• 1
  • 2
2020-11-25, 18:33
Medlem
Roidberts avatar
Jag fick min dotter för ca 2 månader sedan. Trygghansa försökte pracka på mig en barnförsäkring vilken jag tackade nej till. Mitt resonmang är att det inte är lönsamt att betala 2000-3000kr/år i barnförsäkring i Sverige med tanke på att vi har en offentlig vård som är billig om någonting mot förmodan skulle hända. Även om det händer någonting i framtiden är det mycket möjligt att jag har sparat ihop de pengar en försäkring skulle ha gett på att inte ha en försäkring. Det verkar som att de flesta helt enkelt går på känslor och väljer en barnförsäkring för att antingen känna sig som en bra förälder eller slippa känna sig som en dålig förälder.

Har jag rätt eller är det någonting jag har missat?
Citera
2020-11-25, 18:42
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag fick min dotter för ca 2 månader sedan. Trygghansa försökte pracka på mig en barnförsäkring vilken jag tackade nej till. Mitt resonmang är att det inte är lönsamt att betala 2000-3000kr/år i barnförsäkring i Sverige med tanke på att vi har en offentlig vård som är billig om någonting mot förmodan skulle hända. Även om det händer någonting i framtiden är det mycket möjligt att jag har sparat ihop de pengar en försäkring skulle ha gett på att inte ha en försäkring. Det verkar som att de flesta helt enkelt går på känslor och väljer en barnförsäkring för att antingen känna sig som en bra förälder eller slippa känna sig som en dålig förälder.

Jag har försäljning på alla barn, en av dessa klämde fingret i bildörren = operation.

Litet ärr men fick mycket pengar av det , rakt in på hennes sparkonto.

Sen har vi fått andra ersättningar för div små saker.
Gäller att veta vad du får av försäkring, jag tycker att det är bra.
Citera
2020-11-25, 18:48
Statistiskt sett är ingen försäkring värd sitt pris, för om det hade varit så hade inga försäkringsbolag kunnat finnas i en marknadsekonomi. Men om en barnförsäkring gör så att du kan sova lugnare så är den lön att ha.
Frågan som följer för mig är varför man inte kan teckna en äktenskapsförsäkring, eller egentligen lite vad som helst. Vem bestämmer ramarna för vad man kan försäkra och inte?
Citera
2020-11-25, 18:49
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Jag har försäljning på alla barn, en av dessa klämde fingret i bildörren = operation.

"Försäljning" . Hur mycket pengar fick hon och hur mycket har du i dagsläget betalat i försäkring för henne då?
Citera
2020-11-25, 18:54
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Du skrev .. försäljning ... på alla mina barn ! Lite kul. Annars gör du helt rätt.... Försäkring till alla barn är rätt.
Citera
2020-11-25, 18:54
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Kan vara bra när dem blir äldre 2 och uppåt, kan ställa till med sattyg, ex kasta sten på bilen, el fönster, de kan hända otroliga saker, spola saker i toa tills den översvämmar.

Så ta du en försäkring från 2 års ålder o framåt tills 8 år, typ.
Citera
2020-11-25, 18:57
Medlem
Om inget händer är det ju slöseri med pengar, precis som det är slöseri med en helförsäkring på bilen om man aldrig råkar ut för en olycka.

Men man betalar ju en mindre summa månadsvis/årsvis ifall det värsta händer och man drabbas av kostnader på flera hundra tusen.

2-3000 per år är ju en struntsumma i sammanhanget.
Citera
2020-11-25, 19:00
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Kan vara bra när dem blir äldre 2 och uppåt, kan ställa till med sattyg, ex kasta sten på bilen, el fönster, de kan hända otroliga saker, spola saker i toa tills den översvämmar.

Har jobbat med försäkringar. Det TS tar upp är en Sjuk-olycksfall försäkring. Viktigt att ha. Gäller till 25 år. De exempel du anger rör hemförsäkringen och ev Allrisk tillägget "drulle i folkmun"
Citera
2020-11-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle

Fast barnförsäkring tar man ju i första hand för att täcka kostnader som drabbar barnet i samband med sjukdom/olyckor. Och tar man inte ifrån födseln gäller de inte för vissa diagnoser som kan uppstå senare i livet.

Dessutom tror jag inte att barnförsäkringen täcker tex en pangad ruta på grannans bil, men ska inte svära på det.
Hemförsäkringen täcker sånt som en unge har sönder i hemmet, tex drar en laptop i golvet.
Citera
2020-11-25, 19:04
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast barnförsäkring tar man ju i första hand för att täcka kostnader som drabbar barnet i samband med sjukdom/olyckor. Och tar man inte ifrån födseln gäller de inte för vissa diagnoser som kan uppstå senare i livet.

Dessutom tror jag inte att barnförsäkringen täcker tex en pangad ruta på grannans bil, men ska inte svära på det.
Hemförsäkringen täcker sånt som en unge har sönder i hemmet, tex drar en laptop i golvet.
Precis så är det ... bra !
Citera
2020-11-25, 19:05
Medlem
Smurfen22s avatar
Citat:

Det viktigaste i en barnförsäkring, och det som utgör den största delen av årspremien är sjukpensionen.

Om ditt barn blir sjuk, och således aldrig kan jobba, kan ersättningen vara i miljonklassen.

Flera barnförsäkringar har månadsutbetalingar från du är 18 tills du går i pension. Som säkrar att du slipper leva på närmast existensminimum från 18 års ålder.

Altså en försäkring alla med barn bör ha.
Citera
2020-11-25, 19:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BETONGKRILLE
Statistiskt sett är ingen försäkring värd sitt pris, för om det hade varit så hade inga försäkringsbolag kunnat finnas i en marknadsekonomi. Men om en barnförsäkring gör så att du kan sova lugnare så är den lön att ha.
Frågan som följer för mig är varför man inte kan teckna en äktenskapsförsäkring, eller egentligen lite vad som helst. Vem bestämmer ramarna för vad man kan försäkra och inte?
Efterfrågan på försäkringslösningarna är viktig, är den låg kan bolagen inte ha dem. För många försäkringar blir väldigt dyra och närmar sig en årlig kostnad man skulle ha vid totalskada helt utan försäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in