Citat:
Ursprungligen postat av
Roidbert
Jag fick min dotter för ca 2 månader sedan. Trygghansa försökte pracka på mig en barnförsäkring vilken jag tackade nej till. Mitt resonmang är att det inte är lönsamt att betala 2000-3000kr/år i barnförsäkring i Sverige med tanke på att vi har en offentlig vård som är billig om någonting mot förmodan skulle hända. Även om det händer någonting i framtiden är det mycket möjligt att jag har sparat ihop de pengar en försäkring skulle ha gett på att inte ha en försäkring. Det verkar som att de flesta helt enkelt går på känslor och väljer en barnförsäkring för att antingen känna sig som en bra förälder eller slippa känna sig som en dålig förälder.
Har jag rätt eller är det någonting jag har missat?
Det viktigaste i en barnförsäkring, och det som utgör den största delen av årspremien är sjukpensionen.
Om ditt barn blir sjuk, och således aldrig kan jobba, kan ersättningen vara i miljonklassen.
Flera barnförsäkringar har månadsutbetalingar från du är 18 tills du går i pension. Som säkrar att du slipper leva på närmast existensminimum från 18 års ålder.
Altså en försäkring alla med barn bör ha.