Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-11-22, 18:18
Medlem
Undrar om det finns andra plåtslagare här ute som brukar göra svartjobb, och i så fall hur mycket tar ni betalt?
Brukar räkna ca 320kr/h själv undrar hur det jämför med er andra?
Tänker att man kan börja räkna 370kr/h men är kanske lite för girig då...
Citera
2020-11-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superingvar
Undrar om det finns andra plåtslagare här ute som brukar göra svartjobb, och i så fall hur mycket tar ni betalt?
Brukar räkna ca 320kr/h själv undrar hur det jämför med er andra?
Tänker att man kan börja räkna 370kr/h men är kanske lite för girig då...
Hur mycket tar du vitt ex moms?
Citera
2020-11-22, 19:52
Medlem
vet ej vad mitt företag tar för oss anställda men 600+ i alla fall är jag ganska säker på
Citera
2020-11-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Hur mycket tar du vitt ex moms?
vet ej vad mitt företag tar för oss anställda men 600+ i alla fall är jag ganska säker på
Citera
2020-11-22, 21:09
Medlem
Citat:
Om vi utgår från 600 kr ex moms så skulle jag ta 600 kr/h svart. Ta endast bort momsen mao, annars kan du lika gärna köra det vitt.
Citera
2020-11-22, 21:11
Citat:

Vad får du på en månad, tiden du jobbar?
Citera
2020-11-22, 21:18
Medlem
slush-puppies avatar
Jag har haft plåt, vvs, el, mattläggare och snickare på min husrenovering, alla har tagit 250:- i timmen svart. Då är det svensktalande bra hantverkare med full utrustning av verktyg och maskiner.

Sitter du inte inne i sthlms innerstad så ska du nog inte hoppas på så mycket mera.
Citera
2020-11-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Jag har haft plåt, vvs, el, mattläggare och snickare på min husrenovering, alla har tagit 250:- i timmen svart. Då är det svensktalande bra hantverkare med full utrustning av verktyg och maskiner.

Sitter du inte inne i sthlms innerstad så ska du nog inte hoppas på så mycket mera.
Helt stört att en hantverkare skulle gå med på det, ren förlustaffär jämfört med att ta det vitt. Kanske spelmissbrukare som behöver ha in cash väldigt fort? Annars ser jag ingen som helst anledning att ta så lite...

Hade du själv ens övervägt att ta ett jobb svart för 250 kr/h oavsett arbetsuppgifter (inom hantverk)?
Citera
2020-11-22, 22:00
Medlem
250 kr / tim ger 40.000 kr i månaden i rena pengar vid full beläggning. Motsvarar alltså en månadslön före skatt på runt 65k, tror inte många rörpulare får det som anställda.
Citera
2020-11-22, 23:29
Medlem
Med rotavdrag för många hantverkartjänster lär det vara få som har intresse av att betala svart, i synnerhet om skillnaden skulle vara endast ett avdrag på 20% (momsen). Avsevärt lägre pris krävs då svartjobb även är liktydigt med garantilösa.
Citera
2020-11-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
250 kr / tim ger 40.000 kr i månaden i rena pengar vid full beläggning. Motsvarar alltså en månadslön före skatt på runt 65k, tror inte många rörpulare får det som anställda.
Det är en ganska dålig jämförelse att bara se till vad du hade behövt tjäna innan skatt för en viss lön svart, med tanke på mervärdet det ändå ger att jobba vitt (pension, betald semester, kreditvärdighet, försäkringar, skydd vid sjukdom/arbetslöshet, föräldraledighet mm mm mm)

Vet att få jobbar svart på heltid, men för enkelhetens skull, hade du själv hellre jobbat 100% svart för 40k per månaden i kontanter i näven eller hade du hellre jobbat vitt för 40k/mån innan skatt?
Citera
2020-11-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med rotavdrag för många hantverkartjänster lär det vara få som har intresse av att betala svart, i synnerhet om skillnaden skulle vara endast ett avdrag på 20% (momsen). Avsevärt lägre pris krävs då svartjobb även är liktydigt med garantilösa.
Absolut, därav är det mer eller mindre meningslöst att jobba svart för båda parter om det är rot/rut-jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in