2020-11-27, 07:07
Medlem
Tjeeeeenaaaaa!

Ska köpa ny bil (ny beg. bil??) snart. Och jag skulle vilja veta vad jag sparar mest pengar på i detta läge.

Valet är att antingen ta ut en helt ny bil efter tillverkning och sen behålla den i 3 år och sedan byta eller köpa en 2 år gammal bil och byta efter 3 år. Vad blir billigast om man ska göra så?

Planen är alltså att alltid byta bil efter 3 år oavsett. Men värdetappet är ju sjukt mycket de första 2 åren. Nån som kan hjälpa mig eller har egen erfarenhet?

Förövrigt kan jag säga att jag kör bara ca 800 mil per år max så ingen stor åkare direkt.

Om man köper en 2 år gammal bil av en välkänd bilfirma såklart är det nått man bör tänka på? Kan dom luras på nått sätt?
Citera
2020-11-27, 07:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
Tjeeeeenaaaaa!

Ska köpa ny bil (ny beg. bil??) snart. Och jag skulle vilja veta vad jag sparar mest pengar på i detta läge.

Valet är att antingen ta ut en helt ny bil efter tillverkning och sen behålla den i 3 år och sedan byta eller köpa en 2 år gammal bil och byta efter 3 år. Vad blir billigast om man ska göra så?

Planen är alltså att alltid byta bil efter 3 år oavsett. Men värdetappet är ju sjukt mycket de första 2 åren. Nån som kan hjälpa mig eller har egen erfarenhet?

Förövrigt kan jag säga att jag kör bara ca 800 mil per år max så ingen stor åkare direkt.

Om man köper en 2 år gammal bil av en välkänd bilfirma såklart är det nått man bör tänka på? Kan dom luras på nått sätt?

Vinsten för dig är i ditt fall att köpa en två år gammal bil då värdeminskningen är stor första åren.

Låter i mina ögon helt idiotiskt att ens köpa en nyare bil med tanke på att du kör så lite. Gå in på bilfirma och leta upp en lågmilare som är 7-8 år gammal. Du kommer åka dina 900mil/år mycket billigare med lite sämre komfort och med lite mindre utrustning men du kan lägga pengarna på något roligare.
Citera
2020-11-27, 07:39
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Som ovanstående säger , eller kolla åtminstone på 36 mån gamla som gått på leasing. Verkar som att pengar inte är något problem så då skulle jag satsat på det.
Citera
2020-11-27, 08:17
Moderator
Citat:
Tjeeeeenaaaaa!

Du förlorar minst på att köpa en begagnad. Ju äldre desto mindre, om du lämnar bort bilen för allt skruvande så går brytpunkten nånstans vid att köpa en 8-10 år gammal bil.
Citera
2020-11-27, 09:00
Medlem
Jag vill rekommendera en 3 till 5 år gammal bil som körts mellan 5.000 till 8.000 mil.
Om du helförsäkrar bilen, vilket du måste om du inte betalar kontant, så har du flera goda år med maskinskadeförsäkring som skyddar dig mot större kostnader vid ett större drivlinehaveri.
Folksam har 2.000:- självrisk på maskinskadeförsäkringen upp till 10 år och 10.000 mil.

Drömmen/önskemålet är att köpa direkt av en person som bor i Norrlands inland.
Bilen får gärna ha brukats som pendlingsbil.

Undvik storstadsbil som rullat i snöslask och ryckig trafik på t ex Essingeleden, vilket frestar på koppling, drivaxlar och växellåda.
Storstadsbil med kort körsträcka kanske aldrig körts så långt att motorn blivit genomvarm och skadliga gaser bränts bort från oljan och motorns insida.
Kan resultera i skadlig beläggningar vars nackdelar visar sig senare = efter drygt 5.000 mil.
Motorvärmare tyder på ett medvetet bilägare = minskar risken för skadliga beläggningar inne i motorn.

Hellre några stenskott i fronten än rostig.
Dock sällan en 3 år gammal bil visar allvarliga rostskador - men grogrunden för rost kan finnas på en storstadsbil.

Grundtipset är att köpa en Japansk bil: Honda, Suzuki, Toyota, Mazda eller Subaru.
Nyare koreaner avråds inte från - dock från europeiska bilar i allmänhet och VAG i synnerhet.
Citera
2020-11-27, 09:57
Medlem
Jag skulle nog kolla efter en tre år gammal bil, då den troligast gått på leasing eller som tjänstebil. Tror det är större chans då att få en bil som gått "normalt", dvs inte som hyrbil eller dylikt. Så att köpa en tre år gammal bil och byta sen igen efter tre år borde bli bra.
Citera
2020-11-27, 11:07
Medlem
Ja. En begagnad bil lär du antagligen inte förlora lika mycket på.

