2006-05-16, 14:41
Medlem
IMPlicits avatar
Jag har nu bestämt mig för att köpa en Mazda 626 från -92 till ungefär -94, med den klart nyare designen alltså. Nu undrar jag vad jag bör ge för en sådan, hur långt de kan gå innan man ska börja bli orolig och vilka fel man bör se upp med. Jag har tänkt mig att ge ungefär 15.000-20.000 kronor och exemplaren i den prisklassen verkar ha gått ungefär 18.000-30.000 mil. En annan liten detalj jag lagt märke till är att alldeles hiskeligt många 626or säljs av Salaii Muhyaldin Al-Musawi och hans vänner. Jag ogillar att generalisera, men jag undviker gärna affärer med dem. På något sätt känns det tryggare att köpa bil av en Kjell Ekman. Hursomhelst vill jag gärna veta så mycket bra och dåligt som möjligt om dessa ekipage och vad man bör tänka på vid köp av dem.

Mycket tacksam för svar.
Citera
2006-05-16, 15:16
Medlem
hur långt den gått,, när det gäller japsar så är den slut någonstans är den slut över allt,,det är faktiskt den enda bil där allt rasar samtidigt
Citera
2006-05-16, 15:46
Medlem
Baalzamons avatar
Kolla efter rost, det är alltid mycket viktigt när man skall köpa japs. För övrigt får du nog räkna med att göra affär med arab-Ali och hans vänner, då merparten av begagnade japsare verkar ägas av invandrare. Och tro mig, du kan faktiskt göra bra affärer med invandrare också om du bara är öppen, tålamodig och beredd att pruta.
Citera
2006-05-16, 19:08
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
hur långt den gått,, när det gäller japsar så är den slut någonstans är den slut över allt,,det är faktiskt den enda bil där allt rasar samtidigt

Jaa, det där finns det ju delade meningar om...KAn tyvärr inte alls hålla med dig...

Till trådskaparen:
Som sagts, kolla rostiga skärmkanter och viktigt viktigt är underredet...Så det är ju bra om den är nybesiktigad...

Det du bör kolla är följande:

*Spindelleder
*Färdbroms
*Parkeringsbroms
Och i vissa fall länkarm och bromsverkan...kolla helt enkelt efter glapp och "klonkande" och gnisslande ljud från styrningen...

PS: Sidobalkar eller sådan rost behöver du inte oroa dig för...!
Citera
2006-05-16, 22:08
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Kolla efter rost, det är alltid mycket viktigt när man skall köpa japs. För övrigt får du nog räkna med att göra affär med arab-Ali och hans vänner, då merparten av begagnade japsare verkar ägas av invandrare. Och tro mig, du kan faktiskt göra bra affärer med invandrare också om du bara är öppen, tålamodig och beredd att pruta.

Lite ot bara Vi sålde våran gammla sönderrostade toyota corolla till en sådan däringa från konstiga land.
Citera
2006-05-17, 07:28
Medlem
rebbans avatar
Vi sålde just tjejens från 91 som fick ett gäng nedslag på besiktningen.
Bromsrör va slut överallt förutom där dom va bytta.
Spindelled va tvärslut.
Rost i balkar under samt golv.
Parkeringsbroms funkade bara på ena sidan.
Ena bakskivan va rostig
mm

Den hade gått 29 000

Dom felen verkade va rätt vanliga om man kollar på andra likvärdiga bilar så kolla upp det.
Citera
2006-05-17, 08:08
Medlem
Shuriks avatar
mazda 626 är driftsäkra pålitliga bilar, brukar sällan va problem med motorn, som nån skrev är de rostkänsliga, bromsrör, anliggande handbroms o rostiga bromsrör vanligt. Invandrare gillar äldre japs det stämmer. Har märkt att dessa invandrare inte bryr sig speciellt mycket om att serva sina bilar, dom kör tills det tar stopp. En nybes 626 92.a skulle jag ge max 10.000 för, en 94 kanske 15.000. Invandrare är svårare att ha o göra med. Dom låtsas inte förstå när man frågar, dom är knappast ärliga som svenskar heller, själv gör jag absolut helst affär med svensk.
Citera
2006-05-17, 18:44
Bannlyst
bara

att gratta dig för en sån bil är det säkraste köpet man kan göra i princip!
Citera
2006-05-17, 18:59
Medlem
#Jaa, det där finns det ju delade meningar om...KAn tyvärr inte alls hålla med dig...
#

det var konstigt om du ägt en japs dom är bra så länge man inte måste repa dom om man skulle behöva det så blir man aldrig färdig,,

det är dom enda bilar ja vet som är tids in stälda när ålder eller milen kommer till en viss punkt då rammlar dom i molekyler,,men fram till des går dom klanderfritt
Citera
2006-05-17, 22:05
Medlem
IMPlicits avatar
Tack så hemskt mycket för tipsen. Nu har jag lite mer kött på benen i alla fall. Idag hittade jag denna som jag tycker verkar intressant: http://www.blocket.se/vi/8195519.htm?ca=10_s - Den har endast haft fyra ägare och den har inte gått fasligt långt. Det värsta är att den är så förbannat långt härifrån. Det skulle kännas bra snopet att tåga ner för att upptäcka att den är skräp.
Citera
2006-05-17, 22:40
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Tack så hemskt mycket för tipsen. Nu har jag lite mer kött på benen i alla fall. Idag hittade jag denna som jag tycker verkar intressant: http://www.blocket.se/vi/8195519.htm?ca=10_s - Den har endast haft fyra ägare och den har inte gått fasligt långt. Det värsta är att den är så förbannat långt härifrån. Det skulle kännas bra snopet att tåga ner för att upptäcka att den är skräp.

Ser inte ut som skräp iaf. 4 ägare är la ganska mkt ändå. Men du ska fråga om han har eller om han vet ngn annan ägare som värkligen har hårtkört den mkt. Sådant gillar inte motorer. Nu e det ju en japanare o dom tål väl mkt men ändå.
Citera
2006-05-17, 23:21
Bannlyst
Det här var intressant för mig med. Jag gå ju som bekant i japstankar nu och vill ha en fruntimmersbil som inte dricker så mycket bensin. Tilläggas bör kanske att hon som ska köra den är 150 cm lång, så stora familjejapsar är inget alternativ.

Får man fråga hur mycket en sån där Mazda dricker per mil?

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in