2020-11-27, 11:38
Medlem
Glöm inte rengöra eventuella glidpinnar o smörj även där då som någon påpekat är det 8 av 10 ggr där det kärvar.
Även om ditt kanske inte gör det nu så är det tråkigt om det börjar om en vecka.
Även där är rost mellan ok o gummi oftast boven, lätt o bryta ut gummit o ta bort rost innan man monterar det igen.
Citera
2020-11-27, 11:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Lyft på damaskerna och spruta in bromsvätska, motionera kolvarna så att de löper lätt.
Du kan ju köpa bromsfett och spruta in efter du motionerat upp dem för en lite mer varaktig lösning, ptfe kan säkert vara bra och är troligtvis inte skadligt för gummit, men bäraren av ptfe:t kanske gör det så det hade jag inte chansat på.

Det skall man absolut inte göra, bromsvätska är rätt gresivt och stor risk att de föråldrat damaskerna.

Man använder bromskolvsfet, silicon fett.
Citera
2020-11-27, 13:34
Medlem
PeterNosters avatar
Jag tror inte du kommer att lyckas med det där.
Normalt finns ju inget smörjmedel där så att smörja efter att kolven fastnat ger ju inget.

Yttre delen på kolven har sannolikt gravrost och det försvinner inte utan mekanisk putsning
eller kolvbyte.

En tillfällig "besiktninglösning" vore att sätta dit nästan utslitna belägg så att kolven kommer längre ut..
Men då måste du ändå ut i kylan ock kan lika gärna byta kolven.
Citera
2020-11-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
5:56 eller vilken jävla olja som helst fungerar för den uppgiften.

Sen skulle jag kolla så inte felet ligger i att glidpinnar kärvar. 9 av 10 ggr jag fixat kärvande bromsar så har felet legat där, så bort med dessa, smärgelduk och sen fetta in så ska du se att oket blir som nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
För att först få dem igång är WD40 spray överlägsen.Men eftersom den lätt dunstar bort så får du vid andra omgången använda nåt fetare som håller sig kvar en längre tid.

Man ska INTE smörja kolvarna med något som innehåller mineralolja. Det får kolvens tätning att svälla och bli förstörd.
Citera
2020-11-27, 15:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det skall man absolut inte göra, bromsvätska är rätt gresivt och stor risk att de föråldrat damaskerna.

Gummit i bromsarna tål bromsvätska, det är exakt därför man ska använda det och inte WD40, 5-56 eller nån annan mineraloljebaserad produkt. Bromsvätska kan lösa lite avlagringar och föroreningar på ett bättre sätt än fett, därför är det bra att börja med det.
Ett knep som använts av bilmekaniker sen tidernas begynnelse. Med bra resultat.
Citera
2020-11-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Att använda bromsvätska DOT 3, 4 eller 5.1 vilken huvudsakligen består av polyglykoleter är tvärtom ett väldigt bra förslag då tätningar och damasker är gjorda för att fungera ihop med denna vätska.

Bromscylinderpasta för bromsar som är avsett för ovan nämnda bromsvätskor är vanligtvis ett syntetiskt fett baserat på polyalkylenglykol med litiumbaserat förtjockningsmedel.

Om bromsarnas kolvar kärvar så är dock risken att kolvarna börjat rosta och att damasken inte sluter riktigt tätt.
Citera
2020-11-27, 17:44
Medlem
hippilis avatar
WD40 har jag använt i alla år, funkar även på dörrlister så fom inte fryser fast på vintern. Silikon grejer kommer inte innanför mina garage portar någon mer gång
Citera
2020-11-27, 18:29
Medlem
INTPs avatar
Det kärvar för att det finns rost eller annan smuts mellan kolv och cylinder. Smörjmedel, oavsett sort, trollar inte bort det grundproblemet.

Petroleumbaserade ämnen kan som sagt skada packningarna, dom är inte gjorda för att tåla olja. Bromsvätska kan möjligen mjuka upp det som får det att gå tungt, men den kommer antagligen bara dra till sig mer fukt från atmosfären och orsaka mer rost snabbare.
Bromscylinderfett är ett bra smörjmedel för denna plats, men fetter är tjocka, för att få in det behöver man plocka ut kolvarna och smeta på fettet på kolvar/i cylindrar - och då kan man räkna med att behöva byta grejer du inte har råd med nu ändå.