Alternativt kan man göra som jag precis gjorde, dvs köpa en demobil. Bilen har (i mitt fall) rullat 800 mil, och därmed ett nedsatt pris med ca 150 000 kr. De demobilar jag spanat på har dessutom ganska mycket roliga tillbehör, då bilfirmorna gärna vill visa brett vilka coola grejer din bil kan ha, så att säga!
Citera
2020-11-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ja. En begagnad bil lär du antagligen inte förlora lika mycket på.

Alternativt kan man göra som jag precis gjorde, dvs köpa en demobil. Bilen har (i mitt fall) rullat 800 mil, och därmed ett nedsatt pris med ca 150 000 kr. De demobilar jag spanat på har dessutom ganska mycket roliga tillbehör, då bilfirmorna gärna vill visa brett vilka coola grejer din bil kan ha, så att säga!
Köpte också en demobil en gång, audi med utökad garanti. Extremt bra köp. Numera blir det helt nytt men kan också rekommendera demobil om man vill ha en ny modell men inte betala fullpris. Dock inget jag skulle göra om tanken var att behålla bilen väldigt många år.
Citera
2020-11-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Köpte också en demobil en gång, audi med utökad garanti. Extremt bra köp. Numera blir det helt nytt men kan också rekommendera demobil om man vill ha en ny modell men inte betala fullpris. Dock inget jag skulle göra om tanken var att behålla bilen väldigt många år.

Smaksak, absolut. I detta fall blev det precis den Mercedes jag ville ha, med den utrustning jag ville ha. Vräkigt till max. Så jag är glad. Då är det lika bra att slå till, även om det såklart kan kännas lite extra speciellt om bilen är helt ny och oanvänd så att säga!
Citera
2020-11-27, 13:03
Medlem
Alltså det jag vill undvika är bil haveri därav så ny bil som möjligt men även utan att tappa för mycket i värde, hur gör man då?

Säg att en ny bil kostar 300.000, efter två år och säg 4000mil rullat vad ligger värdet på bilen rimligtvis då? Och sedan efter jag säljer den igen efter 3 år och då har jag kört upp miltalet till 6500mil. Vad kommer jag förlora på den affären? Nån som kan siffrorna i procentuell värdeminskning eller har en bra länk?
Citera
2020-11-27, 16:08
Moderator
Citat:
Alltså det jag vill undvika är bil haveri därav så ny bil som möjligt men även utan att tappa för mycket i värde, hur gör man då?

Säg att en ny bil kostar 300.000, efter två år och säg 4000mil rullat vad ligger värdet på bilen rimligtvis då? Och sedan efter jag säljer den igen efter 3 år och då har jag kört upp miltalet till 6500mil. Vad kommer jag förlora på den affären? Nån som kan siffrorna i procentuell värdeminskning eller har en bra länk?
Generellt sett är 50% tapp på 3 år och runt 1500 mil per år en bra tumregel. Det skiljer förstås på bilmärke/modell och generell efterfrågan på begbilar. Just nu är efterfrågan hög på 2-3 år (och äldre) bilar, dvs begpriserna är relativt sett höga. Men om du köper en ny bil nu så är det omöjligt att sia om hur det ser ut om 3 år.
Jag skulle räkna att 3 år och 6500 mil ger en värdeminskning på minst 170-180000:- på en bil med nypris 300000:- Lite mer än 50% för att det är en relativt dyr bil och för att den kommer ha rullat mer än medel. Skulle tappet vara mindre så är det ju bara att vara glad, men det är det minsta jag skulle välja att betala av under perioden.
Citera
2020-11-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Generellt sett är 50% tapp på 3 år och runt 1500 mil per år en bra tumregel. Det skiljer förstås på bilmärke/modell och generell efterfrågan på begbilar. Just nu är efterfrågan hög på 2-3 år (och äldre) bilar, dvs begpriserna är relativt sett höga. Men om du köper en ny bil nu så är det omöjligt att sia om hur det ser ut om 3 år.
Jag skulle räkna att 3 år och 6500 mil ger en värdeminskning på minst 170-180000:- på en bil med nypris 300000:- Lite mer än 50% för att det är en relativt dyr bil och för att den kommer ha rullat mer än medel. Skulle tappet vara mindre så är det ju bara att vara glad, men det är det minsta jag skulle välja att betala av under perioden.

Jag menade att OM jag köper en 2 år gammal bil 2018 idag med nuvarande värdeminskning från 300.000 som ny (säg att jag köper den för 190.000?) och den har rullat 4000mil. När jag sedan säljer bilen om 3 år vad är tappet från 190.000 till värde om 3 år + 2500mil (totalt 6500 mil rullat)???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in