• 1
  • 2
2020-11-21, 13:44
Medlem
Smutzs avatar
Goddag på er.

Dödsstraff är som vi vet väldigt problematiskt ur de flestas moraliska perspektiv. Erfarenheter från främst USA visar också att det ibland drabbar oskyldiga, tar enorma resurser från rättsväsendet och preventionseffekten är högst osäker.

Likaså tror jag många tycker det vore bra om vissa av de mest avskyvärda brottslingarna slutade leva. Ett svensk fängelse upplevs som otillräcklig vedergällning.

Tanken slog mig att fängelserna skulle kunna möjliggöra assisterat självmord. Exempelvis genom att internen när som helst kan meddela att "nu får det vara nog" varpå pliten hämtar en cyanidkapsel (eller vilken metod som nu är lämpligast).

Brottslingen som tar sitt liv slutar därmed kosta skattepengar, orsakar andra ingen mer skada och tar sitt straff på ett sätt som förhoppningsvis kan ge brottsoffer och anhöriga någon sorts upprättelse.

Själv tycker jag tanken är tilltalande men det finns säkert massa moraliska och praktiska parametrar jag inte tänkt på. Så berätta gärna för mig varför jag har fel.

Fråga: borde vi erbjuda detta till grova brottslingar och skulle i så fall någon nämnvärd andel anta "erbjudandet"?
Senast redigerad av Smutz 2020-11-21 kl. 13:46.
Citera
2020-11-21, 13:49
Bannlyst
Ja det tycker jag låter som en bra ide' grova brottslingar som begått vidriga brott borde ha en kapsel liggandes på nattduksbordet från dag ett.
Citera
2020-11-21, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Goddag på er.

Dödsstraff är som vi vet väldigt problematiskt ur de flestas moraliska perspektiv. Erfarenheter från främst USA visar också att det ibland drabbar oskyldiga, tar enorma resurser från rättsväsendet och preventionseffekten är högst osäker.

Likaså tror jag många tycker det vore bra om vissa av de mest avskyvärda brottslingarna slutade leva. Ett svensk fängelse upplevs som otillräcklig vedergällning.

Tanken slog mig att fängelserna skulle kunna möjliggöra assisterat självmord. Exempelvis genom att internen när som helst kan meddela att "nu får det vara nog" varpå pliten hämtar en cyanidkapsel (eller vilken metod som nu är lämpligast).

Brottslingen som tar sitt liv slutar därmed kosta skattepengar, orsakar andra ingen mer skada och tar sitt straff på ett sätt som förhoppningsvis kan ge brottsoffer och anhöriga någon sorts upprättelse.

Själv tycker jag tanken är tilltalande men det finns säkert massa moraliska och praktiska parametrar jag inte tänkt på. Så berätta gärna för mig varför jag har fel.

Fråga: borde vi erbjuda detta till grova brottslingar och skulle i så fall någon nämnvärd andel anta "erbjudandet"?
När jag läste rubriken, så trodde jag det handlade om att börja skicka brev till dem om att man har förnedringsknullat deras dotter, att deras fru är otrogen, och att man vet på vilket dagis deras barn går tills dess man tar knäcken på dem. Ditt förslag var mycket mer orealistiskt.
Citera
2020-11-21, 13:51
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnapAttack
Ja det tycker jag låter som en bra ide' grova brottslingar som begått vidriga brott borde ha en kapsel liggandes på nattduksbordet från dag ett.

Det vore onekligen psykologiskt effektfullt men det hade säkert bara lett till att den smulades ner i en medfånges morgonkaffe. Kanske skulle funka i isoleringscell dock.
Senast redigerad av Smutz 2020-11-21 kl. 13:53. Anledning: Stavning
Citera
2020-11-21, 13:58
Bannlyst
Citat:
Det vore onekligen psykologiskt effektfullt men det hade säkert bara lett till att den smulades ner i en medfånges morgonkaffe. Kanske skulle funka i isoleringscell dock.

