• 1
  • 2
2020-11-28, 07:07
Medlem
En Svensson-familj med två bilar lägger i snitt ABSOLUT MINST 15000 i månaden på bilen (allt inräknat).
15000 omvandlat till bolåneränta ger ett lån på 15 miljoner.
Alltså.
De med deg bor billigare på Östermalm än vad en knegarfamilj gör i Sveg.
Frågor synpunkter?
Citera
2020-11-28, 07:16
Medlem
Hur kom du fram till 15.000 per månad?
Citera
2020-11-28, 07:20
Medlem
Tarrous avatar
Att bo i en stad har, ur effektivitetssynpunkt många fördelar - krävs inte överdriva teoretiska kostnader gällande bilägande för att räkna hem det.
Citera
2020-11-28, 07:23
Medlem
Tremendouslys avatar
Jag har en kompis som bor på Östermalm i Stockholm. Tror han har runt 6-7 tusen i hyra. Lghn är väl på 60 kvm eller något.
Citera
2020-11-28, 07:28
Medlem
olasvenssons avatar
Bo på landet utan bil är billigare (generellt).
Citera
2020-11-28, 07:31
Bannlyst
Hur ser din kalkyl ut?
Citera
2020-11-28, 07:42
Medlem
Silverfiskarnas avatar
En svenssonfamilj betalar inte 15.000kr per månad för två bilar om de inte bor långt ut på landet och har höga bränslekostnader. Det känns rimligare att räkna på högst 6000kr. Sen blir det en konstig jämförelse. Bor man centralt i Sveg och har gångavstånd till jobbet blir det betydligt billigare än att bo på Östermalm sett till månadsavgifter.
Citera
2020-11-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Hur ser din kalkyl ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
En svenssonfamilj betalar inte 15.000kr per månad för två bilar om de inte bor långt ut på landet och har höga bränslekostnader. Det känns rimligare att räkna på högst 6000kr. Sen blir det en konstig jämförelse. Bor man centralt i Sveg och har gångavstånd till jobbet blir det betydligt billigare än att bo på Östermalm sett till månadsavgifter.

Inköp, skatt, försäkring, service, reparationer, vinterhjul, parkering, trängselskatt.

Dagisnivå på er.
Citera
2020-11-28, 08:06
Medlem
HeddonBorborellos avatar
På landet utan bil med cykelavstånd till någon stormarknad borde vara det billigaste sättet att leva. Visst går det att sova i trappuppgångar eller tälta samt containerdyka men jag förutsätter att topic gäller ett drägligt liv.

Jag bor i storstad, har stor bil och hyr garage. Mina bilkostnader är under 1000:-/månad inkl allt men då använder jag den bara för att storhandla och uträtta ärenden där jag behöver bil.
Citera
2020-11-28, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Inköp, skatt, försäkring, service, reparationer, vinterhjul, parkering, trängselskatt.

Dagisnivå på er.

Jag vill se kalkylen, misstror dig inte vill bara få det specat.
Citera
2020-11-28, 08:11
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Bo på landet utan bil är billigare (generellt).

Hur tänkte du med handling mm? Det finns ingen som bor ute på landet utan bil.
Citera
2020-11-28, 08:16
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Hur tänkte du med handling mm? Det finns ingen som bor ute på landet utan bil.
Det finns väl massor utan bil på "landet", bil är inget alla har. Fattiga människor som inte har råd att bo i stan blir förpassade till "landet", har dom inte råd med stadsboende så har dom inte råd med bil heller.

Sen är det en definitionsfråga, stockholmare kallar det "landet" så fort dom klivit av pendeln och ser några träd på en gresmatta. Jag kallar landsbygden för "landet", dvs mindre orter, byar, ofta med en lanthandel eller mindre butik och bra bussförbindelser, inte många har bil där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in