Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-27, 19:32
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
OK och det är kryddstark mat du inte tycker om?
Eller tycker du även att vanliga kryddor så som salt, peppar m.m är dåliga också?

Kryddor och diverse såser (även ketchup) har ju funnits hur länge som helst annars, knappast så det är något nytt fenomen
Ja salt och peppar är dåliga, kan acceptera dill som jag skrev tidigare. Äter ingen salt. Natrium förekommer ju naturligt i maten jag äter redan. Får bara massa migrän om man äter bordssalt. Ketchup är proinflammatoriskt och har massa tillsatt socker och salt.
Citera
2020-11-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Ja salt och peppar är dåliga, kan acceptera dill som jag skrev tidigare. Äter ingen salt. Natrium förekommer ju naturligt i maten jag äter redan. Får bara massa migrän om man äter bordssalt. Ketchup är proinflammatoriskt och har massa tillsatt socker och salt.

"När jag skriver slavmat så menar jag att det är mat som alla älskar och drar sig till. Man går enbart efter smak"

Salt, peppar, vitlök, dill, lök, kummin, timjan.. Osv osv är inte dåligt för mänskliga kroppen i den mängd vi kryddar mat med dem.

Så vad exakt är dåligt med att "man går efter smak" som du säger?

Snarare du som har något problem, kanske dags att gå till vårdcentralen om du får dessa besvär?
Citera
2020-11-27, 19:46
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Salt, peppar, vitlök, dill, lök, kummin, timjan.. Osv osv är inte dåligt för mänskliga kroppen i den mängd vi kryddar mat med dem.

Så vad exakt är dåligt med att "man går efter smak" som du säger?

Snarare du som har något problem, kanske dags att gå till vårdcentralen om du får dessa besvär?
Det blir mycket i längden tro mig. Saltar man varje dag och kryddar så kan man räkna med diverse komplikationer som högt blodtryck och migrän, hjärtproblem, svullnad i ansikte etc. Just lök och salt är bloat-mat, man svullnar upp i ansiktet och magen av att äta det och får mörka ringar under ögonen. Vilka besvär är det du syftar på? Att jag ogillar stark mat? Försöker bara varna folk att det är inte särskilt nyttigt att äta. Smak är en fälla som sagt.
Citera
2020-11-27, 19:47
Medlem
storkmammas avatar
Citat:
Hela tråden gick ut på att bevisa hur människor inte kan leva utan stark mat i nutiden, och hur dom ofta tycker att "det inte smakar något" om maten är okryddad. Vilket innebär att dom har samma mindset därav är stark mat slavmat. Inte vad som är en krydda eller ej.

Nu gör du det igen, du slår samman eller förväxlar alla kryddor som något starkt och det är därför du förvirrar mig och flera andra. Är det att du tycker alla kryddor, inklusive salt och peppar, tar överhanden eller är det att du inte gillar kryddSTARK kryddning som chili eller vitlök? Du verkar inte kunna hålla isär dessa tankar.

Edit: En tredje aspekt är ju att du hittar på en massa hälsoproblem associerade till kryddor. Har du några källor för dina påståenden eller är det bara så det känns?

Tror de flesta är överens om att mat som är saltad och pepprad är kryddad men inte kryddstark, eftersom det är kryddor som ingår i nästan all matlagning, men du säger ju att du inte ens gillar salt och peppar. Lite salt och peppar gör inte svenska köttbullar kryddiga även om du tror eller tycker det.
Citera
2020-11-27, 19:48
Medlem
Gantz92s avatar
Citat:
Kan beskriva en vanlig måltid för mig. Steker fläskkarré rare i en gjutjärnspanna med osaltat smör, absolut inga oljor eller saltade smör. Kokar mjölig potatis, sen äter jag, brukar äta en gurka till istället för vatten. Äter rått kött på jobbeh för det mesta för jag orkar inte göra matlådor. Brukar bara ha smör till det. Råa ägg varje dag och ibland opastöriserad mjölk. Har ätit så här i 3 år och har aldrig mått bättre. Kryddstark mat är mat som har en viss scoville i sig. Mat som det bränner i käften, tacos och tacosås för mig är kryddstark mat liksom thaimat.

Rekommenderar att du testar talg istället för smör. Ett mer naturligt carnivore alternativ. Billigt och bra utan nåt växtligt eller grädde. Enda nackdelen är att man inte får den goda smaken från smör. Talg smakar i princip ingenting enligt mig. Det kanske du ser som ett plus dock. Käkar du bacon kan man även återanvända det fettet om du spar det i en burk.
Citera
2020-11-27, 20:18
Medlem
Det är utmärkande för undernärda veganer att stå och vara dramatiska över smaken på deras märkliga röror. Det är bara att se på youtube ("mmm,soooo good"). Samma sak gäller för alla veganska hittepåhamburgare och andra köttsubstitut. Näringsvärdet och lämpligheten för människor är oväsentligt, bara det smakar som förlagan.

