2020-11-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag hade väldigt lätt för mig på gymnasiet. Fick betygen A eller B i nästan alla ämnen. Jag förstod allt som oftast vad uppgifterna handlade om och vad som förväntades av mig. Det mesta tyckte jag dessutom var ganska roligt att läsa. Det ska dessutom tilläggas att jag inte gick på något dåligt gymnasium, utan ett med ganska höga intagningspoäng.

Nu läser jag på universitetet och har betydligt svårare för mig. Föreläsningarna är svåra, kurslitteraturen är väldigt svårt, seminarieuppgifterna är svåra och tentorna upplevs för mig som svåra. Ibland klarar jag tentorna och ibland inte. Samtidigt verkar många andra studenter här ha lika lätt för sig här som på gymnasiet.

Vad tror ni att det här beror på? Var man inte så begåvad som man trodde att man var eller vad handlar det om?

Har någon upplevt samma sak?

Det är en annan struktur på universitetet. Mer eget ansvar och skrivkunskaper om akademiska texter. Du kan få hjälp för det på biblioteket på universitetet. De brukar anordna kurser. Många universitet har också mentorsprogram, där man kan få hjälp av en äldre student.

Mitt tips är att inte lusläsa allt, utan fokusera på det viktiga och dessutom vara aktiv på föreläsningar och seminarier. Då slipper du lägga ner tid på att läsa in en massa text.
Citera
2020-11-22, 09:53
Medlem
Faszoms avatar
Jag gick ut grundskolan som en av dem bra eleverna. I den áldern gör man vad man blir tillsagd, min mor var alltid pá mig om att göra läxorna, plugga glosorna osv. Jag gjorde alla hemläxor med gott sjävlförtroende. Under gymnasiet var jag fortfarande en bra elev, men passade inte in i klassen, trivdes inte. Pga detta sá slutade jag gá pá lektioner, och pluggade bara inför proven. Gick ut med G, VG ändá.
Tog en tre árig paus frán pluggandet, innan jag började studier pá ett tekniskt universitet.

Tycker inte det var mycket svárare än resten. Vi hade föreläsningar i 15 veckor, och dá hade vi en massa tentor pá en och samma gáng under resterande 5 veckor av terminen. Under föreläsnings perioden var det mindre prov var 5 vecka. (studerade utomlands).
Första áret gick inte bra, kuggade i flera ämnen, för jag försökte plugga som i gymnsaiet, innan tentan 1 vecka. Men problemet var att nu hade jag 9-12 ämnen jag behövde lära mig samtidigt, allt frán matte och fysik vilket alltid krävt mycket tid frán min del. Till mindre viktiga ämnen som arkitektur-historia mm. Bredvid detta behövde jag göra ritningar, báde tekniska och fria handritningar.

Efter första áret började jag (försökte iallafall) plugga alla ämnen under terminen, sá jag bara behövde repetera innan tentan. I universitetet är det viktigare att verkligen försöka lära sig ämnet. Skillnaden frán gymnasie studierna är nog ocksá att ni läser inte om andra världskriget i ett halvár, utan allt gár snabbare och är "nyare", saker du inte hört om tidigare.
Citera
2020-11-22, 09:57
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag hade väldigt lätt för mig på gymnasiet. Fick betygen A eller B i nästan alla ämnen. Jag förstod allt som oftast vad uppgifterna handlade om och vad som förväntades av mig. Det mesta tyckte jag dessutom var ganska roligt att läsa. Det ska dessutom tilläggas att jag inte gick på något dåligt gymnasium, utan ett med ganska höga intagningspoäng.

Nu läser jag på universitetet och har betydligt svårare för mig. Föreläsningarna är svåra, kurslitteraturen är väldigt svårt, seminarieuppgifterna är svåra och tentorna upplevs för mig som svåra. Ibland klarar jag tentorna och ibland inte. Samtidigt verkar många andra studenter här ha lika lätt för sig här som på gymnasiet.

Vad tror ni att det här beror på? Var man inte så begåvad som man trodde att man var eller vad handlar det om?

Förut fick du A genom att försöka och kunde komplettera genom att flörta med lärare.
Nu måste du härleda binomialsatsen med ett korrekt induktionsbevis, och ingen bryr sig när du gör fel utan kladdar med röd tusch ”0p” i mariginalen av din stresstenta.

