• 1
  • 2
2020-11-24, 20:58
Medlem
yz44s avatar
Märker att jag slängt en hel del ägg i onödan.
Citera
2020-11-24, 21:16
Medlem
VodkaDrunkenskis avatar
Intressant. Jag har aldrig tänkt på att frysa ägg - går det ens och blir de normala efter tining??
Citera
2020-11-25, 11:36
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Äter du endast ett ägg till spytt i spanna var 14:e dag??
Aldrig ett kokt ägg till frukost eller äggröra?
Ja det stämmer.
Kokt ägg är äckligt & doftar, äggröra vet jag inte vad det är
Citera
2020-11-25, 11:40
Medlem
TheKhurgans avatar
Kläck dom, separera gulan från vitan och frys dom separat. Då går det alldeles utmärkt. Det är enda och bästa sättet att frysa ägg.

Annars håller de väldigt länge om de står med spetsiga sidan nedåt.
Citera
2020-11-25, 12:49
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Kläck dom, separera gulan från vitan och frys dom separat. Då går det alldeles utmärkt. Det är enda och bästa sättet att frysa ägg.

Annars håller de väldigt länge om de står med spetsiga sidan nedåt.
Och nu har jag kontrollerat, den spetsiga sidan pekar nedåt i förpackningen, så vad var din poäng?

Varför skulle jag nånsin vilja separata gulan från vitan?
Citera
2020-11-25, 13:04
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Och nu har jag kontrollerat, den spetsiga sidan pekar nedåt i förpackningen, så vad var din poäng?

Varför skulle jag nånsin vilja separata gulan från vitan?

Min poäng? Du frågade om man kan frysa in ett ägg, jag svarade.
Vad fan är din poäng med att frysa in ägg från första början när du bara har 4 stycken. Idiot.

Spetsen nedåt gör att luftbubblan stannar i den trubbiga delen och resulterar i längre hållbarhet.

Vill du frysa in äggen måste du separera gulan från vitan, annars förstörs ägget i processen. Knäcka det som det är i tex ett decilitermått räcker inte, utan du måste frysa in dom separat. Annars blir det äggröra när du tinar det.
Citera
2020-11-25, 14:31
Medlem
Oavsett resultatet av infrysning, som flera andra varit inne på, låt äggen stanna kvar i kylskåpet, har vid flera tillfällen tillagat ägg där tiden gått ut för två månader sedan, inget fel på dem, bara lättare att skala!
Citera
2020-11-25, 16:36
Medlem
VodkaDrunkenskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Oavsett resultatet av infrysning, som flera andra varit inne på, låt äggen stanna kvar i kylskåpet, har vid flera tillfällen tillagat ägg där tiden gått ut för två månader sedan, inget fel på dem, bara lättare att skala!
Skriver under på det. Därför ser jag till att köpa de äggkartongerna med kortast tid kvar till utgångsdatum när jag handlar. Man vet att äggen kommer hålla i flera veckor till efteråt ändå, och det är en jävla skillnad i hur lätta de är att skala. Värsta jag vet när man nån gång får ett riktigt färskt ägg och skalet inte går att få bort. Brukar sluta i massaker då halva äggvitan slits med i processen.
Citera
2020-11-26, 19:14
Medlem
Jag har fryst äggula, men då för att få en annan konstistens. Den tjocknar och blir krämig när den varit fryst. Visserligen gott, men tror det blir svårt att få stekt ägg med rinnig gula. (Men som alla redan påpekat håller ju ägg jättelänge, så ingen anledning att frysa dem)
Citera
2020-11-30, 18:54
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Min poäng? Du frågade om man kan frysa in ett ägg, jag svarade.
Vad fan är din poäng med att frysa in ägg från första början när du bara har 4 stycken. Idiot.
Jag ska äta ett ägg var fjortonde dag endast till min högkvalitativa krögarpytt,
det har jag nämnt tidigare i tråden

Detta gör att det blir på håret om dom kan hålla 8 veckor i kylskåp! vissa i tråden öppnar för att det kan gå??, du är den första som sagt att jag måste separera gulan & vita för att uppnå mitt stekmål, jag förstod bara inte i vilket syfte först, jag tänkte i kurdinaliskt syfte...finns det ju folk som gör detta.
Citat:
Spetsen nedåt gör att luftbubblan stannar i den trubbiga delen och resulterar i längre hållbarhet.
Vill du frysa in äggen måste du separera gulan från vitan, annars förstörs ägget i processen. Knäcka det som det är i tex ett decilitermått räcker inte, utan du måste frysa in dom separat. Annars blir det äggröra när du tinar det.
Äggröra trots min stekheta stekpanna alltså
Senast redigerad av Crapmagic 2020-11-30 kl. 19:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in