• 1
  • 2
2020-11-24, 22:23
Medlem
Galdars avatar
God kväll gott folk. Hittade inte informationen jag söker i andra palt trådar så jag skapar en egen tråd .

Jag provade i veckan en köpe palt med sex stycken pite palt i förpackningen, ( minns ej märke ) , denna palt var tillverkad i Norrland och den skulle kokas i 30 minuter med lock enligt förpackning. Jag hade förväntat mig en kulinarisk smakupplevelse men så var inte fallet , det var ju fyfan 95 procent deg och lite saltat sidfläsk smakande kött i mitten , ska palt verkligen vara så smaklöst ?

Känner ni flashbackare till någon smaskig köpepalt ? Eller är det enda som gäller att göra sin egna ?

M v h

Galdar
Citera
2020-11-24, 22:34
Medlem
Färdig palt, ska man steka i smör med stekfläsk och lingonsylt till, gärna en smörklick på toppen också

Går inte jämföra med hemlagad på något sätt, den hemlagade är mjukare och har mer fläsk i

Skär palten i 5mm skivor och stek

Blodpalt är också jäkligt gott
Senast redigerad av peckapecan 2020-11-24 kl. 22:37.
Citera
2020-11-24, 22:45
Medlem
Hade du alla obligatoriska tillbehör då?

Rårörda lingon, skirat smör, kall mjölk och extra tillval om man vill, bitat knaperstekt bacon.
Citera
2020-11-24, 22:59
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Färdig palt, ska man steka i smör med stekfläsk och lingonsylt till, gärna en smörklick på toppen också

Går inte jämföra med hemlagad på något sätt, den hemlagade är mjukare och har mer fläsk i

Skär palten i 5mm skivor och stek

Blodpalt är också jäkligt gott

Då provar jag steka upp den istället nästa gång .
Citera
2020-11-24, 23:00
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Hade du alla obligatoriska tillbehör då?

Rårörda lingon, skirat smör, kall mjölk och extra tillval om man vill, bitat knaperstekt bacon.

Hade enbart rårörda lingon till .
Citera
2020-11-24, 23:15
Medlem
VodkaDrunkenskis avatar
Tycker de flesta ”köpepaltar” är helt ok. Dock finns de godaste endast(?) långt upp i norrland vad jag vet. Där brukar finnas något som heter lyxpalt, med extra mycket fläsk i osv.

Sen steker jag alltid mitt palt i massor av smör, tycker det är godast. Ev har jag extra bacon till också.
Citera
2020-11-25, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Hade enbart rårörda lingon till .
Skirat smör är obligatoriskt till palt!
Citera
2020-11-25, 04:51
Medlem
Citat:
God kväll gott folk. Hittade inte informationen jag söker i andra palt trådar så jag skapar en egen tråd .

Jag provade i veckan en köpe palt med sex stycken pite palt i förpackningen, ( minns ej märke ) , denna palt var tillverkad i Norrland och den skulle kokas i 30 minuter med lock enligt förpackning. Jag hade förväntat mig en kulinarisk smakupplevelse men så var inte fallet , det var ju fyfan 95 procent deg och lite saltat sidfläsk smakande kött i mitten , ska palt verkligen vara så smaklöst ?

Känner ni flashbackare till någon smaskig köpepalt ? Eller är det enda som gäller att göra sin egna ?

M v h

Galdar

Piteortens chark gör en bra palt, klart i klass med hemmagjort.

Föredrar den stekt med lingon och smör, lite snålt med fläsk i den bara. 6 st för runt 60 kr, räcker till 3 portioner, perfekt att ha ett packe i kylen när man inte orkar laga något.
Citera
2020-11-25, 08:24
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skirat smör är obligatoriskt till palt!
Ofan jag får prova det vid nästa palt tillfälle då .
Citera
2020-11-25, 08:25
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Piteortens chark gör en bra palt, klart i klass med hemmagjort.

Föredrar den stekt med lingon och smör, lite snålt med fläsk i den bara. 6 st för runt 60 kr, räcker till 3 portioner, perfekt att ha ett packe i kylen när man inte orkar laga något.

Ska lägga den sorten på minnet .

Tack för alla svar hittils gott folk .
Citera
2020-11-25, 11:11
Bannlyst
Citat:

M v h

Galdar

Om du bor i sthlm så finns det ett par ställen som säljer riktigt bra ”hemmagjord” palt.
Citera
2020-11-25, 16:17
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du bor i sthlm så finns det ett par ställen som säljer riktigt bra ”hemmagjord” palt.

Bor tyvärr inte i sthlm , menar du restauranger ? Kan lägga på minnet tills nästa gång jag besöker Stockholm .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in