Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Jag hade väldigt lätt för mig på gymnasiet. Fick betygen A eller B i nästan alla ämnen. Jag förstod allt som oftast vad uppgifterna handlade om och vad som förväntades av mig. Det mesta tyckte jag dessutom var ganska roligt att läsa. Det ska dessutom tilläggas att jag inte gick på något dåligt gymnasium, utan ett med ganska höga intagningspoäng.
Nu läser jag på universitetet och har betydligt svårare för mig. Föreläsningarna är svåra, kurslitteraturen är väldigt svårt, seminarieuppgifterna är svåra och tentorna upplevs för mig som svåra. Ibland klarar jag tentorna och ibland inte. Samtidigt verkar många andra studenter här ha lika lätt för sig här som på gymnasiet.
Vad tror ni att det här beror på? Var man inte så begåvad som man trodde att man var eller vad handlar det om?
Har någon upplevt samma sak?
Förut fick du A genom att
försöka och kunde komplettera genom att flörta med lärare.
Nu måste du härleda binomialsatsen med ett korrekt induktionsbevis, och ingen bryr sig när du gör fel utan kladdar med röd tusch ”0p” i mariginalen av din stresstenta.
Där gymnasiet vill att eleven briljerar, önskar universitet snarare sålla ut studenter. Helt plötsligt måste folk som dansar genom gymnasiet faktiskt lägga ned tid på plugget.