• 1
  • 2
2020-11-21, 19:51
Medlem
Soterns avatar
Varför säger man att någon är dum ”i huvudet”? Var skulle man annars vara dum? Tillägget ”i huvudet” borde ju vara meningslöst då man inte kan vara dum i bukspottkörteln eller i magtarmkanalen eller i någon annan kroppsdel?
Citera
2020-11-21, 19:53
Antar eftersom hjärnan är ” i huvudet ” och svårt att vara ”dum ” i någon annan kroppsdel
Citera
2020-11-21, 19:55
Medlem
Stenballes avatar
Av samma anledning som en del säger "hes i halsen".
Citera
2020-11-21, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför säger man att någon är dum ”i huvudet”? Var skulle man annars vara dum? Tillägget ”i huvudet” borde ju vara meningslöst då man inte kan vara dum i bukspottkörteln eller i magtarmkanalen eller i någon annan kroppsdel?

Är någon bara dum så syftar man till elak oftast/taskig, men är någon dum i huvudet så har de väl en taskig hjärna mot sig själv.
Citera
2020-11-21, 19:58
Medlem
Dragonslayers avatar
Citat:

I min värld är det fullt möjligt att vara dum (t ex agera elakt) utan att för den delen vara dum i huvudet, som jag förknippar mer med intelligens.

Vad är din kommentar på detta?
Citera
2020-11-21, 19:59
Bannlyst
I huvudet sitter hjärnan, den styr allt vad kroppen gör, dum i hjärnan vore mer korrekt men dom flesta vet om att den sitter därinne.
Citera
2020-11-21, 20:00
Medlem
Kanske för att skilja mot dum som i elak.

Att vara dum kan ju faktiskt betyda att man har svårt att förstå, likaväl som att vara elak mot någon. Om man är dum "i huvet" så understryker man att man är lite bakom, att problemet sitter i hjärnan.

Men Pelle kan ju vara dum mot Lisa när han drar henne i håret, men samtidigt rätt intelligent egentligen

Kanske.
Citera
2020-11-21, 20:01
Medlem
Soterns avatar
Okej, jag förstår men elakheten borde rimligtvis också utgå från huvudet. Vi har väl inte motsvarande tillägg i engelskan?
Dum= elak betraktar jag mer som barnspråk.
Senast redigerad av Sotern 2020-11-21 kl. 20:11.
Citera
2020-11-21, 20:06
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Av samma anledning som en del säger "hes i halsen".
Jag säger att jag har tandvärk i tänderna om jag har tandvärk i tänderna. Det skadar inte att vara tydlig i sin kommunikation.
Citera
2020-11-21, 20:21
Medlem
Dragonslayers avatar
Citat:
Okej, jag förstår men elakheten borde rimligtvis också utgå från huvudet. Vi har väl inte motsvarande tillägg i engelskan?

Du gör alltså ingen skillnad i ditt svenska språkbruk för att urskilja ett svinigt beteende mot ej intelligent, dvs säger endast att personen är "dum"?

Vad är din kommentar på detta?
Citera
2020-11-21, 20:28
Medlem
Jofs avatar
Bara ett sätt att precisera en elakhet.
Citera
2020-11-21, 20:28
Medlem
Citat:
Håller med.

Elakhet finns ju gott om bättre synonymer till: ond, rå, grym, lömsk, led, gemen, rutten osv.

Fast det finns dock en tredje användning av 'dum' (utöver ointelligent och barnspråk för elak) och det är förargerligheter, retsamheter och besvär.
"Jaha, det här blev ju dumt"
"Det här föremålet va inte dumt det"

Citat:
Vi har väl inte motsvarande tillägg i engelskan?
Vi har dock motsvarigheter till dum-huvud i andra språk.
Exempelvis tyskans Dummkopf.

Så det kan vara så att "dum i huvudet" har sprungit ur "dumhuvud".

Det finns ju många liknande sammansatta ord såsom "slappfotad" och liknande.

Förklaringen kan helt enkelt vara att 'dum' är ett väldigt kort ord och det kan kännas skönt att lägga till lite några extra ord för att ge styrka åt en förolämpning.

"Du är ju dum" låter inte klockrent. "Du är ju dum i huvudet" ligger bättre i mun.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-11-21 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in