• 1
  • 2
2006-05-16, 19:47
Medlem
Nån som vet hur man gör såna?
Citera
2006-05-16, 19:50
Medlem
wääuus avatar
ham blöter ner plånet och rispar tändstickorna så de får plångegga på sig eller så tar man typ röd fosfor och kalimklorat, eller jag läste nånstans att man lät vit fosfor reagera med svavel och använde detta... visst är det koolt med cowboytändstickor, men vanliga funkar väl fint ändå?
Citera
2006-05-16, 22:32
Medlem
raskenss avatar
Jag vill minnas det fanns att köpa friktionständstickor i utlandet för många år sen typ 70-talet. Är dom helt borta nu? eller kan man köpa sånt nånstans fortfarande?
Citera
2006-05-16, 22:48
Medlem
De ursprungliga...

...stickorna som tände mot valfri sträv yta var de farliga fosforstickorna. Tändsatsen innehöll gul fosfor, som är synnerligen giftg och därtill självantändande i luft. Än värre blev det av att stickorna såldes i buntar inlindat i paraffinerat papper, inte i askar som idag är fallet med tändstickor.

När pappret avlägsnats och stickorna hamnade i fickan så gneds stickorna ofta mot varandra med överhängande riskt för oavsiktlig antändning. Då fosforn vid rumstemperatur är ett vaxliknande fettlösligt ämne, så kom ofta kläderna att impregneras med den brandfarliga fosforn. Fettlösligheten innebär desutom risk för upptag genom huden och förgiftning den vägen. Många oavsiktliga antändningar, vådabränder och svåra förgiftningar ledde till slut till att tillverkning och försäljning av fosforstickorna förbjöds.

Redan vid förra sekelskiftet hade dock ogiftiga varianter av sådana tändstickor utvecklats, och såldes under benämningar såsom "strike anywhere matches", "SAW matches".
I tändsatsen användes ett friktionskänsligt men ogiftigt ämne, tetrafosfortrisulfid, P4S3, även kallat "fosforseskvisulfid". För att inte oavsiktlig friktion skulle antända stickorna, lades P4S3 på som en liten kalott utanpå den vanliga tändsatsen. Detta speciella utförande av tändstickorna kallades "double dip matches".

Sist jag såg sådana tändstickor IRL var på Buttericks, "cowboytändstickor". Men de är dock väldigt dyra.
Citera
2006-05-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...stickorna som tände mot valfri sträv yta var de farliga fosforstickorna. Tändsatsen innehöll gul fosfor, som är synnerligen giftg och därtill självantändande i luft. Än värre blev det av att stickorna såldes i buntar inlindat i paraffinerat papper, inte i askar som idag är fallet med tändstickor.

När pappret avlägsnats och stickorna hamnade i fickan så gneds stickorna ofta mot varandra med överhängande riskt för oavsiktlig antändning. Då fosforn vid rumstemperatur är ett vaxliknande fettlösligt ämne, så kom ofta kläderna att impregneras med den brandfarliga fosforn. Fettlösligheten innebär desutom risk för upptag genom huden och förgiftning den vägen. Många oavsiktliga antändningar, vådabränder och svåra förgiftningar ledde till slut till att tillverkning och försäljning av fosforstickorna förbjöds.

Redan vid förra sekelskiftet hade dock ogiftiga varianter på sådana tänsdstickor utvecklats ("strike anywhere matches", "SAW matches").
I tändsatsen användes ett friktionskänsligt men ogiftigt ämne, tetrafosfortrisulfid, P4S3, även kallat "fosforseskvisulfid". För att inte oavsiktlig friktion skulle antända stickorna, lades P4S3 på som en liten kalott utanpå den vanliga tändsatsen. Detta speciella utförande av tändstickorna kallades "double dip matches".

Sist jag såg sådana tändstickor IRL var på Buttericks, "cowboytändstickor". Men de är dock väldigt dyra.

Cowboystickorna minns jag oxå. Kommer även ihåg ett engelskt fabrikat som hette Swan. Såldes i UK för en 10 år sedan iaf..
Citera
2006-05-16, 23:00
Medlem
*gräver i gömmorna*

Ha! Visste att jag hade en.

"Monarch
Strike Anywhere Matches"

Tillverkare: "Cornish match Co. Tisbury, Wilts SP3 6JG"

Ligger kvar i originalplasten, pris 29 spänn för en liten ask, kan inte vara mer än 50 stickor. Och det är många år sedan jag köpte den, så priset lär vara långt värre idag.
Citera
2006-05-17, 16:36
Medlem
Finns på eBay!

Hittade faktiskt sådana tändstickor till salu på eBay:

http://cgi.ebay.com/Kitchen-Diamond-...QQcmdZViewItem

Och förstås i USA, överlevnadsbutiker: http://www.emergencyresources.com/er_p11.html
Citera
2006-05-17, 17:17
Kan inte låta bli att dra min värsta labb-dumhet här också...

Var typ 13 år o ville bygga en brandbomb, som tur var en liten sådan. Så jag skrapade av allt "svavlet" (vilket egentligen är kaliumklorat o antimonsulfid tror jag) o blandade det med röd fosfor. Vad jag inte tänkte på var att plånet på tändsticksaskar består av just röd fosfor (o nått slipmedel)...

Blandade genom att skaka det...
O japp det brände sönder handen rejält... Fosfor är typ det "effektivaste", näst napalm, i brandbomber mot människor!

Hade även vit fosfor, men grannarna hade klagat på mina tidigare brandbomber (de rök så mycket) så detta hade min farsa beslagtagit... O han blev ju inte glad när han såg att det kom från hans jobb... O det var nog tur det, en halvgalen 13-åring o 100-tals gram med vit fosfor... Nä, det är ingen bra kombo... Det är typ lika giftigt som vätecyanid.
Citera
2006-05-17, 17:26
Medlem
chilli__s avatar
jag köpte ett paket sånna av märket "John Silver".kostade mig 3 kronor och kul var det
Citera
2006-05-18, 04:42
Medlem
Självantändande tändstickor ska finnas på Buttericks i Göteborg, brevid Domkyrkan :P Senast jag var där och kollade fanns det ivf ^^, det var dock.. ca 5 veckor sedan
Citera
2006-05-18, 09:26
Medlem
raskenss avatar
Prova att tända en vanlig tändsticka mot en glasyta eller liknande. Drar man tillräckligt snabbt går det faktiskt att tända en säkerhetständsticka. En svarta tavla fungerar det mot också.
Citera
2006-05-18, 18:13
Medlem
Naturvetarens avatar
När vi var små tävlade vi om vem som kunde tända en tändsticka mot en vanlig tegelvägg:P Visst gick de av nästan hela tiden och när de inte gjorde det fungerade det nästa aldrig. Men nån gång fick man eld på skiten
Och ja, det var vanliga stickor från solstickan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in