Citat:
Ursprungligen postat av
User30
Det finns inga autismgrupper... Visa mig en kampsportsklubb som erbjuder det och jag äter min sko.
Jag tror inte de organiserar på regelbunden basis. Utan det brukar vara eldsjälar som driver dylika grupper. I teknisk samarbete med någon klubb, men det är inte klubben som sådan som arrangerar.
Jag har iaf t.ex. sett vid ett par tillfällen sett någon som tänkte arrangera BJJ för autister och frågade om folks erfarenheter. En annan diskuterade dylik Muay grupp.
Och följde ett tag en brittisk Muay tjej, som hade autism. Allting såg bra och vederhäftigt ut, hon och hennes tränare var seriösa. Brittisk elitklass, tänkte jag. Men så fick jag se klipp på hennes träning. Där såg man att hon rörde sig klumpigare än en duktig, helt frisk jämnårig...
Strong gjort av tösa, inget tvivel. Hon hade matcher mot andra med autism. Men bättre än motionsklass i öppen klass var det inte.