Citat:
Ursprungligen postat av
ognadnafmirg
Alltså det jag vill undvika är bil haveri därav så ny bil som möjligt men även utan att tappa för mycket i värde, hur gör man då?
Säg att en ny bil kostar 300.000, efter två år och säg 4000mil rullat vad ligger värdet på bilen rimligtvis då? Och sedan efter jag säljer den igen efter 3 år och då har jag kört upp miltalet till 6500mil. Vad kommer jag förlora på den affären? Nån som kan siffrorna i procentuell värdeminskning eller har en bra länk?
Generellt sett är 50% tapp på 3 år och runt 1500 mil per år en bra tumregel. Det skiljer förstås på bilmärke/modell och generell efterfrågan på begbilar. Just nu är efterfrågan hög på 2-3 år (och äldre) bilar, dvs begpriserna är relativt sett höga. Men om du köper en ny bil nu så är det omöjligt att sia om hur det ser ut om 3 år.
Jag skulle räkna att 3 år och 6500 mil ger en värdeminskning på minst 170-180000:- på en bil med nypris 300000:- Lite mer än 50% för att det är en relativt dyr bil och för att den kommer ha rullat mer än medel. Skulle tappet vara mindre så är det ju bara att vara glad, men det är det minsta jag skulle välja att betala av under perioden.