Katalonien, om det nu heter s, har fr mig det iaf, r en provins i Spanien som lnge kmpat fr sjlvstndighet.
njaa, det katalanska flaggan r rd-gul... den r med till hger i barcas emblem. jag tror han menar den till vnster... som frvrigt ser ut som den engelska.
FC Barcelona grundades av en schweizare. Korset r vl bara S:t Grans kors som terfinns i en mngd katolska lnder. r inte S:t Gran ngon form av stadshelgon?
Det gulrdrandiga i emblemet dremot r Kataloniens flagga.
FC Barcelona grundades av en schweizare. Korset r vl bara S:t Grans kors som terfinns i en mngd katolska lnder. r inte S:t Gran ngon form av stadshelgon?
Som fd Barcelona bo kan jag instmma i ovanstende. De bl-rda trjorna sjs ju fr vrigt komma frn FC Basel, Joan Gampers (grundarens) tidigare klubb.
...observes tradition and which is made up of the symbols that the city has always had: the cross of Sant Jordi (St. George/Georgs katalanska namn) and the [four] bars of Catalonia.
Japp och ven som bekant i England, engelsmnnen tog flaggan (i bildlig mening) frn brjan frn den Italienska stadsstaten Genua i samband med ett korstg p medeltiden...
Citat:
I can only assume that Richard brought back the red cross. This seems to be at odds with the history of the Genoa flag where Filipo Nocetti gives information that English ships bore the cross so as to have safe passage into the port of Genoa, subsequently paying the King for this safe passage. Filipo gives the year 1190 some 9 years before Richard returned, so if our Italian correspondent is correct then the 'Cross of St. George' would have been seen in England before the second crusade.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!