En sak som kan hjälpa är att "motionera" oket, att upprepade gånger bromsa för att trycka ut kolven en bit (INTE för långt) och sedan pressa in den igen. Har man tur släpper det som får kolven att gå tungt, åtminstone kortsiktigt. I det långa loppet behöver oken renoveras eller bytas.
Senast redigerad av INTP 2020-11-27 kl. 18:31.
Citera
2020-11-27, 21:03
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kan köpa den här Biltema Silikonspray och använda det långa sprötet för att spruta in det under damasken efter att du rengjort så gott det går. Sitter kolven fast kan du fixera den andra rörliga kolven med en kloss och sedan trampa på bromspedalen så att den fastrostade kolven ploppar loss.

https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ray-2000017071

Även om det tidigare sagt i tråden upprepar jag att WD40, 5-56 och annat mineraloljebaserat inte får komma i kontakt med någonting av gummi varken på ditt bromsok eller dina ägodelar övrigt eftersom det sväller och förstörs.

I förebyggande syfte nämner jag redan nu att du inte bör smörja dina glidpinnar med kopparpasta, vilket snart kommer att rekommenderas om några inlägg. Detta eftersom kopparpasta inte är ett smörjmedel. Istället kan du använda silikonsprayen där också eller något tjockare silikonfett. Däremot kan du smörja bromsbeläggets kontaktytor mot bromsokshållaren och kolven med någon pasta så att det inte fastnar eller skriker vid inbromsningar.
Citera
2020-11-27, 21:51
Medlem
Har av andra hört att på amerikanska bilar är inte kolvarna inte av metall utan av något plast/bakelit-liknande materiel.
De här konstmaterialkolvarna blir av någon anledning ovala i vissa fall - inte alla.
Receptet är då att byta till metallkolvar.
Någon annan väg att gå finns inte - smörjning hjälper inte.
Citera
2020-11-27, 22:10
Medlem
Har av ett pedalställ komplett med huvudbromscylinder och behållare byggt en anordning så att jag på lösa bromsok kan pressa ut kärvande kolvar av metall och därefter vid behov putsa dem med "Krokusvadd" eller annat milt putsmedel.
Min anordning står på golvet så jag kan använda min fulla kroppstyngd på bromspedalen.
Jag blockerar med skruvtving så jag kan pressa ut en kolv i taget.
Bromsrör mellan oket och huvudbromscylindern, på vilken jag pluggat en av kretsarna.

Har hört att andra använder fettspruta för att pressa ut trilskande kolvar ut såväl bromsok som ur hjulbromscylindrar.
Citera
2020-11-27, 23:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det kärvar för att det finns rost eller annan smuts mellan kolv och cylinder. Smörjmedel, oavsett sort, trollar inte bort det grundproblemet.

Petroleumbaserade ämnen kan som sagt skada packningarna, dom är inte gjorda för att tåla olja. Bromsvätska kan möjligen mjuka upp det som får det att gå tungt, men den kommer antagligen bara dra till sig mer fukt från atmosfären och orsaka mer rost snabbare.
Bromscylinderfett är ett bra smörjmedel för denna plats, men fetter är tjocka, för att få in det behöver man plocka ut kolvarna och smeta på fettet på kolvar/i cylindrar - och då kan man räkna med att behöva byta grejer du inte har råd med nu ändå.

En sak som kan hjälpa är att "motionera" oket, att upprepade gånger bromsa för att trycka ut kolven en bit (INTE för långt) och sedan pressa in den igen. Har man tur släpper det som får kolven att gå tungt, åtminstone kortsiktigt. I det långa loppet behöver oken renoveras eller bytas.

Notera att det sitter en gummiring cirka 1 cm in cylindern. Den kantrar lite när kolven går ut och drar kolven tillbaks när man lättar på trycket. Hamnar den rostiga delen av kolven på gummiringen så hjälper inget smörjmedel. Det finns normalt inget smörjmedel mellan den gummiringen och dammskyddet. Man kan ju ha dit något i förebyggande syfte.

Åtta minuter in ser ni den rostiga kolven men se gärna hela videon.
https://www.youtube.com/watch?v=I4FzXGrSrmU
Senast redigerad av PeterNoster 2020-11-27 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in