Vidare är det känt att skådespelare, modeller och andra som inte äter ordentligt för att hålla sig onormalt smala har smak för överdriven stark kryddning på det lilla de faktiskt sätter i sig.
Citera
2020-11-27, 20:26
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det är utmärkande för undernärda veganer att stå och vara dramatiska över smaken på deras märkliga röror. Det är bara att se på youtube ("mmm,soooo good"). Samma sak gäller för alla veganska hittepåhamburgare och andra köttsubstitut. Näringsvärdet och lämpligheten för människor är oväsentligt, bara det smakar som förlagan.

Vidare är det känt att skådespelare, modeller och andra som inte äter ordentligt för att hålla sig onormalt smala har smak för överdriven stark kryddning på det lilla de faktiskt sätter i sig.
Sant, du tog orden ur min mun. Hade tänkt att ta upp det i tråden att veganer ofta äter kryddig mat pga brist på näringsvärdet i deras mat. Smaken är det enda som får dom att förbli veganer.
Citera
2020-11-27, 20:38
Medlem
electiondays avatar
Bara klenisar som inte klarar av kryddor.
Citera
2020-11-27, 20:51
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Inte alltid men dess såser innehåller hydrogenerade vegetabiliska oljor som också är onyttiga. Anledningen till att chilin är så het är dess försvarsmekanism. Det är inte meningen att människor ska äta chili egentligen.

Det är inte meningen att människor ska sitta och steka i en 100 graders bastu heller.
Citera
2020-11-27, 21:08
Medlem
Har du några källor när det gäller att kryddorna är hälsofarliga?
Citera
2020-11-27, 21:13
Medlem
Citat:
När jag skriver slavmat så menar jag att det är mat som alla älskar och drar sig till. Man går enbart efter smak. Ingen kan äta en måltid som är okryddad längre. Lagar man Svensk husmanskost så ska köttet och potatisen vara kryddad annars "smakar det inget". Nåt som också är gemensamt med kryddnarkomaner är att dom ofta gillar bränt kött. Stekyta för dom är ofta näst intill bränt vilket jag hatar. Personligen vill jag ha allt mitt kött rare eller rått. Jag börjar tro att jag är den enda personen i världen som ogillar stark/kryddig mat och när jag säger kryddig så menar jag även "klena" kryddor som tex piffi allkrydda. Bror min blev irriterad och nästintill arg när hans mammas tacos inte var tillräckligt starka.

Anledningen till att jag ogillar kryddig mat är för att det är onyttigt. Det innehåller ofta mycket salt, socker och tillagda E-nummer/ämnen, man får röd näsa och hy av kryddig mat vilket ser förjävligt ut, sen åldras man snabbare. Andedräkten luktar skit. Hade en arbetskamrat som bara åt kryddiga Polska korvar och gurkor och jag ville spy när jag kände hans andedräkt. För att inte tala om hur toxiskt det är för magen. Mår alltid skit efteråt när jag blir bjuden på kryddig mat. Det värsta är att alla älskar det förutom jag så blir man bjuden på middag så är den 9/10 fall stark/kryddad.

I affärer så ställer personalen ofta kryddiga varor/stark mat i entrén så det är det första man ser när man stiger in i affären. Som tacos och alla dess såser tex. Det är för att dom vet att folk enbart går efter smak liksom dom själva. Det går inte förneka att Svenskar har glidit ifrån deras förfäders kost som var mild i smaken, kött ska smaka kött och inget annat. Svenskar och många Européer kan inte äta okryddad mat längre, det är som en sjukdom som sitter i smaklökarna. Precis som ett avsnitt av freaky eaters där en tjej som bara åt pommes frites grät när hon fick äta en morot.

Jo kör man med tacos-krydda piffi, grillkrydda och liknande så är det mest kemikalier.

Men vanlig peppar, chili och andra starka kryddor är ju naturliga.
Citera
2020-11-27, 23:32
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Inte alltid men dess såser innehåller hydrogenerade vegetabiliska oljor som också är onyttiga. Anledningen till att chilin är så het är dess försvarsmekanism. Det är inte meningen att människor ska äta chili egentligen.
Vad menar du med "inte meningen"? Det finns ingen "mening" i någonting i naturen, såvida du inte tror på Gud. Poängen är att det finns många kryddor och såser som inte har tillsatser. Det är inte svårt att hitta kryddor och såser som inte innehåller sånt, så hela trådstarten är ju nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in