2020-11-26, 23:28
Medlem
Efter ett break på 2 och ett halvt år har jag nu kollat runt olika stilar och klubbar och trott mig kunna få en hyfsad träningsplats oavsett vilken jag väljer. Ni kan tro att jag hade fel....

Mest för skojs skull besökte jag en Shotokan-karateklubb först. Kollade in en gradering, och där var det down syndrome-nivå på öga-hand-koordinationen, och brunbältare som inte kunde sparka över knähöjd. Böjda knän, stela som ett kylskåp.

Sedan kikade jag in en kickboxningsklubb. Såg ett äldre klipp på hemsidan. Mjukt tassande i sparring och återigen down syndrome-nivå på koordinationen.

Sen googlade jag TaeKwondoträning och fick upp detta: https://www.youtube.com/watch?v=wfcHq4gNPxs

Det enda jag inte kollat bland de stående är thaiboxning... Har jag samma att vänta mig där?

Diskussionsunderlaget är: har Sverige sämst kampsportsatleter i världen bland strikingsporterna, och vad beror det på tror ni? Kassa idrottsklasser i skolan? Mjuk kultur?

Tesen att det endast är kampkonsterna som lockar till sig dessa icke-atleter blev snabbt vederlagt av kickboxningen.
Senast redigerad av User30 2020-11-26 kl. 23:32.
Citera
2020-11-26, 23:32
Medlem
Rodjas avatar
Nyfiken...

Har du kollat in Krav Maga?
Citera
2020-11-26, 23:36
Medlem
Rauno1s avatar
Taekwando filmen där måste ju vara ngn Aspergers-grupp eller något liknande?!?
Citera
2020-11-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nyfiken...

Har du kollat in Krav Maga?

Nä men eftersom det inte är en fightingsport så vet jag vad som lär väntar.

Det är också svårare att bedöma folk som mest står och koreograferar hur man ska sparka någon i kulorna.

Lite som att studera aikidoelever. Eftersom ingenting görs, allting är samarbete så går det inte att dra några slutsatser alls
Senast redigerad av User30 2020-11-26 kl. 23:41.
Citera
2020-11-26, 23:38
Medlem
yz44s avatar
Besök en MMA-klubb.
Citera
2020-11-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1

😂 Det finns mer...
Citera
2020-11-26, 23:42
Medlem
Innan man kan leka Bruce Lee så får man lära sig grunderna. Först krypa, sen gå, sen springa. Du har väl inte missat den här? https://youtu.be/Bg21M2zwG9Q?t=94
Citera
2020-11-26, 23:46
Medlem
Peyotedudes avatar
Verkar iallafall vara en skön gemenskap och inlevelse i klubben. Om jag hade mött dom i en mörk gränd så hade jag dock varit mera rädd för att de skulle hacka mitt lösenord än att ge mig på käften.
Citera
2020-11-26, 23:46
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Ja den var riktigt underhållande, hoppas bara den inte är representativ för Taekwando i allmänhet.
Såg mest ut som någon form av nybörjarträning för de som vill testa en gång.
Citera
2020-11-26, 23:48
Medlem
Halloween2s avatar
Har du koll på den norska, isländska, finska, från östländerna, hur står det sig till på öarna i stilla havet? Jordanien, Malta?

Du har enbart sett några få mongo klubbar från Sverige och nu är vi sämst i världen? Du passar nog in i någon utav klubbarna du länkar till.
Citera
2020-11-26, 23:50
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Vad hade du förväntat dig i Sverige 2020? de flesta har ju stillasittande jobb, felformade fötter och har aldrig slagits i sitt liv.

Tror du att vi lever på 80-talet eller i någon Van Damme film?
Vi hade ju "The last viking" och Alexander Gustafsson, iaf något.

Men vem är du att klaga, är du Badr Hari som flyttat till Sverige eller? hur bra är du?
Citera
2020-11-26, 23:52
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ja den var riktigt underhållande, hoppas bara den inte är representativ för Taekwando i allmänhet.
Såg mest ut som någon form av nybörjarträning för de som vill testa en gång.

Jag ser skyltar "Kör sakta, lekande barn" men jag har inte sett lekande barn på 15 år.

Tror att de flesta sitter inomhus och får stela höfter och rygg, och då är denna uppvisning hyfsat bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in