2021-01-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Så om två pensionärer säljer sitt enorma hus och flyttar till en lägenhet, får 3 miljoner över och ger till sin son som nu kan köpa ett hus vid havet så har de inte gått med vinst? Förstår din poäng men att jämföra vinsten relativt exakt samma sak är ju som att sälja en aktie i H&M och sen hävda att man inte gått med vinst för en H&M aktie är dyrare nu?

Vinsten du gjort i en storstad på en lägenhet kan räcka till två hus i en mindre stad. Men klart som fan du inte får något mer än en likvärdig lägenhet i området som du precis sålt i?

Har du hyreslägenheter över i Stockholm och Göteborg som pensionärerna får hyra?

Så ditt förslag är att de ska flytta till mindre städer? Varför? De har ju gjort storvinst på sina bostäder. Ska de inte kunna bo i Stockholm/Göteborg nu när deras bostäder gjort dem rika?

Och din sista mening bekräftar precis mi poäng. Du får inte mer än en likvärdig bostad efter din ”vinst”, vilket i min värld innebär att du inte ”tjänat” ett skvatt.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-01-18 kl. 19:12.
Citera
2021-01-18, 20:19
Medlem
Köpte för två år sen en bostadsrätt har varken stigit eller ökat i värde dock "sparat" 120k än så länge på att ej behöva hyra denna i andrahand som jag blev erbjuden i början.

Och nej jag väntar mig ingen värdestegring även om det är stockholm utan behövde bara nånstans att bo o fanns inga hyresrätter att få o orkade ej bo i andrahand.
Citera
2021-01-18, 20:33
Medlem
motivs avatar
Köpte lgh 2014 för 500k, sålde 4-5 år senare för 1 miljon (0 kr lagt på att renovera). Byggde sedan hus för 4,1 miljoner, samma i området går på 4,6 - 4,9. Så man hade tur att man köpte BRF:en under studierna... Annars hade jag aldrig haft möjligheten att bo i en ny fräsch villa.
Citera
2021-01-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har du hyreslägenheter över i Stockholm och Göteborg som pensionärerna får hyra?

Så ditt förslag är att de ska flytta till mindre städer? Varför? De har ju gjort storvinst på sina bostäder. Ska de inte kunna bo i Stockholm/Göteborg nu när deras bostäder gjort dem rika?

Och din sista mening bekräftar precis mi poäng. Du får inte mer än en likvärdig bostad efter din ”vinst”, vilket i min värld innebär att du inte ”tjänat” ett skvatt.

Vem sa något om en hyreslägenhet? Säljer man ett fint hus man köpte på 60-80 talet så får man många gånger 7-8 miljoner runt storstäderna. Man kan få en trea runt Göteborg för ~3,5. 4,5 miljoner vinst givet att man inte lånat upp allt för mycket.

Vidare, det går stå i bostadskö samtidigt som man bor i hus. Det är fullt möjligt för en pensionär att ha 20+ år i bostadskön. Det finns dessutom specifika seniorboenden som de äldre har förtur på.

Du kanske vill byta ner dig till ett mindre boende i Sverige och bo i Spanien under vintern? Inga problem. Har du däremot slängt iväg dina pengar på hyra hela livet, good luck. Och några större bostadslån upplagda i 25 år efter pensionen lär du inte få.

Och din sista mening visar att du bara yrar. Du har gjort en vinst. Du har mer pengar än om du inte hade lagt pengarna på bostaden, right? Exakt. Eller menar du att alla pengar som inte går 10%+ varje år är en förlust?

Tror alla har förstått din poäng vid det här laget, men det betyder inte att du har rätt. Du tycker så, det är ok.
Senast redigerad av kalleboool 2021-01-18 kl. 21:45.
Citera
2022-02-26, 20:20
Medlem
Köpte 2014 lägenhet i Göteborg för 2.3 milj
Sålde den förra månaden för 4.250 milj

Har nog plöjt ner runt 50k i underhåll/förbättrningar.
Mäklare 50k
Styling 25k...

Så summa: försäljning-underhåll-mäklare-styling-inköp=1,825 mijoner

Utveckling/månad: Bodde där nästan exakt 8år, 12*8=96 månader

1825/96= 19k vinst per månad, inte illa!
Citera
2022-02-27, 10:59
Medlem
Köpte för 9 år sedan för 3,7 nu värd 8.5.

Lån på 2.6 vinst efter lån 2.2 så en vinst på ca 20k månaden
Citera
2022-02-27, 11:04
Köpte min tvåa för 345.000:- och renoverade den för 100.000:- 2013… Nu är den värderad till 950.000:-
Citera
2022-02-27, 14:42
Medlem
Köpte min 2a för 1.1 miljoner 2013 och den är värd ungefär det dubbla idag
Citera
2022-03-06, 12:11
Medlem
Köpte en 4:a för 1,9 miljoner år 2020. Sålde förra året för 8,5 miljoner. Skatt 1,3 millar (varav 600 000) skjuts up.
Har nu köpt en 2:a för 5 miljoner och är skuldfri!
Citera
2022-03-06, 14:36
Medlem
Köpte en 2a för 55.000 hösten 2015, sålde den våren 2020 för 135.000. Hade då renoverat för närmare 300.000, så gör matten själva.

Köpte ett mindre hus för 725.000 sommaren 2020, har renoverat en del och gissar att det är värt typ 900.000 nu.
Citera
2022-09-17, 08:01
Medlem
Om man tjänar 1-2 miljoner på sin bostadsaffär utan att ha renoverat det minsta, vad är rimligt att sätta för summa på förbättringar för att betala så lite skatt som möjligt ?
Citera
2022-09-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ta det lilla lugna nu. När DIN bostad ökar i värde så gör ALLA ANDRA likvärdiga bostäder det. Alltså, när det är dags att flytta till större så kommer motsvarande bostäder ha motsvarande värdeökning som din bostad har och har inte tjänat något. Visst kan du sätta dig i hyresrätt, men varför? Dessutom. Lycka till att hitta vettiga hyresrätter i GBG/STHLM.

Min bostad har ökat 12% på ett år. Inte fan går jag runt och tror att jag har "tjänat" pengar. Jag vet med mig att allt är en bluff, och när det är dags att byta bostad så har jag inte "tjänat" ett skvatt.

Du kan naturligtvis inte jämföra bostäder med aktier. En aktie kan du sälja över en dag utan att behöva ersätta den. En bostad måste du ersätta.

Kan du ej få en vettig hyresrätt idag som pensionär så har du ej stått i bostadskön alla som stått i bostadskön 30 år får en vettig lägenhet och säg att man är 67 o väljer o sälja sin lägenhet då har man haft gott om tid o ställa sig i bostadsförmedlingens kö.

Jag ställde mig själv direkt när jag fyllde 18 trots att jag bor i bostadsrätt just av den anledningen att när kötiden är tillräckligt lång så kan jag välja o sälja bostaden o flytta till hyresrätten jag tycker om och spendera mina bostadspengar på upplevelser innan man dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in