• 1
  • 2
2020-11-21, 00:41
Medlem
Det här blev långt så jag gör en kort och en lite längre text.

Kortare text

Är (tvångs)inlagd på psyk. Har varit i tvångsvård en gång tidigare. Den största skillnaden är att jag nu får ha mobil så att jag nattsudda med alla kloka FBare.

Kan ni göra mig en tjänst, som vi så ofta gör varandra här på Flashback, kan vi fråga mig vad som helst, Fråga mig vad som helst. Pepsi eller Coke?, Netflix or NBO?, meningen med livet.

Jag lovar att svara på alla frågor men jag lovar inte att alla svaren alltid kommer vara bra.

Längre version

Ligger på psyk och hänger på Flashback.

Flashback har ett oförtjänt dåligt ryckte. Knark, självmord, rasism, intolerans, troll, hat etcetera. Men jag tycker FB har många vackra sidor, folk får råd om psykisk hälsa, hjälp i svåra situationen, det finns en överdostråd där man kan få hjälp medan man eller någon i sin närhet har tagit en överdos (har garanterat räddat liv). Och vi ska inte glömma alla tusen inlägg om helt oskyldig ämnen; motorfordon, afrikanska matlagning, brygga egen julmust, studierådgivning, stundtals seriösa politiska diskussioner. ”Psykisk hälsa” och ”Psykiatri och psykofarmaka” ät två ämnen/trådar som jag tycker särskilt sticker ut därför att folk framför allt är snälla mot varandra. Villiga att hjälpa.

Är (tvångs)inlagd på psyk. Gråzon gällande tvånget, har talat mig ur tvångsvård förut och tror kanske att jag skulle kunna gjort det denna gång också. Har varit i tvångsvård en gång tidigare. Den största skillnaden är att jag får ha mobil den här gången, så nu kan jag nattsudda med alla kloka och galna FBare.

Jag förstod att det skulle bli långtråkigt att vara tvångsinlagd så jag tog med mig två böcker, en Rubiks kub, ett skrivhäfte av finare märke, min favoritpenna, 50mg Xanor, 30mg OxyNorm, 14mg Oxikodon, 50mg Stesolid, 2g kokain av riktigt bra kvalité. Dessutom 2,5dl cognac XO. Men jag är urless efter bara 36 h.

Kan ni göra mig en tjänst, Kan ni visa Flashbacks goda sida genom att fråga mig vad som helst, Fråga mig vad som helst. Pepsi or Coke?, Netflix or NBO?, While running/walking: Music or Podcasts, Form or Function?

För att tråden inte ska hamna i skräpkorgen kanske det är bra om ni ställer några frågor om hur det är att vara tvångsinlagd.

Vad har du för motto i livet? Varför ett skrivhäfte, Om du fick välja en sak med dig själv som du kunde förändra, vad skulle det vara då?
Om du bara hade 24 timmar kvar att leva bla, bla, bla
Bucket list, bästa skivan/låten. Hur ser din favoritpenna ut? Har du kvar något av cognacen? Vad (o)gillar du julen? Vilka är dina topp tre sämsta månaderna? Å så vidare.

Jag lovar att svara på alla frågor (seriösa som oseriösa) men jag lovar inte att alla svaren alltid kommer vara det ni vill höra mig säga.
Citera
2020-11-21, 00:48
Bannlyst
Pepsi or Coke?

Jag tycker Coke, tycker Pepsi är för söt.
Citera
2020-11-21, 00:51
Medlem
vad har du för uppfattning om psykvården? Man hör bara hur dålig psykvården är.
Vad är din uppfattning?
Citera
2020-11-21, 00:53
Medlem
chiliislifes avatar
Tycker du inte att tvångsvård är omänskligt?
Citera
2020-11-21, 00:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Garanterat räddat liv japp. Det är det många som vittnat om. För varje galning/troll som sagt något dumt finns det 10 minst som velat hjälpa.

Till frågan men första blir en mer generell. Fint för dig måste du väl även tänka. Att få vård. Har du eget rum med TV är det ju alldeles prima. Fast Netflix har de ju inte. Det borde vara en fråga. Varför skaffar inte vården Netflix abonnemang till alla som ligger inne (oavsett varför). Det skulle kanske också rädda liv. Så folk ligger inne så länge som de behöver utan att bli uttråkade och be om att komma därifrån.

Fråga 2. Hur går tänket? Du vet säkert vad du måste göra enligt alla dessa doktorer. Men är du villig att göra det nu? Alltså funkar tvångsvård bra enligt dig.
Citera
2020-11-21, 01:06
Medlem
chiliislifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Till frågan men första blir en mer generell. Fint för dig måste du väl även tänka. Att få vård. Har du eget rum med TV är det ju alldeles prima. Fast Netflix har de ju inte. Det borde vara en fråga. Varför skaffar inte vården Netflix abonnemang till alla som ligger inne (oavsett varför). Det skulle kanske också rädda liv. Så folk ligger inne så länge som de behöver utan att bli uttråkade och be om att komma därifrån.
De har Netflix på psykvården. Åtminstone på östra sjukhuset i Göteborg.
Citera
2020-11-21, 01:13
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Det här blev långt så jag gör en kort och en lite längre text.

Kortare text

Är (tvångs)inlagd på psyk. Har varit i tvångsvård en gång tidigare. Den största skillnaden är att jag nu får ha mobil så att jag nattsudda med alla kloka FBare.

