• 1
  • 2
2020-11-25, 09:05
Medlem
Little-Mys avatar
Mitt forsta tradstart, ber om ursakt for att rubriken inte ar den basta.

Jag flyttade till USA i borjan av mars, nagra dagar innan granserna stangde. Jag och min (nu) man, och hans familj hade planerat ett stort brollop dar min familj skulle narvara. Nu blev det inte sa pga Corona och jag och min man gifte oss valdigt snabbt nar allt borjade stanga ner, K1-visum sa hade bara 90 dagar pa oss.

Till sjalva saken nu. Dar vi bor ar det lock-down. Hela hans familj ar lite galan, alla gar pa starka mediciner och for nagra manader sen forsokte hans mamma bega sjalvmord genom en benzo overdos. Vill tillagga att famijen ar en fin medelklassfamilj, tjanar valdigt bra med pengar och vi bor i ett gigantiskt hus i ett valdigt fint omrade.

Jag har terapi tva ganger i veckan. Tar Wellbutrin, gabapentin, quetiapine och prazosin.
Situationen har hemma ar spannd pga alla mar daligt. Sjalv kan jag inte arbeta, studera, ta korkort eller lamna landet. Min kara farmor dog for en manad sen. Och jag ar fast har.

Kan nagon snalla ge mig tips eller rad om vad jag kan gora for att inte bli mer galen? Eller sa att jag kan ma battre?
Forlat for ett langt och kanske rorigt inlagg.
Senast redigerad av Little-My 2020-11-25 kl. 09:24.
Citera
2020-11-25, 09:18
Medlem
TheKhurgans avatar
Skaffa en hobby, motionera, håll tät kontakt med familjen här hemma i Sverige och försök ordna så att du kan titta på SVTplay.

När jag var långa perioder utomlands tittade jag mycket på just SVTplay. Dokumentärer och reportage från Sverige gjorde mig glad.
Jag hade inte hemlängtan direkt, men det var ändå skönt att få en del av Sverige.
Citera
2020-11-25, 09:23
Medlem
Little-Mys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Skaffa en hobby, motionera, håll tät kontakt med familjen här hemma i Sverige och försök ordna så att du kan titta på SVTplay.

När jag var långa perioder utomlands tittade jag mycket på just SVTplay. Dokumentärer och reportage från Sverige gjorde mig glad.
Jag hade inte hemlängtan direkt, men det var ändå skönt att få en del av Sverige.

Tack! SVTplay ar ett valdigt bra rad!

Jag saknar verkligen Sverige, saknar att prata svenska. Min man forstar svenska ganska bra men kan inte riktigt prata det. Det ar svart for mig att prata svenska och han svara pa engelska, lattare att bada pratar engelska da.
Citera
2020-11-25, 09:27
Varför skriver du utan åäö när du kunde göra det för typ 4 dagar sen?

Som folk skriver försök med hobbies göra kreativa saker , komma ut i naturen kanske. Baka etc
Citera
2020-11-25, 09:28
Medlem
neuron-drones avatar
När jag var liten flydde jag in i böckerna när livet blev jobbigt. Det är väl lite där man hamnar. Man måste stänga ute verkligheten. Försök hålla uppe sunda mönster. Skaffa lite vänner på nätet att ventilera med. Gör saker som funkar i din miljö, kanske laga mat, pyssla, läsa, led en chattgrupp. Ha projekt. Engagera dig lagom i de galna. Det brukar inte göra dem bättre att överengagera sig. Försök skapa mental distans. Man är inte en dålig människa av det. Skaffa gärna något levande att engagera dig i som inte är folk. Kanske odla chilifrukt eller vad som helst. Man mår bra av att se saker växa.

Även om alla mina förslag är knäppa kanske du kan hitta något annat som passar dig.

Att vara helt närvarande i en stressig situation funkar inte i längden. Flykt är inte alltid dåligt bara det inte leder till för mycket sprit och knark.
Citera
2020-11-25, 09:36
Medlem
Little-Mys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Varför skriver du utan åäö när du kunde göra det för typ 4 dagar sen?

