2020-12-01, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Det var ju mest en uppvisningsgala med Tyson och Jones som huvudnummer, så Jack gick en match bara för att hålla igång. Annars har Jack bara gått tuffa matcher de senaste åren. Globalt håller boxningen hög klass. Under tungvikten som du nämner så är cruiservikten, lätt tungvikt, Supermellanvikt och mellanvikten riktigt hård konkurens. Samma gäller weltervikten och lättvikt osv.

Du nämner Ryan Garcia. Han är fortfarande ganska oprövad så vem vet hur bra han egentligen är när han möter bättre motstånd. Han får chansen att bevisa vad han går för i Januari då han möter britten Luke Campbell.

Jean pascal är ingen bra boxare heller. Han har uselt fotfäste, svajig offensiv, och dålig balans. Kolla första ronden mot Badou. Skicket skämt. Han slår jävligt hårt men det kan vem som helst göra med rätt genetik
Citera
2020-12-01, 07:28
Medlem
Badou däremot har stabila grunder men fjädrar i näven.

Antingen har de ingen kraft men bra form, eller bra kraft men usel form.
Senast redigerad av User30 2020-12-01 kl. 07:33.
Citera
2020-12-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Taekwando filmen där måste ju vara ngn Aspergers-grupp eller något liknande?!?

Jag har inte kollat just den filmen, men jag vet att kampsporter används ibland som terapi / nyttig sysselsättning för folk med autism. Jag vet exempel med både BJJ och Muay. Så jag kan gott tänka mig att även Taekwondo....

Så det är mycket troligt att du har rätt. Att om det inte var en ren nybörjargrupp, så var det deltagare med uttalad autism.
Citera
2020-12-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ja den var riktigt underhållande, hoppas bara den inte är representativ för Taekwando i allmänhet.
Såg mest ut som någon form av nybörjarträning för de som vill testa en gång.

Ja. Nybörjare eller uttalad autism.... Det enda udda är deras olikfärgade bälten, som normalt skulle visa olika avancerade nivåer ovanför nybörjare. Jag gissar är att antingen är bälten ihoplånade, eller det är helt enkelt inte så noga i en autismgrupp, de får använda vad de vill så länge det är helt och rent. De kommer ju ändå inte att tävla i vanliga öppna tävlingar, utom kanske då någon enstaka stjärna. (men som iofs lär träna på vanlig klubb).
Citera
2020-12-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ja. Nybörjare eller uttalad autism.... Det enda udda är deras olikfärgade bälten, som normalt skulle visa olika avancerade nivåer ovanför nybörjare. Jag gissar är att antingen är bälten ihoplånade, eller det är helt enkelt inte så noga i en autismgrupp, de får använda vad de vill så länge det är helt och rent. De kommer ju ändå inte att tävla i vanliga öppna tävlingar, utom kanske då någon enstaka stjärna. (men som iofs lär träna på vanlig klubb).

Man kan inte dela upp grupper för varje bältesfärg, det blir för många pass. I normala fall har man gult till blått. Sen röda och svarta bälten i en grupp. Ibland är alla färgbältade i en grupp.

Och ibland har en klubb så få medlemmar att det endast är en blandad grupp med alla bälten.
Citera
2020-12-01, 09:47
Medlem
Citat:
Jag har inte kollat just den filmen, men jag vet att kampsporter används ibland som terapi / nyttig sysselsättning för folk med autism. Jag vet exempel med både BJJ och Muay. Så jag kan gott tänka mig att även Taekwondo....

Det finns inga autismgrupper... Visa mig en kampsportsklubb som erbjuder det och jag äter min sko.
Citera
2020-12-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Man kan inte dela upp grupper för varje bältesfärg, det blir för många pass. I normala fall har man gult till blått. Sen röda och svarta bälten i en grupp. Ibland är alla färgbältade i en grupp.

Och ibland har en klubb så få medlemmar att det endast är en blandad grupp med alla bälten.

Tack för förklaringen. Men här finns ju inga vita bälten, men allihopa uppför sig som nybörjare. Rör sig iofs hyfsat smidigt för att vara rena nybörjare i ett pröva på pass, men no way att de fått färgade bälten!
Citera
2020-12-01, 10:01
Medlem
Citat:
Det finns inga autismgrupper... Visa mig en kampsportsklubb som erbjuder det och jag äter min sko.

Jag tror inte de organiserar på regelbunden basis. Utan det brukar vara eldsjälar som driver dylika grupper. I teknisk samarbete med någon klubb, men det är inte klubben som sådan som arrangerar.

Jag har iaf t.ex. sett vid ett par tillfällen sett någon som tänkte arrangera BJJ för autister och frågade om folks erfarenheter. En annan diskuterade dylik Muay grupp.

Och följde ett tag en brittisk Muay tjej, som hade autism. Allting såg bra och vederhäftigt ut, hon och hennes tränare var seriösa. Brittisk elitklass, tänkte jag. Men så fick jag se klipp på hennes träning. Där såg man att hon rörde sig klumpigare än en duktig, helt frisk jämnårig...

Strong gjort av tösa, inget tvivel. Hon hade matcher mot andra med autism. Men bättre än motionsklass i öppen klass var det inte.
Citera
2020-12-01, 10:07
Medlem
Citat:
Tack för förklaringen. Men här finns ju inga vita bälten, men allihopa uppför sig som nybörjare. Rör sig iofs hyfsat smidigt för att vara rena nybörjare i ett pröva på pass, men no way att de fått färgade bälten!

Man har inga färgade bälten i pröva på-pass. Det säger sig självt. Anledningen till att det saknas vitbältare är för att just den klubben antingen inte har några just då eller för att vitbältare har sin egen grupp.
Citera
2020-12-01, 10:31
Medlem
Citat:
Då prövar vi Taekwondo i Eslöv istället

0:18

https://m.youtube.com/watch?v=TPcCgteno5E

Tja. Sparring med en som är ganska bra och en som är nästan nybörjare.

Han som är ganska bra håller givetvis igen, så han den oerfarne och småstel slipper se alltför dum ut.
Citera
2020-12-01, 10:41
Medlem
Citat:
Tja. Sparring med en som är ganska bra och en som är nästan nybörjare.

Han som är ganska bra håller givetvis igen, så han den oerfarne och småstel slipper se alltför dum ut.

Jag vet inte vad som är så svårt att förstå. Båda har svart bälte. Det är ingen kostym du bara sätter på dig.
Citera
2020-12-01, 10:57
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som är så svårt att förstå. Båda har svart bälte. Det är ingen kostym du bara sätter på dig.

Javisst. Och precis som i TKD exemplet, de har avancerade bälten men iaf den ene uppför sig som nästan nybörjare. Så det är något lurt här. Ungefär som om de får använda vilka bälten de vill, bara de är hela och rena.

Och jag tror mera på en dylik hypotes, än att nivån i Sverige är så lågt, att nästan precis vem som helst får avancerade bälten, bara de kommer till träningen ibland och betalar medlemsavgiften i tid.

Sådant kan vara med högskoleprovet, men jag tror inte det är fullt lika illa inom sporten.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in