2020-11-20, 19:17
Medlem
Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har fått reda på att det finns "irrevocable trusts" som vår morfar satte upp till mina systrar och mig.

Trusteen vill nu betala ut dessa. Trustsen består av nästan enbart fonder. Vi har fått frågan om vi vill få fonderna överförda till oss eller om vi vill att de likvideras och sedan överförs pengarna.

Min fråga är om det finns en skattemässig skillnad här? Jag har fått intrycket att om trusten likvideras och vi får pengar så kommer det räknas i sverige som periodiskt understöd genom utbetalning från familjestiftelse, stämmer detta? Då måste vi skatta på Allt som inkomst?

I sådant fall kan vi få fonderna överförda, sälja, och sen räkna det som kapitalskatt på vinsten?

Tack på förhand!
Citera
2020-11-20, 20:32
Medlem
Det ska ses som gåva eller arv, dvs ingen skatt i Sverige. Jag skulle likvidera medlen och ta pengar för att slippa fundera på ev vinstskatt.
Citera
2020-11-20, 21:30
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Det ska ses som gåva eller arv, dvs ingen skatt i Sverige. Jag skulle likvidera medlen och ta pengar för att slippa fundera på ev vinstskatt.

Lite svårt att säga att det "ska" ses på detta sätt för så är det inte nödvändigtvis. Tvärtom kanske osannolikt. Begreppet "trust" existerar ju inte i svensk lagstiftning och det närmsta du kommer är en stiftelse. Utbetalning från familjestiftelse beskattas som inkomst av tjänst. Huruvida en amerikansk trust i detta fall ska likställas med en familjestiftelse vet jag inte. Frågar du Skatteverket kommer de sannolikt göra den bedömningen eftersom Skatteverket alltid ser det som gynnar sig själva i första hand. Kanske klokt att prata med en skattejurist ts, framförallt om det rör sig om mycket pengar.
Citera
2020-11-21, 00:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limfx
Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag har fått reda på att det finns "irrevocable trusts" som vår morfar satte upp till mina systrar och mig.

Trusteen vill nu betala ut dessa. Trustsen består av nästan enbart fonder. Vi har fått frågan om vi vill få fonderna överförda till oss eller om vi vill att de likvideras och sedan överförs pengarna.

Min fråga är om det finns en skattemässig skillnad här? Jag har fått intrycket att om trusten likvideras och vi får pengar så kommer det räknas i sverige som periodiskt understöd genom utbetalning från familjestiftelse, stämmer detta? Då måste vi skatta på Allt som inkomst?

I sådant fall kan vi få fonderna överförda, sälja, och sen räkna det som kapitalskatt på vinsten?

Tack på förhand!

Trusten ska väl realiseras inte likvideras?!!
Citera
2020-11-21, 00:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw

Du menar realisera hoppas jag? Inte likvidera?
Citera
2020-11-21, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Frågar du Skatteverket kommer de sannolikt göra den bedömningen eftersom Skatteverket alltid ser det som gynnar sig själva i första hand.

Du vet att Skatteverket inte får behålla prngarna de får in?
Citera
2020-11-21, 07:26
Medlem
Tack för alla svar! Jag vet inte vad skillnaden mellan att likvidera och realisera är, dom vill sälja allt åt oss och sen ge oss pengarna...

Vi har kontaktat en skattejurist men det verkar ta länge att boka tid, det är Cederwalls i sthlm, har någon ett annat förslag skulle det uppskattas!

Jag har mest läst på skatteverkets sida;
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ng/339878.html

Där det står;
Citat:
Skatteverket anser att beskattning av utbetalning från en familjetrust till en obegränsat skattskyldig fysisk person ska ske på samma sätt som vid utbetalning från en svensk familjestiftelse.
[...]
Utbetalningar från utländska motsvarigheter till svenska familjestiftelser beskattas på samma sätt som vid utbetalning från en svensk familjestiftelse, d.v.s. som periodiskt understöd i inkomstslaget tjänst.

Jag har ringt SKV också och de sa i princip "vi får sällan sådana här frågor, vi gör bedömningen vid deklaration". Han höll med i att en fondöverföring inte skulle betraktas som en utbetalning... Men det låter från era svar som att det kanske inte finns ett helt enkelt svar, så jag får väl invänta kontakten från advokatbyrån.
Citera
2020-11-21, 11:38
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du vet att Skatteverket inte får behålla prngarna de får in?

Skatteverket = staten. Alla statliga myndigheter fungerar på samma sätt, de har statens intressen i första hand. Alla tvistemål eller frågeställningar som ytterst blir en bedömningsfråga för en statlig myndighet (t.ex som i detta fall med en amerikansk trust som saknar svensk motsvarighet och därmed juridisk praxis) kommer bedömas på ett sådant sätt som gynnar staten. Alltid.

Ska en trust betraktas som stiftelse = skattepengar till staten (eller) gåva/arv = inga skattepengar till staten? Vi vet på förhand vad utgången är. Att pengarna sedan inte fastnar hos just Skatteverket utan fördelas ut i det statliga ekosystemet har mindre betydelse i sammanhanget.
Senast redigerad av tuffkatt 2020-11-21 kl. 11:40.
Citera
2020-11-21, 13:57
Medlem
Jag hittade något examensarbete (Länk till pdf) som diskuterade truster och hittade två intressanta påstående:

Citat:
Länsrätten i Mariestad ansåg i mål 486-98 från 2000 att en amerikansk trust inte
utgjorde något självständigt skattesubjekt. Förmånstagarna var emellertid individuellt
bestämda med en förutbestämd rätt till såväl avkastning som kapital. Den svenska
förmånstagaren betraktades som ägare till trustegendomen och blev skattskyldig för sin
del av kapitalavkastningen samt trustförmögenheten.

samt:
Citat:
Skulle någon annan skattskyldig person i Sverige än stiftaren kunna sägas kontrollera
mer än 25 % av en trust, skall denne anses som delägare enligt 39 a:2 IL. Den skatt-
skyldiga skulle kunna vara en förmånstagare som exempelvis genom sin rätt till
avkastning från trusten eller genom föreskrift i trusturkunden skulle kunna anses
kontrollera den. Något direkt eller indirekt innehav av kapitalandelar i en trust borde de
emellertid inte kunna anses ha, eftersom en trust per definition inte har några delägare
eller kapitalandelar.

Så eftersom de tre trustsen ska fördelas till mig och mina två syskon (33%) och trusteen uttryckt att vi har bestämmanderätt angående vad ska göras med trustsens tillgångar så borde vi kunna argumentera att vi är delägare?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in