Tack för alla svar! Jag vet inte vad skillnaden mellan att likvidera och realisera är, dom vill sälja allt åt oss och sen ge oss pengarna...
Vi har kontaktat en skattejurist men det verkar ta länge att boka tid, det är Cederwalls i sthlm, har någon ett annat förslag skulle det uppskattas!
Jag har mest läst på skatteverkets sida;
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ng/339878.html
Där det står;
Citat:
Skatteverket anser att beskattning av utbetalning från en familjetrust till en obegränsat skattskyldig fysisk person ska ske på samma sätt som vid utbetalning från en svensk familjestiftelse.
[...]
Utbetalningar från utländska motsvarigheter till svenska familjestiftelser beskattas på samma sätt som vid utbetalning från en svensk familjestiftelse, d.v.s. som periodiskt understöd i inkomstslaget tjänst.
Jag har ringt SKV också och de sa i princip "vi får sällan sådana här frågor, vi gör bedömningen vid deklaration". Han höll med i att en fondöverföring inte skulle betraktas som en utbetalning... Men det låter från era svar som att det kanske inte finns ett helt enkelt svar, så jag får väl invänta kontakten från advokatbyrån.