att det känns varmare i luften på övre delen av kroppen än nedre delen.
Citera
2020-11-28, 16:35
Medlem
Kisiragis avatar
Inte fått varmt i stugan på 30min med en fotogenvärmare???

Citat:
Vill även tillägga att det känns varmare i luften på övre delen av kroppen än nedre delen.
påstår du att värme stiger?

Förresten, hur kallt har du det? Är stugan i Skåne eller Norrbotten?
Citera
2020-11-28, 16:38
Medlem
Etta.Places avatar
Gör som man gjorde förr, trasmattor på golvet. I lager om nödvändigt.
Citera
2020-11-28, 16:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
En bekant till mig har en stuga i närheten i något mindre storlek och använder samma fotogenvärmare. För honom tar det ca 2 minuter innan det känns som bastu där inne och han har ingen isolering eller så. Är en simpel 20-30 år gammal friggebod
Bastu på 2 minuter utan isolering nej nej du får räkna med att ha kamin på en timme innan det blir något sånär hoppas du har köpt mkt fotogen för det kommer att gå åt om du inte har isolerat något och allt ska värmas upp och gå bort fukt
Citera
2020-11-28, 17:00
Moderator
Tystnads avatar
som andra svarat: Ge den tid att värma upp.

Golv, väggar, tak ÄR utkylda! Tar många timmar innan dessa värms upp, ge den ett dygn att värma på så skall du se att det är bättre.
Hade du haft fläkt hade värmen spridits mycket snabbare.
Citera
2020-11-28, 17:17
Medlem
Jag förstår att man ska ge det lite tid. Men hur får en bekant till mig i stort sett kokhet värme i stugan på ca 2 minuter, medan jag som har på den i ca 30 minuter fortfarande fryser? Stugan finns i Stockholms-området och vi har bara några meter till varandra. Har matta på golvet och plast parkettgolv ifall det har någon betydelse?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in