• 1
  • 2
2020-11-27, 06:47
Bannlyst
Jag gjorde bort mig för ett tag sedan och nu är frugan arg, riktigt förbaskat arg, hon känner sig mycket kränkt.
Vilket är det absolut bästa sättet att säga förlåt?
(har verkligen ångest)
Citera
2020-11-27, 07:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Om man gjort en riktig djävla tabbe får man göra en lika omfattande gottgörelse.
Genom att
1. Med tid visa att man är att lita på då man förbättrat sitt beteende. Tiden varierar beroende på vad man gjort.
2. visa att man begriper vad man gjort
3. vara tydlig med att man begriper på vilket sätt detta påverkat henne (detta vet man bäst genom att låta henne få utrymme att berätta detta utförligt i lugn och ro och att man visar att man förstår)
4. Att man frågar henne hur man kan gottgöra henne och göra det hon säger.
5. Att säga att man ångrar det man gjort och skulle vilja få det ogjort (vilket ju inte går)
6. Att INTE gå till motattack om hon visar ilska och angriper dig utan bara svälja skiten
7. Sedan kan man naturligtvis säga förlåt också. Det går ju att göra med blommor och en supe' förstås, men det finns två problem med denna punkt
a. att det blir en förväntan på att du skall FÅ något av henne och blir besviken och förbannad om du inte får den
b. att det blir en tom ursäkt bara om du inte gör de andra punkterna.
Vid enkla tabbar räcker det med ett ödmjukt "förlåt älskling"
Citera
2020-11-27, 07:23
Medlem
Att göra det uppriktigt.
Håll inte på och skoja bort det eller halvle när du säger förlåt.
Ta det på allvar.
Fint att du kan be om förlåtelse.
Citera
2020-11-27, 07:48
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornor
Jag gjorde bort mig för ett tag sedan och nu är frugan arg, riktigt förbaskat arg, hon känner sig mycket kränkt.
Vilket är det absolut bästa sättet att säga förlåt?
(har verkligen ångest)

För att få förlåtelsen att fungera måste den som ber om förlåtelse, visa att den erkänner den kränkning som skett och erkänna motpartens rätt till sin upplevelse av det inträffade. Du måste medge det felaktiga som din motpart upplever sig ha blivit utsatt för. Man lyssnar på sin motpart och medger att det den säger är riktigt. Därefter måste man i ord och handling visa att man tagit till sig att det var något näst intill oförlåtligt som man utsatt den andre för. Och så får man bygga upp förtroende och tillit igen.

Förlåtelse bygger på ånger (det verkar du ha, det är bra). Men tänk på att man visserligen kan be om förlåtelse men motparten har ingen skyldighet att ge dig denna förlåtelse. Du kan alltså inte säga, om motparten fortsätter vara arg på dig, "men jag har ju sagt förlåt". Du kan inte lösa och befria dig från skuld. Det kan bara motparten göra.

Om du inte får förlåtelse måste du försona dig med det du gjort och leva med det. Sannolikt kan ni inte då fortsätta att leva tillsammans.

Lycka till!
Citera
2020-11-27, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Man ber inte om ursäkt.
Det bör räcka med att du säger säften särring, och så visar du baksidan av handen som om du ska ge en lavett. Då förstår hon. Så gjorde alltid farsan, och morsan tröt inte så mycket efter det.
Det är ju också ett sätt, hot om våld som inte blir av om hon håller käften.
Det är din fars sätt att säga förlåt, upphöra med slå skiten ur morsan?
Citera
2020-11-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Om man gjort en riktig djävla tabbe får man göra en lika omfattande gottgörelse.
Genom att
1. Med tid visa att man är att lita på då man förbättrat sitt beteende. Tiden varierar beroende på vad man gjort.
2. visa att man begriper vad man gjort
3. vara tydlig med att man begriper på vilket sätt detta påverkat henne (detta vet man bäst genom att låta henne få utrymme att berätta detta utförligt i lugn och ro och att man visar att man förstår)
4. Att man frågar henne hur man kan gottgöra henne och göra det hon säger.
5. Att säga att man ångrar det man gjort och skulle vilja få det ogjort (vilket ju inte går)
6. Att INTE gå till motattack om hon visar ilska och angriper dig utan bara svälja skiten
7. Sedan kan man naturligtvis säga förlåt också. Det går ju att göra med blommor och en supe' förstås, men det finns två problem med denna punkt
a. att det blir en förväntan på att du skall FÅ något av henne och blir besviken och förbannad om du inte får den
b. att det blir en tom ursäkt bara om du inte gör de andra punkterna.
Vid enkla tabbar räcker det med ett ödmjukt "förlåt älskling"

