Citat:
Ursprungligen postat av
Tornor
Jag gjorde bort mig för ett tag sedan och nu är frugan arg, riktigt förbaskat arg, hon känner sig mycket kränkt.
Vilket är det absolut bästa sättet att säga förlåt?
(har verkligen ångest)
För att få förlåtelsen att fungera måste den som ber om förlåtelse, visa att den erkänner den kränkning som skett och erkänna motpartens rätt till sin upplevelse av det inträffade. Du måste medge det felaktiga som din motpart upplever sig ha blivit utsatt för. Man lyssnar på sin motpart och medger att det den säger är riktigt. Därefter måste man i ord och handling visa att man tagit till sig att det var något näst intill oförlåtligt som man utsatt den andre för. Och så får man bygga upp förtroende och tillit igen.
Förlåtelse bygger på ånger (det verkar du ha, det är bra). Men tänk på att man visserligen kan be om förlåtelse men motparten har ingen skyldighet att ge dig denna förlåtelse. Du kan alltså inte säga, om motparten fortsätter vara arg på dig, "men jag har ju sagt förlåt". Du kan inte lösa och befria dig från skuld. Det kan bara motparten göra.
Om du inte får förlåtelse måste du försona dig med det du gjort och leva med det. Sannolikt kan ni inte då fortsätta att leva tillsammans.
Lycka till!