• 1
  • 2
2020-11-20, 18:37
Avstängd
Craiggs avatar
Jag är musiker och har spelat låten live några gånger, och nu är första gången jag ens märker detta.
Citera
2020-11-20, 18:39
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Lika bra då låten är riktigt kass
Kan bli lite tjatigt med jullåtar, det tycker jag också. Speciellt White Christmas och Ge mig mer Jul med Adolfsson & Falk.

Men du tycker alltså att det är bra med censur på basis av "tycke och smak"? Bör man införa smakjurys kanske? Tja, varför inte? Det är väl lite åt det hållet med det här, att vissa kommer undan med att framföra ordet faggot, andra inte.

Det handlar om kultuuuuur, och om man har vunnit erkännande i dylika kretsar. Tror jag.
Citera
2020-11-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
landets bibliotek är fyllda av politiska kommissarier i fotriktiga sandaler som tassar runt och rensar bort litteratur som inte ligger i linje med den kulturmarxistiska värdegrunden.

Bibliotek rensar ut massor av böcker som de anser förlegade av olika skäl, det är nog inte alltid en politisk värdegrund som är orsak. Sökte för några år sedan några böcker om Salaligan som papperstuggen tagit hand om p.g.a. bristande utlåning. Men ibland spelar det säkert roll, även för bok- och filmförlag som redigerar om inför nyutgivning. Minns Ture Sventon (n-ordet) och Disneys julprogram (påstådd sexism och stereotypism). Sveriges Radios forna dagars dödskallemärkning av viss musik som man ansåg kunde uppfattas som stötande hade drag av både anpasslighet och prydhet, t.ex. texter typ Cornelis Vreeswijk samt en del rockversioner av klassisk musik.
Citera
2020-11-20, 19:31
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Här har du en till som gör det. Så människor mellan 15-29 år i Storbritannien klarar inte av att höra ord som "faggot" och "slut" ??. Det är ju så dumt så det finns inte. Skrämmande utveckling. Nästa steg är väl att hela låtar förbjuds. Fast de gör de kanske redan ??.

Ja visst är det detta som egentligen är anmärkningsvärt här. Nog för att censurering av vissa ord för att de 'kan' uppfattas som stötande av vissa krakar är dumt nog, men att som denna BBC topp dessutom förringa åldersgruppen 15-29, unga vuxna och vuxna, som oförmögna att hantera det, medans de äldre anses kompetenta nog, det måste vara något av det mest förringande och patroniserande föraktfulla en BBC chef någonsin sagt om en grupp människor. Borde segla upp en lite storm och ett avsked ur detta egentligen.

Dock har jag förstått att Engelsmännen redan överger BBC likt råttor ett sjunkade skepp, så kanske tänker denna chef att det brinner i helvetet i vilket fall?
Citera
2020-11-20, 19:47
Bannlyst
Ärligt talat. Sångaren har ju varit kraftig alkoholiserad och nog narkoman. Så han har säkert haft sina gräl på julafton med tjejen. Varför ska detta censureras. Varför vill dom att diskbänksrealism censureras. Anledningen till att jag älskar den här låten är att den andas en form av julstämning, kärlek och romantik. Det finns mycket mys i kärlek i den här låten. Till dom som vill censurera, föreslår jag att ni läser boken 1984 och sedan återkommer huruvida ni vill ha ett sånt samhälle.
Citera
2020-11-20, 20:11
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Jag antar att Dire Straits Money for nothing redan är bortplockad, bleepad eller censurerad sen länge...

Typiskt Maahes. Antagande istället för kunskap

OnT: Inte första gången. Baby it`s cold outside är ett annat exempel.
Citera
2020-11-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Vidare har jag hört att Shane McGowan gått med på att sjunga in en version utan de "obehagliga" orden. Något jag tycker är både svagt och anmärkningsvärt från hans sida. För både han och Pogues har väl varit lite rebeller och lite "punkiga" fast på sitt eget sätt.

Ja, mycket märkligt och tråkigt om.det stämmer. Tidigare har han ju försvarat texten, och även den homosexuelle medlemmen i Pogues (Phil Chevron) har sagt att han inte har något emot att "fagott" används i det sammanhang som beskrivs i låten.

Förklaringen är nog så enkel som att det är den här låten som McGowan lever på idag, och då får han tumma på principerna. Att han på allvar blivit woke tvivlar jag på, även om Andres Lokko givetvis feberdrömmer om det och hyllar censur sin krönika i SvD häromdagen. En äkta rebell, det!
Senast redigerad av Bud Fox 2020-11-22 kl. 13:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in