2020-11-25, 21:40
Medlem
Jo, jag har precis flyttat och bor mitt emot en minigolfbana. Barnen vill spela. Jag ska köpa klubbor online. Det finns L-modell och T-modell - fattar inte vad skillnaden är. Vad ska jag köpa? Har googlat och blir inte klok. Tacksam för snabbt svar. (Det går inte att hyra golfklubbor vid banan - en måste ha egna för att kunna spela.)
Citera
2020-11-25, 21:49
Medlem
Är det inte bladets utformning antingen som ett L eller T
Citera
2020-11-25, 21:50
Medlem
För mig jag spelat med två olika bladtyper nämligen men kan ju minnas fel
Citera
2020-11-25, 22:02
Medlem
Logan5s avatar
T-modellen kommer närmast från "långgolfens" putters och på min tid föraktades den av klubbanslutna bangolfare. L-modell av fint märke med fint gummi skulle det vara.

Min uppfattning om minigolf är att den är lågintensivt prylfixerad. Man skiljer sig rejält från allmogen med liten slant genom att plocka fram en snygg boll. Proffsbollarna var dock snyggare förr i tiden. Det du bör skaffa i bollväg är: en allroundboll, en boll med noll i studs på betong, en boll med något hög studs för de där banorna där återstuds kan resultera i spik samt en boll med något studs för raka banor som kan färdas i hög fart och ändå stanna på greenen.

Om jag minns rätt har bollarna 3 grundläggande karaktäristika: studs, hårdhet samt vikt. Vissa kombinationer av dessa 3 gör sig bättre på vissa banor och man upptäcker det hela ganska snabbt utan hjälp.
Senast redigerad av Logan5 2020-11-25 kl. 22:09.
Citera
2020-11-25, 22:30
Medlem
Tack för svar! Jag har beställt klubbor och det blev T-varianten som såg ut som de minigolfklubbor jag brukar hyra på minigolfbanor. Mod kan kassera tråden nu: Jag är nöjd - FB har levererat ; )
Citera
2022-08-11, 01:33
Medlem
Var köper man bangolfbollar? Går ju inte?

Asså jag blir knepig ...

Jag och sambon spelar bangolf/minigolf/whatever man vill kalla det ibland på helgerna nu under säsongen. Det är bara som en ren helg-förströelse för oss båda och ibland med polare. Jämförde man det med en annan sport, skulle man kalla oss "motionärsnivå" liksom.

Nu har det dock ändå blivit såpass många semesterkvällar att vi inser att bara ett par olika bollar faktiskt skulle göra stor skillnad. Bara att ha en med mycket studs och en helt stum skulle ju helt förändra det mesta, faktiskt. Lätt löst, tänkte jag i min enfald.
"Det finns ju säkert en massa återförsäljare och grossister som nåt jävla bangolfonline.se eller något, och en massa tips på nätet."
Enfald, som sagt. Det finns ju inte ett jävla skit!
Det enda jag kan hitta på hela nätet är nybörjartipsen som säger precis det som jag konstaterat - En med mycket studs och en stum, samt att "vänd dig till din förening, där kan man ibland köpa bollar av varandra". INGET annat kan jag hitta (som inte är rena "mass-bollar" för folk som driver banor för allmänheten".

Ingen grossist. Ingen återförsäljare. Ingen tysk, stor sida. Inte ens en tjeckisk sida dit jag kan få skicka pengar utan att få något tillbaka. INGET, förutom någon liten inom-klubben-annons, typ.

Frågan är helt enkelt: Var i helvete kommer bollarna ifrån? Var kan jag beställa några enkla nybörjar-varianter, nya? De som säljs mellan klubbmedlemmar har väl ändå kommit ifrån någonstans?

Alla andra sporter kan jag hitta material för, inklusive udda såsom bågskytte osv. Men inte dessa bollar.

OERHÖRT tacksam för svar, innan jag börjar tro att hela internet är överskattat ...
Citera
2022-08-11, 01:43
Medlem
Riddarhusets avatar
https://webshop.citygolf.se/bollar/boll.html
Citera
2022-08-11, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
https://webshop.citygolf.se/bollar/boll.html

Tack för svar, men det där är ju just sånt som jag nämnde, för folk som driver anläggningar och vill ha en typ av boll för allmänheten. Det är som låne-bollarna som redan finns där man spelar.

Hade som sagt velat hitta ett par olika nörd-bollar.

Ditt försök och snabba svar uppskattas dock!
Citera
2022-08-11, 02:10
Medlem
Strychnos avatar
Bara att välja och vraka bland alla möjliga bollar här: https://www.out-of-bounds.se/golfbollar/
Går att köpa dom i 12-pack, så om ni är ett gäng kan ni ju köpa några olika sorter ihop och dela på priset.
Citera
2022-08-11, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Bara att välja och vraka bland alla möjliga bollar här: https://www.out-of-bounds.se/golfbollar/
Går att köpa dom i 12-pack, så om ni är ett gäng kan ni ju köpa några olika sorter ihop och dela på priset.

Var inte det golfbollar? Som i "golf", alltså sånt där man gör i sina rutiga brallor och tweed-kavaj när man säljer sitt företag? Eller fanns där ban-/minigolfbollar också?
Citera
2022-08-11, 02:23
Medlem
Köp där du spelar bangolf. En golfboll för bangolf har noll 000 studs. Som du vet !
Citera
2022-08-11, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Köp där du spelar bangolf. En golfboll för bangolf har noll 000 studs. Som du vet !

Det kanske är så att det går att fråga där, ja. Det är ändå en rätt seriös klubb som vi brukar gästa (fast som sagt som helg-nötter). Ska kolla med dem. Jag fick bara för mig att det måste ju gå att beställa som allt annat numera. Och jag undrar fortfarande var bollarna kommer ifrån när de säljs till- och mellan klubbmedlemmar ...

Stort tack för svar, och detsamma gäller Strychno som försökte - rätt bollar eller ej! Alla försök till hjälp uppskattas givetvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in