När vi var små tävlade vi om vem som kunde tända en tändsticka mot en vanlig tegelvägg:P Visst gick de av nästan hela tiden och när de inte gjorde det fungerade det nästa aldrig. Men nån gång fick man eld på skiten
Och ja, det var vanliga stickor från solstickan.
efter metodiskt testande på olika underlag kom jag fram till att dom kunde antändas mot svartatavlan ganska lätt. Krävdes dock en del övning och rätt kraftigt drag. Undrar om märkena finns kvar från högstadiets svartatavlor? hmmm..
För ett bra tag sedan hittade vi av någon anledning en tändsticksask (solstickan) i min jumpapåse Men iaf, vi tog in dem i jumpasalen. Fick då för mig att pröva tända den mot en sån dära tjockgummimatta, det gick!
Hittade ett gäng repstickor för ett par år sedan på antikmässan här i
Helsingborg. Årets antikmässa pågår nu och såg att det fanns repstickor
lite varstanns där.
Lyssnade på Richard Strauss i dag,-ja för dom som inte vet- så var det hans musik i filmen 2001. Han fick tag på ett paket svenska säkerhetständstickor 1870 nångång och utifrån den text som fanns tryckt på asken komponerade han ett trevligt körstycke som heter "utan svavel och fosfor" Hela körstycket är nån konstig svenska med tysk brytning då han inte kunde ett ord svenska.
Klassisk musik och kemi i en trevlig mix. Stycket kan höras här:
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!