Haha, underbar förteckning. Tråden kan stängas.
Citera
2020-11-27, 09:34
Medlem
cacas avatar
En klassiker är väl köpa en ångest bukett på ICA...
Citera
2020-11-27, 09:36
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Att inte göra bort sig igen är kanske det bästa sättet att säga förlåt. Korrigera sitt lumpna beteende alltså.
Citera
2020-11-27, 09:53
Medlem
blobben!!!s avatar
Om ursäkten är uppriktig så ändrar du beteende. Det är det enda genuina sättet att be om förlåtelse.

Är avsikten att komma undan så föreslår jag fjäsk, blommor och något romantiskt spektakel. Majoriteten faller för sådant.
Citera
2020-11-27, 11:39
Medlem
Det viktiga är väl att du visar att du verkligen ångrar dig och menar allvar. Såklart gör alla fel ibland men hon behöver lita på att du vill be om ursäkt på riktigt. Sedan hur du väljer att säga förlåt är upp till dig. Visa att du tänker skärpa till dig i fortsättningen.
Citera
2020-11-27, 12:33
Medlem
Smerchs avatar
Kvinnor ser ofta en ursäkt som ett svaghetstecken, åtminstone en uppriktig ursäkt. Det kan gå bra att "be om ursäkt" om man gör det halvleende på ett distanserat sätt som säger "jag har inte gjort fel och kan inte göra fel, särskilt inte gentemot dig, men jag ser att du spelar ledsen så jag kan kosta på mig att skådespela lite och säga ett par tomma ord, men påverkas inte det minsta känslomässigt eller åsiktsmässigt av ditt skådespel". Det kan en kvinna tolka som styrka, och inför det kan hon rationalisera vad som helst. Man kan förresten skådespela rätt mycket, så länge man själv ser det som ett skådespel, det gäller bara att aldrig verka osäker eller som om man tar hennes oro på allvar. Ber man om ursäkt för en tabbe gör man snart nästa tabbe i hennes ögon, och då tar det aldrig slut. Jo, förhållandet tar till slut slut.

Vill man be om ursäkt på ett manligt och uppriktigt sätt för att själv kunna leva med sig själv så kanske det kan vara bra att göra det, men det är riskabelt på så sätt att det kan göra det svårare för henne att förlåta och glömma, kanske också för dig själv.
Citera
2020-11-27, 12:45
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Kvinnor ser ofta en ursäkt som ett svaghetstecken, åtminstone en uppriktig ursäkt. Det kan gå bra att "be om ursäkt" om man gör det halvleende på ett distanserat sätt som säger "jag har inte gjort fel och kan inte göra fel, särskilt inte gentemot dig, men jag ser att du spelar ledsen så jag kan kosta på mig att skådespela lite och säga ett par tomma ord, men påverkas inte det minsta känslomässigt eller åsiktsmässigt av ditt skådespel". Det kan en kvinna tolka som styrka, och inför det kan hon rationalisera vad som helst. Man kan förresten skådespela rätt mycket, så länge man själv ser det som ett skådespel, det gäller bara att aldrig verka osäker eller som om man tar hennes oro på allvar. Ber man om ursäkt för en tabbe gör man snart nästa tabbe i hennes ögon, och då tar det aldrig slut. Jo, förhållandet tar till slut slut.

Vill man be om ursäkt på ett manligt och uppriktigt sätt för att själv kunna leva med sig själv så kanske det kan vara bra att göra det, men det är riskabelt på så sätt att det kan göra det svårare för henne att förlåta och glömma, kanske också för dig själv.
Detta är säkert bra tips för såna som föredrar att ha relationer som mer eller mindre är som en teaterföreställning..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in