Som folk skriver försök med hobbies göra kreativa saker , komma ut i naturen kanske. Baka etc

Skriver fran min dator och inte min mobil.
Citera
2020-11-25, 09:41
Citat:
Ursprungligen postat av Little-My

Ok
Citera
2020-11-25, 10:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Jag flyttade till USA i borjan av mars, nagra dagar innan granserna stangde. Jag och min (nu) man, och hans familj hade planerat ett stort brollop dar min familj skulle narvara. Nu blev det inte sa pga Corona och jag och min man gifte oss valdigt snabbt nar allt borjade stanga ner, K1-visum sa hade bara 90 dagar pa oss.

Till sjalva saken nu. Dar vi bor ar det lock-down. Hela hans familj ar lite galan, alla gar pa starka mediciner och for nagra manader sen forsokte hans mamma bega sjalvmord genom en benzo overdos. Vill tillagga att famijen ar en fin medelklassfamilj, tjanar valdigt bra med pengar och vi bor i ett gigantiskt hus i ett valdigt fint omrade.

Jag har terapi tva ganger i veckan. Tar Wellbutrin, gabapentin, quetiapine och prazosin.
Situationen har hemma ar spannd pga alla mar daligt. Sjalv kan jag inte arbeta, studera, ta korkort eller lamna landet. Min kara farmor dog for en manad sen. Och jag ar fast har.

Kan nagon snalla ge mig tips eller rad om vad jag kan gora for att inte bli mer galen? Eller sa att jag kan ma battre?
Du är medberoende och medicinerar för att du "får", eller käkade du det där innan covid?

Börja bygga något, mentalt eller fysiskt kvittar, tråkig situation att vara låst så, men låt det inte ta överhanden, du är fri - oavsett illusionära koppel.

Baka är ju skitbra, amerikaner vill väl bli feta och svensken vet hur man bakar? Perfect match.
Citera
2020-11-25, 11:27
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:

Testa att tryck ¨sedan på a eller o för att få ä och ö

Hoppas att du mår bättre snart. HBO och Netflix har en del svenska filmer/serier. Disney+ har även de sina filmer på svenska. Saknar du svensk mat finns det ofta att köpa på IKEA.
Baka är ju alltid trevlig. Lär amerikanerna hur man bakar från grunden istället för deras märkliga färdiga kakmixar.
Citera
2020-11-25, 12:32
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Min väninnas syster är i samma sits men de brukar koppla upp på någon videochat och sedan ha på datorn när de lagar mat och äter eller sitter ute i trädgården och fikar mm då känns det som att sitta med vid bordet och fika tillsammans.

Har du några hobbies?
Tillverka smycken, lösa korsord och kom på att det går att spela spel också med familj och vänner i Sverige typ monopol och liknande.
Sticka, virka, sy eller måla, rita.
Finns massor att göra och när du sitter ensam så kolla om någon vill vara uppkopplad med dig och fika.

Sedan om du väljer någon hobby så finns det massor av grupper på Faceb där du kan prata med andra som har samma intressen.

Har du någon motionscykel så sitt på den och titta på film eller kolla om det finns någon grupp som tränar tillsammans på nätet.
Börja med yoga.

Det finns massor att göra och det viktigaste är att inte tappa bort kroppen och själen under tiden som pandemin varar.

Jag själv låg ute på jobb både i Sverige och utlandet före pandemin och nu jobbar jag på företaget i produktionen så jag är hemma mycket mer så nu gör jag saker som jag inte hade tid med förut.
Citera
2020-11-25, 21:42
Medlem
spyder123s avatar
Rubrik korrigerad. Utgående rubrik: "Konstig situataion?" /Mod
Citera
2020-11-25, 23:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Motion är bra. Rensar tankarna och sänker stresshormoner.
Långpromenader, cykling, jogging.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in