2020-11-27, 15:41
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Vitlök dödar även hjärnceller, sen dödar den även bra bakterier i tarmfloran liksom gurkmeja och ingefära. Vem äter rå chili?

Jag brukar äta rå chili. Ibland för att det är gott, ibland som utmaning.
Citera
2020-11-27, 15:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vitlök dödar även hjärnceller, sen dödar den även bra bakterier i tarmfloran liksom gurkmeja och ingefära. Vem äter rå chili?

Hänger inte med nu, var har du läst det där? Och rå chili är det många som äter. Paprika är en chilivaritet utan capaisicum, sen finns det ett stort spektrum från mindre starka till väldigt starka.
Citera
2020-11-27, 15:48
Medlem
Citat:
Sätt en chilipeppar och en bit kött framför ett barn och kolla vilket barnet mår bäst av att äta efteråt. Vi är gjorda för att äta kött eftersom vi har gjort det i tusentals år. Neandertalare gick inte runt och åt på chili.

Chili har också ätits av människor i tusentals år, inte här i Europa förstås, men där den har vuxit. Vem bryr sig om vad neandertalarna gick runt och åt?
Citera
2020-11-27, 16:03
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hänger inte med nu, var har du läst det där? .
Har hört det från några källor. Såg även en video med en gubbe som pratar om det, nu hittar jag inte den. Här är en länk i alla fall:

https://www.biocybernaut.com/garlic-a-brain-poison/
Citera
2020-11-27, 16:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Har hört det från några källor. Såg även en video med en gubbe som pratar om det, nu hittar jag inte den. Här är en länk i alla fall:

https://www.biocybernaut.com/garlic-a-brain-poison/

Du kunde lika gärna postat en ding ding värld. Om du säger att vitlök orsakar hjärnskador får du nog leta upp en vetenskaplig artikel, annars får jag nog be moderatorn radera inlägget.
Citera
2020-11-27, 16:23
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kunde lika gärna postat en ding ding värld. Om du säger att vitlök orsakar hjärnskador får du nog leta upp en vetenskaplig artikel, annars får jag nog be moderatorn radera inlägget.
Det dödar hjärnceller. Sa aldrig att det orsakade hjärnskador. Du behöver inte överdriva. Det här forumet är till för yttrandefrihet och jag tar upp detta ämne för jag vet att det stämmer hos de flesta människorna, att maten måste vara kryddig.
Citera
2020-11-27, 16:46
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
En sås som inte fanns på matbordet för 200 år sedan var thai sweet chili sauce tex.

Nej, Sverige hade inga kontakter med Thailand 1820, så det är ju inte så konstigt. Dock åt överklassen makaroner och rökte cannabis redan på 1600-talet.
Citera
2020-11-27, 16:52
Medlem
Citat:
Det dödar hjärnceller. Sa aldrig att det orsakade hjärnskador. Du behöver inte överdriva. Det här forumet är till för yttrandefrihet och jag tar upp detta ämne för jag vet att det stämmer hos de flesta människorna, att maten måste vara kryddig.
Vad är problemet? Ät du din smaklösa mat om du vill det.
Citera
2020-11-27, 16:57
Medlem
Jag kokar allt kött i destilerat vatten. Kranvatten är flr kryddigt med alla mineraler.
Citera
2020-11-27, 17:03
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Jag kokar allt kött i destilerat vatten. Kranvatten är flr kryddigt med alla mineraler.

Att äta rått kött är inte fel det heller. Det är som att bli mätt på mat som inte smakar något, riktig eufori och den bästa matsmältningen du kan tänka dig. Stark/kryddig mat ruttnar bara i magen sen blir du illamående i flera timmar och får diarré. Smak är en fälla egentligen, det mesta som smakar är onyttigt.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2020-11-27 kl. 17:05.
Citera
2020-11-27, 17:26
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Anledningen till att jag ogillar kryddig mat är för att det är onyttigt. Det innehåller ofta mycket salt, socker och tillagda E-nummer/ämnen, man får röd näsa och hy av kryddig mat vilket ser förjävligt ut, sen åldras man snabbare.
Lägger du en chili, en vitlök, några lagerblad, och en knippe persilja i din gryta.
På vilket sätt får du extra salt, socker, och tillagda E-ämnen i grytan?
Stek på några mamma skan-köttbullar som inte smakar något så ska du se att du får i dig extra salt, socker, och e-ämnen.

Hur kryddstark maten är har ju absolut 0 med sådant att göra.
Kanske att salt och socker kan få användas rikligare om det är allt man har att tillgå av "kryddor", för att öka smaken på relativt smaklösa råvaror.
I helfabrikat spelar det nog ingen roll dock, där finns sockret för att kicka igång dopaminreceptorerna hos kunden snarare än smaken vill jag tro. Spelar ingen roll om det är stark chilisås, smakfattig brunsås, köttbullar, eller chips.
Citera
2020-11-27, 17:27
Medlem
Menar du "stark" krydda eller vilken krydda som helst?

När åt man någonsin mat utan krydda?
Och du vet att ingefära har använts i matlagning länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in