Där gymnasiet vill att eleven briljerar, önskar universitet snarare sålla ut studenter. Helt plötsligt måste folk som dansar genom gymnasiet faktiskt lägga ned tid på plugget.
Citera
2020-11-22, 10:05
Medlem
Kurser på universitet och högskola antas normalt utgöra heltidsstudier, 40 timmar i veckan. Otroligt få studenter lägger ner 40 timmar i veckan på studier, och då blir resultatet därefter. Vanligare är att studenter lägger ner ungefär hälften, och sedan ägnar stor tid åt jobb eller fritid.

Det är inte hela förklaringen men en stor del av den.
Citera
2020-11-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ja, det kan stämma. Jag tycker personligen att universitetet verkar handla mycket mer om att lära sig och att sen formulera fakta på rätt sätt, medan gymnasiet bestod mycket mer av kritiskt tänkande. Det passar nog vissa mer än andra och kanske inte mig.

Jag skulle säga att det är precis tvärtom, men jag var naturvetare på GY och är humanist nu. Så det beror nog mycket mer på läst ämne och inriktning.
Citera
2020-11-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
För att gymnasier är väldigt ojämna, olika och orättvisa när det kommer till betyg, och även kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Det delas ut snällbetyg på gymnasiet.
Case closed.
Mycket möjligt. Men jag gick på ett svårt gymnasium som det var svårt att ta sig in på.
Citera
2020-11-22, 12:31
Medlem
Jannebigplays avatar
Tyvärr ett växande problem i Sverige med den marknadsskola som vi har. Många elever får glädjebetyg för att locka många att söka till gymnasieskolorna, framförallt fristående gymnasier är stora bovar här, exempelvis Academia och Jensen. När de väl börjar på universitetet så får de en chock när de inser att de egentligen inte var så duktiga som de trodde.
Citera
2020-11-22, 12:33
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Mycket möjligt. Men jag gick på ett svårt gymnasium som det var svårt att ta sig in på.

Svårt att komma in betyder bara att den är populär. En stor anledning att många gymnasier är populära är att de sätter glädjebetyg.
Citera
2020-11-22, 14:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Därför att studier på Universitetsnivå kräver en viss intelligens.
Förutsatt att du inte läser ett hittepå ämne.

Tidigare förberedde gymnasiet eleven för Universitetet. Nu när skolan är förstörd och har pinsamt låg ribba för att bli godkänd blir det en chock med disciplin och självstudier och faktiska krav på att man skall förstå hela innehållet i kursen.

Frågor på prov på gymnasiet är pinsamt lätta.
Citera
2020-11-22, 14:24
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Gymnasiet har ofta en väldigt grund analys, det räcker nästan med att bara plugga in böckerna för att få högsta betyg. Betygsinflationen etc. kan vi väl lägga åt sidan tills vidare.

De mer krävande utbildningarna (t.ex. juridik, ingenjör, läkare) har helt andra krav på att kunna tillämpa det du läser, men även analysera och problematisera. Genom att undervisningen bedrivs i större grupper blir du anonym på ett helt annat sätt och bedöms därmed mer utifrån vad du faktiskt presenterar - inte vad du anser dig kunna eller vara värd.
Det här stämmer faktiskt även i andra ämnen.
Jag läste psykologi på universitetet. Vi började med fysiologi. På engelska, jag kunde inte ens namnen på svenska och det fanns inte datorer som nu.

Jag kom långt senare över en lärobok i psykologi för gymnasiet och undrade WTF?
Det är knappt ens samma ämne och boken innehöll många felaktigheter.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-11-22 kl. 14:26.
Citera
2020-11-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Svårt att komma in betyder bara att den är populär. En stor anledning att många gymnasier är populära är att de sätter glädjebetyg.
Det var en kommunal skola, inte en friskola.
Citera
2020-11-22, 14:53
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Det var en kommunal skola, inte en friskola.

Även kommunala skolor sätter glädjebetyg även om de inte gör det i lika stor utsträckning som friskolorna. Alla deltar på marknaden och då måste man göra kunderna nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in