2020-11-25, 20:58
Medlem
Hej,

En barnförsäkring är det bästa du kan ge ditt barn om du inte är ekonomisk oberoende. Försäkringar är inte till för att du ska bli rik utan att underlätta när väl skadan är framme.

Det jag tycker är prio i mitt fall är om mitt barn blir svårt sjuk och inte kan gå i skolan .. man blir inte rik av vabb direkt. Ersättning finns här.

2. Förlorar mitt barn Armen i en olycka får barnet medicinsk invaliditet, Hjälp att handikapp anpassa hemmet, kris hjälp

3. Jag har själv använt mina barnförsäkring ar både vid ärrskador, diagnos av allergier, tandskador.

Detta är ju en trygghet som betalas ut till barnen när de blir större för att få ett bra liv. Men som sagt det behövs inte om man är ekonomisk oberoende men är man inte det så är en försäkring det bästa man kan ge sitt barn
Citera
2020-11-25, 21:29
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Alla försäkringar är onödiga fram tills dagen man råkar ut för något. Jag skulle absolut skaffa en barnförsäkring om jag hade haft barn. Att få några tusen för ett vanprydande ärr kvittar men man kan råka ut för betydligt värre saker än så.

Att tro att samhället kommer försörja ungarna från 18-års ålder om det vill sig illa är väldigt naivt. 3000kr/år låter dock dyrt och det är nog vettigt att kolla med andra bolag.
Citera
2020-11-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag antar att hemförsäkringen täcker sånt.

Kostnader på flera hundra tusen? Vad skulle det röra sig om i så fall? De flesta fall jag har läst om så har det handlat om summor på uppemot 30.000kr. Och det sparar man in genom att inte ha någon försäkring alls under 10-15 års tid.

Finns en del sjukdomar som kan kosta stora summor. Vårt "fina" välfärdsystem täcker inte allt.
Sen kan du drabbas av inkomstbortfall för att du måste tillbringa mycket tid på sjukhus med dina barn, osv. En barnförsäkring kompenserar för sånt.
Citera
2020-11-25, 23:45
Medlem
Det är viktigt att försäkra barn så tidigt som möjligt. Säg att du inte försäkrar ditt barn. Om det senare visar sig att ditt barn har en sjukdom kommer den inte få någon ersättning. Dessutom och viktigast av allt så kommer inget försäkringsbolag vilja försäkra ditt barn framöver pga sjukdomen. Detta kan göra att barnet förblir oförsäkrat även som vuxen då inget försäkringsbolag vill försäkra när en sjukdom uppdagats. Detta vet jag av egen erfarenhet inom släkten.
Om du försäkrar ditt barn kommer denna att vara försäkrad även om sjukdom uppstår.
Citera
2020-11-26, 00:20
Medlem
HazzardAlards avatar
En av våra grabbar, då han var 4 år, cyklade in i en postlåda och skar sig under ögat. Sydde två stygn. Det blev ett liiiitet ärr på kinden.

Ett år senare fick han 15 papp på barnförsäkringen vi hade på honom.
Citera
2020-11-26, 01:04
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Får man mängdrabatt om man har flera barn?
Du har ett barn att försäkra i nuläget. Räkna i stället på hur många timmar per år du behöver jobba extra för att täcka kostnaden, detta är din verklighet och du måste förhålla dig till detta.

Eller vad är viktigare för dig att spendera 3000 kronor på, om inte på din dotter och hennes framtid?
Citera
2020-11-26, 08:07
Medlem
Tänk så här, du går med i en klubb av föräldrar där ni tillsammans kommer överens att finansiera ett drägligt liv för den lilla, lilla andel barn som under uppväxten råkar ut för en sådan sjukdom eller olycka att de inte kan försörja sig själva som vuxna.

Förhoppningsvis är det inte ditt barn som drabbas, utan du är med och betalar för att ett annat barn som fått typ narkolepsi kan köpa en bostadsrätt i framtiden.

Personligen tycker jag att det är sjukt störigt att försäkringarna täcker obetydliga saker som ärr och liknande. Sånt kan man väl finansiera själv. Lika störigt som att vinna ”ny lott” på triss. Köper man en lott gör man det för storvinsten, köper man en barnförsäkring gör man det ifall katastrofen drabbar.
Citera
2020-11-26, 10:00
Medlem
Självklart att skaffa barnförsäkring.

Du försäkrar din bil och ditt hem men inte ditt barn?
Citera
2020-11-26, 11:24
Medlem
Det handlar om skrämseltaktik och falsk trygghet.

Givetvis skulle dessa barnförsäkringar inte finnas, om det inte var till vinst för försäkringsbolagen.

Dvs kunderna betalar in mycket mer till dessa försäkringar än vad som tas ut.

Har man en ordnad ekonomi så är en barnförsäkring helt världelös.
Citera
2020-11-26, 15:25
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det handlar om skrämseltaktik och falsk trygghet.

Givetvis skulle dessa barnförsäkringar inte finnas, om det inte var till vinst för försäkringsbolagen.

Dvs kunderna betalar in mycket mer till dessa försäkringar än vad som tas ut.

Har man en ordnad ekonomi så är en barnförsäkring helt världelös.

Det är lätt att ha en åsikt när man inte har barn än.....Tills din framtida fru säger att det är väl självklart att ni ska ta en barnförsäkring - Älskar du inte ditt barn?!!!!!
Då sitter du där och nickar som en toffel
Citera
2020-11-26, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Det kan ha stor betydelse, om din dotter t.ex. skulle råka ut för en olycka eller svår sjukdom, som gjorde henne handikappad och arbetsoförmögen livet ut. I det läget - när en människa inte har arbetat innan - blir samhällets ersättning livet ut nämligen mycket låg. Den livränta hon kan få från försäkringsbolaget, skulle göra stor skillnad. Samhällets stöd till funktionshindrade minskas dessutom hela tiden, inte minst för att så många har fuskat med assistansersättningen. Med en bra försäkring, kan hon (eller du eller hennes gode man) handikappanpassa bostaden, anställa egna personliga assistenter, låta henne komma ut på resor och läger och sådant, som de med enbart kommunens assistans aldrig får uppleva (eftersom kommunen inte betalar för att assistenterna ska följa med).

Allt beror på vilken ekonomi du har. Om du har råd med detta utan alltför stora uppoffringar, så tycker jag att du ska teckna en bra barnförsäkring. Men om det beloppet gör att ni hamnar på marginalen, så att din dotter inte kan få sådant som skulle betyda mycket för henne under uppväxten, t.ex. hobbies (ridlektioner, seglarläger, följa med på skolresan, ha pengar till matsäck och entréer på skolutflykter, hyfsat likadana kläder som kamraterna har och inte alltid bara omoderna second hand-plagg o.s.v.), så skulle jag nog lita på lyckan och samhällets stöd om olyckan vore framme, och satsa de pengarna på henne här och nu i stället.
Citera
2020-11-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BETONGKRILLE
Statistiskt sett är ingen försäkring värd sitt pris, för om det hade varit så hade inga försäkringsbolag kunnat finnas i en marknadsekonomi. Men om en barnförsäkring gör så att du kan sova lugnare så är den lön att ha.
Frågan som följer för mig är varför man inte kan teckna en äktenskapsförsäkring, eller egentligen lite vad som helst. Vem bestämmer ramarna för vad man kan försäkra och inte?

Efter detta utmärkta svar kan tråden låsas👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in