Kan ni göra mig en tjänst, som vi så ofta gör varandra här på Flashback, kan vi fråga mig vad som helst, Fråga mig vad som helst. Pepsi eller Coke?, Netflix or NBO?, meningen med livet.

Jag lovar att svara på alla frågor men jag lovar inte att alla svaren alltid kommer vara bra.

Längre version

Ligger på psyk och hänger på Flashback.

Flashback har ett oförtjänt dåligt ryckte. Knark, självmord, rasism, intolerans, troll, hat etcetera. Men jag tycker FB har många vackra sidor, folk får råd om psykisk hälsa, hjälp i svåra situationen, det finns en överdostråd där man kan få hjälp medan man eller någon i sin närhet har tagit en överdos (har garanterat räddat liv). Och vi ska inte glömma alla tusen inlägg om helt oskyldig ämnen; motorfordon, afrikanska matlagning, brygga egen julmust, studierådgivning, stundtals seriösa politiska diskussioner. ”Psykisk hälsa” och ”Psykiatri och psykofarmaka” ät två ämnen/trådar som jag tycker särskilt sticker ut därför att folk framför allt är snälla mot varandra. Villiga att hjälpa.

Är (tvångs)inlagd på psyk. Gråzon gällande tvånget, har talat mig ur tvångsvård förut och tror kanske att jag skulle kunna gjort det denna gång också. Har varit i tvångsvård en gång tidigare. Den största skillnaden är att jag får ha mobil den här gången, så nu kan jag nattsudda med alla kloka och galna FBare.

Jag förstod att det skulle bli långtråkigt att vara tvångsinlagd så jag tog med mig två böcker, en Rubiks kub, ett skrivhäfte av finare märke, min favoritpenna, 50mg Xanor, 30mg OxyNorm, 14mg Oxikodon, 50mg Stesolid, 2g kokain av riktigt bra kvalité. Dessutom 2,5dl cognac XO. Men jag är urless efter bara 36 h.

Kan ni göra mig en tjänst, Kan ni visa Flashbacks goda sida genom att fråga mig vad som helst, Fråga mig vad som helst. Pepsi or Coke?, Netflix or NBO?, While running/walking: Music or Podcasts, Form or Function?

För att tråden inte ska hamna i skräpkorgen kanske det är bra om ni ställer några frågor om hur det är att vara tvångsinlagd.

Vad har du för motto i livet? Varför ett skrivhäfte, Om du fick välja en sak med dig själv som du kunde förändra, vad skulle det vara då?
Om du bara hade 24 timmar kvar att leva bla, bla, bla
Bucket list, bästa skivan/låten. Hur ser din favoritpenna ut? Har du kvar något av cognacen? Vad (o)gillar du julen? Vilka är dina topp tre sämsta månaderna? Å så vidare.

Jag lovar att svara på alla frågor (seriösa som oseriösa) men jag lovar inte att alla svaren alltid kommer vara det ni vill höra mig säga.
Ger dom dig ex vis benso och ritalin?
Citera
2020-11-21, 01:21
Hur fick du in så mycket droger på avdelningen?
Citera
2020-11-21, 01:26
Medlem
boonies avatar
Hur länge ska du vara inlagd?
Citera
2020-11-21, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Pepsi or Coke?

Jag tycker Coke, tycker Pepsi är för söt.
Coke
Citera
2020-11-21, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
De har Netflix på psykvården. Åtminstone på östra sjukhuset i Göteborg.

Hur funkar det där, delar de ut lösenord eller vad? Eller bara tvn i allmän rummet? Vem så ifall väljer filmen eller serien? Nyfiken. Aldrig varit på någon psyk avd.
Citera
2020-11-21, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:colabo
vad har du för uppfattning om psykvården? Man hör bara hur dålig psykvården är.
Vad är din uppfattning?
Jag svarar bara utifrån där jag befinner mig nu. (Kanske återkommer med ett längre svar om mina åsikt om hela psykvården). Utan att bli alltför politisk måste jag säga att vården här är bra. Men Det är i grund och botten en fråga om resurser. Hade den här avdelningen tre gånger så mycket pengar skulle det bli än lite bättre.

Undersköterskor och sjuksköterskor som söker sig till avdelningar med suicidal patienter är nog generellt personer med stor empati. Under- och sjuksköterskor här är väldigt lugna och visar stor empati. De verkar vara duktiga på att förstå hur mycket stöd olika individer vill ha/behöver.

Läkarna är lite mer stressade och kalla. Jag tror inte att deras arbetstid riktigt räcker till för att göra ett bra jobb. I öppenvården finns det ofta en dialog mellan läkare och patient, här är det mer ”så här är det, så här hör vi”. Mina åsikter ignorerad nästan helt. Dessutom är de extremt restriktiva med ”knarkmedicin” vilket jag tycket tycker är lite konstigt. Människor med självmordstankar som tillbringar en-två veckor på en akutmottagning kan väl vara lite nerknarkade för stunden. Ska ju inte vara så att patienten planerar hur de ska begår självmord på en sluten avdelning bara för att ”knarkmedecinerna” är beroendeframkallande. Bättre hög på benzo än hängande livlös i badrummet. Uppfinnelserikedom hur man begår självmord är ofta hanska hög. De tar min tandtråd och mina skosnören men det tar mig inte mee än en minut att rycka bort tillräckligt med utanpåliggande elkabel för att hänga mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in