2020-11-21, 12:43
Medlem
Min tio år gamla dator har spårat efter en rensning. Den hittar varken mus eller tangentbord oavsett ingång ps2/USB. Jag har mycket bilder jag vill spara och inga större krav på prestanda. Kan man om jag fixar en hårddisk med win 10 (vilket jag har nu) bara byta plats och docka in gammal och föra över bilderna. Vad kan ni ge för tipps till en fattig småbarnsförälder. Mvh
Citera
2020-11-21, 12:51
Medlem
rymdteleskops avatar
Det ska du absolut kunna göra ... om du installerar win10 på din nya hårddisk på den omnämda datorn, var aktsam så du inte rör den gamla disken ... förhoppningsvis kan du ploppa in en hårddisk med win10 redan på och hoppas att de generiska drivrutinerna räcker för mus/tangentbord/skärm men det är inte säkert med skärmen om du har någon exotisk setup. att den då kommer visa låg upplösning och inte så många färger. förvisso duger det kanske till att kopiera dina grejer ... men inte att du vill ha den så varje dag sedan.

EDIT: åh ja ... om du stoppar in en till hårddisk som redan har win10 så vet jag inte hur du automatiskt bootar från den... kan vara något i BIOS alt som du kanske säger att stoppa den på den fysiska platsen som den gamla disken är på nu...
Citera
2020-11-21, 13:06
Bannlyst
Plocka ur disken sätt in en ny installera windows 10, köp det här setet och för över dina filer.
Lycka till.
https://cdon.se/hemelektronik/-p36531762

PS Här har du Windows 10 Iso. https://www.microsoft.com/sv-se/soft...d/windows10ISO
Senast redigerad av SnapAttack 2020-11-21 kl. 13:09.
Citera
2020-11-21, 13:34
Medlem
Jodå det funkar
Men du måste gå in i bios direkt och välja från vilken hårddisk datorn ska boota ifrån.

Men du måste ändå formatera i slutändan, pga alla drivrutiner som är på den andra hårddisken. Vilket kan skapa problem om du försöker sätta in nya drivrutiner. Men att spara filer kan du göra innan.

Har du prövat starta din nuvarande dator i safe mode och se om det funkar?
Senast redigerad av Noccofocus 2020-11-21 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in