2022-08-11, 02:43
Avslutad
Vad sägs om denna sida

https://www.minigolfworld.com/en/minigolf-course-equipment/balls.html
Citera
2022-08-11, 03:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nifo finns kvar, dom har ett bra utbud på bollar.

Tänk att det fanns över 30000 licensierade spelare på 80-talet.

Ett startset kommer man långt med, och varefter man utvecklas, så märker man vad som saknas i bollväskan.

Själv ska jag skämma ut mig på fredag, och ta fram mina gamla bollar och klubba.
Går ett varv varje år, och det är fjärran från den gamla formen.
Citera
2022-08-11, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vad sägs om denna sida

https://www.minigolfworld.com/en/minigolf-course-equipment/balls.html

Såg väldigt bra ut, tills jag såg att de säljer till "course owners" och att man ska säga till sin "course owner" att ta hem deras prylar.

Börjar känna mig kräsen och otacksam (men det vill jag inte vara!) och fattar uppriktigt inte varifrån proffs-nördarnas bollar kommer ...

Ska surfa vidare på din föreslagna sida och se om jag missat något. Stort tack som fan, även till dig!
Citera
2022-08-11, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Ett startset kommer man långt med, och varefter man utvecklas, så märker man vad som saknas i bollväskan.

Själv ska jag skämma ut mig på fredag, och ta fram mina gamla bollar och klubba.

DÄR hade vi typ det jag letade efter! Precis en sådan sida (även om den här ju rent tekniskt verkar lite eftersatt)!
Exakt!

Då uppstår ju bara nästa problem ... Jag kan fan inte läsa dessa "koder".
Om du var en "nöjes-motionär" och ville ha en studsig boll, en stum boll och en "rakbaneboll" att använda med låneklubba för att glänsa på farsan, vågar man be om en lite spec:ad rekommendation på tre olika bollar? Ifrån detta Nifo då, menar jag.

Men redan - Tack som fanken!
Citera
2022-08-11, 03:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
DÄR hade vi typ det jag letade efter! Precis en sådan sida (även om den här ju rent tekniskt verkar lite eftersatt)!
Exakt!

Då uppstår ju bara nästa problem ... Jag kan fan inte läsa dessa "koder".
Om du var en "nöjes-motionär" och ville ha en studsig boll, en stum boll och en "rakbaneboll" att använda med låneklubba för att glänsa på farsan, vågar man be om en lite spec:ad rekommendation på tre olika bollar? Ifrån detta Nifo då, menar jag.

Men redan - Tack som fanken!
Ska kika, dom bollarna jag har och känner till har sedan länge slutat tillverkas, och vad ersättarna heter vet jag inte.

Vad är det för bantyp du spelar på, filt ?
Klubban, har den gummi på slagytan ?
Citera
2022-08-11, 03:12
Medlem
Citat:

Ah! Jag får be om ursäkt, jag satt och tittande på "bollar", på deras sida. Hittade nu efteråt "Bollset", med det du nämner.
Beställer i detta nu! Tack som fasen, hjälte!

Här ska vinnas glass!
Citera
2022-08-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ska kika, dom bollarna jag har och känner till har sedan länge slutat tillverkas, och vad ersättarna heter vet jag inte.

Vad är det för bantyp du spelar på, filt ?
Klubban, har den gummi på slagytan ?

Och här har du tom hunnit svara innan mitt senaste ...

Ja, det är filt och klubban har gummi-slagyta. Tyvärr har jag, som amatör, inte riktigt koll på vad som är relevant annars.

Det vore BRUTAL-uppskattat om du ville göra en liten trebollars-rekommendation sådär rent personligt. Annars beställer jag Start-kitet.
Citera
2022-08-11, 03:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Ja, det är filt och klubban har gummi-slagyta. Tyvärr har jag, som amatör, inte riktigt koll på vad som är relevant annars.

Det vore BRUTAL-uppskattat om du ville göra en liten trebollars-rekommendation sådär rent personligt. Annars beställer jag Start-kitet.
Isses vilken mängd bollar det finns numera.
Det var inte mycket jag kände igen.

För att "knäcka" koderna.
Vikt, det är helt enkelt vad bollen väger.
Hårdhet, 0 inget motstånd, 100 stenhård, kioskbollar brukar ligga på 80-85
Studs, hur högt hoppar bollen om den släpps från en meter

Det är frestande att vilja ha studsbollar, men dom är odelbara på en filtanläggning.
Dom används på betong och eternitanläggningar.
Citera
2022-08-11, 03:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Eftersom jag inte vet vilken bana du spelar på, så är nog startsetet en god början.
En egen klubba är också att rekommendera.
Helst utprovad, och inte köpt på postorder.
Citera
2022-08-11, 03:34
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte vet vilken bana du spelar på, så är nog startsetet en god början.
En egen klubba är också att rekommendera.
Helst utprovad, och inte köpt på postorder.

Direktör Dittling, ni har gjort min natt!
Egen klubba kan måhända bli mitt nästa steg in i detta nörderi, men just i dagsläget känns det som om ett startset med bollar vore tillräckligt (erfarenheten säger dock att detta kommer att fortsätta). Utan Direktör'n hade jag inte ens hittat källan för detta startset. Marknaden verkar som sagt oerhört ... begränsad?

Innerligt och hjärtligt tackar jag er, medan jag beställer mitt startset!

/ Din Dagwood
Citera
2022-08-11, 06:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jämförde man det med en annan sport, skulle man kalla oss "motionärsnivå" liksom.
Känns som en ganska rejäl motion att gå ett varv på en bangolf. Hoppas det finns några glasskiosker med sittbänkar längst vägen.

Jag trodde att man använde vanliga golfbollar, och att man lånade en sådan i kiosken där man betalar entré.

Tyckte det här var fascinerande:
Berätta mer om det här med bollar. Varför räcker det inte med en?

”Proffsen har många bollar, en del upp till 1000 stycken. Bollarna har olika egenskaper: Vikt, studs, storlek, yta. En och samma boll tillverkas nästan alltid med tre olika ytor; olackad, rålackad och vanlig lack. Egenskaperna avgör hur mycket en boll biter i sargen, hur den rullar och studsar. En tung boll rullar tex längre än en lätt boll. En boll med ruggad yta biter bättre sarg än en slät. Med samma hårdhet på slaget, så är det bollen som utgör skillnaden, främst på de hårda underlagen. Vilken värme bollen har är ytterligare en parameter som avgör hur bollen beter sig. En varm boll studsar oftast mer än en kall. På alla internationella tävlingar som EM och VM, har landslagen med sig coacher, vars uppgift delvis är att värma bollar. Detta är nästan en hel vetenskap. Som nybörjare klarar man sig oftast med två eller tre bollar, en sk. rakbaneboll, en stum boll och en studsig boll. Bra utrustning, främst en bra boll, gör det mycket roligare. I många klubbar finns det numera också möjlighet att låna både bättre klubba och bollar.”
https://www.bangolf.se/PRESS/OmBangolf

Och med det vill jag säga, att du kanske ska ställa frågan till Svenska bangolfförbundet?

Lycka till, och ät bara lagom med glass.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-11 kl. 06:59.
Citera
2022-08-11, 08:51
Medlem
Mr.Zebs avatar
Ett annat tips till att få reda på vart proffsen köper sina bollar är att vända sig direkt till proffsen.

Om du tittar på årets sm vecka ( SVT play )och tittar på just bangolf, då får du reda på namnen på proffsen. ( de spelade på 20 slag som bäst. Såg mer spikar än en snickare så proffs var de)

Skicka sedan ett vänligt meddelande på insta så tror jag säkert att du får hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in