Det är där dom ska sitta, i en liten unken cell.
Ännu bättre är förresten om kapseln opereras in under huden på magen, en rejäl knytnävssmäll ska vara allt som behövs för att han ska sluta kosta oss pengar.
Citera
2020-11-21, 13:59
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Varför bara på anstalter? Hela samhället borde ha den möjligheten. Självmordsbås, som i Futurama. Finns en massa människor som går runt och kostar pengar eller förstör stämningen.
Citera
2020-11-21, 14:27
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
När jag läste rubriken, så trodde jag det handlade om att börja skicka brev till dem om att man har förnedringsknullat deras dotter, att deras fru är otrogen, och att man vet på vilket dagis deras barn går tills dess man tar knäcken på dem. Ditt förslag var mycket mer orealistiskt.

Kul tanke, vore kanske nåt för alla närhatare ute i stugorna att ägna sig åt istället.

Men vad menar du är orealistiskt, att politiker och myndigheter skulle införa detta eller skurkarna faktiskt skulle utnyttja möjligheten?
Citera
2020-11-21, 14:34
Bannlyst
Citat:
Kul tanke, vore kanske nåt för alla närhatare ute i stugorna att ägna sig åt istället.

Men vad menar du är orealistiskt, att politiker och myndigheter skulle införa detta eller skurkarna faktiskt skulle utnyttja möjligheten?
Under kriget spred man ju en del flygblad bland fienden som skulle sänka moralen. Jag vet inte om de funkade dock.

Politikerna skulle aldrig införa det. På sin höjd är det väl något som Filippinerna kanske skulle kunna få för sig, men inget modernt land skulle någonsin göra det.
Citera
2020-11-21, 16:14
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Under kriget spred man ju en del flygblad bland fienden som skulle sänka moralen. Jag vet inte om de funkade dock.

Politikerna skulle aldrig införa det. På sin höjd är det väl något som Filippinerna kanske skulle kunna få för sig, men inget modernt land skulle någonsin göra det.

Ja jo där är vi helt eniga. Det vore omöjligt att få igenom ett sådant förslag i vårt samhälle.
Mitt syfte var mer att diskutera om det vore en bra lösning ifall vi låtsas att det är genomförbart. Alltså en mer moralfilosofisk vinkel.

Så skit i realismen för en stund, tycker du självmordsmöjligheter för grova brottslingar vore önskvärt.
Citera
2020-11-21, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ja jo där är vi helt eniga. Det vore omöjligt att få igenom ett sådant förslag i vårt samhälle.
Mitt syfte var mer att diskutera om det vore en bra lösning ifall vi låtsas att det är genomförbart. Alltså en mer moralfilosofisk vinkel.

Så skit i realismen för en stund, tycker du självmordsmöjligheter för grova brottslingar vore önskvärt.
Döden är väl bara en befrielse? Jag hade hellre sett arbetsläger i Norrlands inland. Det finns många bilvägar och broar som behövs byggas och rustas upp. Ta tiotusen straffångar och ge dem en spade, så kan de göra nytta tills dess de avtjänat sitt straff.
Citera
2020-11-22, 12:05
Medlem
Tycker det verkar vara en rätt dålig ide, gillar att staten ska intressera sig för liv och död på det sättet. Rätt var det är så är man själv ett offer för staten.
Citera
2020-11-22, 15:44
Medlem
Jag är själv en förespråkare för att ändra hur fängelsesystemet fungerar. Jag ser att en tillbakagång till det gamla hederliga Philadelphiasystemet vore intressant.

Isolera intagna våldsbrottslingar totalt. Utan tillgång till annat än bildande litteratur. Ingen kontakt med världen utanför. De kommer ut svaga och bleka men bildade.

Det gjordes experiment runt 1840. I ett av testerna sattes tre fångar i isolering där deras enda sociala kontakt var att träffa en präst en gång per år. Vid senare utvärdering ansågs testet väldigt lyckat då två hade valt att ta livet av sig och en var så sinnessjuk att han inte längre ansågs vara en fara för samhället.

Vi behöver kanske inte gå så långt, men fängelse ska heller inte vara en fritidsgård med gemensam matlagning, tv och spel.

Ett annat problem med dagens fängelser är att kostnaden för en intagen är i snitt 3 500kr per dag (skattepengar). Någon typ av straffarbete borde införas för att få tillbaka delar av kostnaden.

Det ska vara riktigt jävligt att sitta inne. Inte en chans att tjäna pengar, spela spel, gymma och dra in kärleksbrev från sinnessjuka fruntimmer. Jag vet själv fängelsekunder som berättat att de aldrig haft ett bättre kärleksliv (med kvinnor, inte i duschen) än under fängelsevistelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in