2020-11-20, 15:23
Medlem
skaffa en liten pistol ist.

hoppas laglydiga medborgare får bära vapen snart så svenskarna kan försvara sig mot packet
Citera
2020-11-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Tror du även att det är olagligt att bära runt på ett tennisracket, en hockeyklubba, en sopkvast eller en stekpanna?

Det kan det vara, om du t ex går med i en demonstration och bär på en stekpanna.
Citera
2020-11-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
skaffa en liten pistol ist.

hoppas laglydiga medborgare får bära vapen snart så svenskarna kan försvara sig mot packet

Men då åker man ju fast för olaga vapeninnehav.
Citera
2020-11-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Men då åker man ju fast för olaga vapeninnehav.

brukar du ha med polisen att göra? hur många ggr de senaste 10 åren har du blivit visiterad?
Citera
2020-11-20, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
brukar du ha med polisen att göra? hur många ggr de senaste 10 åren har du blivit visiterad?

Men vi snackar 2 år i straffskalan, det är ingenting man skojar bort
Citera
2020-11-20, 15:32
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Med samma logik skulle polisen t ex inte bära pistol.

Jag har gått förbi en polisbil med baseballträ, de gjorde inget. De såg väl att jag och min kompis hade varit och tränat slag.
Citera
2020-11-20, 15:34
Bannlyst
För den som är intresserad:

Norra Baseboll och Softboll Förbundet

Gefle BSC
Leksands BSK
Rättviks BSK
Skellefteå BSK
Sundsvalls BSC
Umeå BSK

Mellersta Baseboll och Softboll Förbundet

Enköpings BSK
Karlskoga BBK
KFUM Norrköping BSK
Lekeberg Lizards SBK
Nyköping Knights
Uppsala BBK
Örebro Eagles Softbollklubb

Stockholms Baseboll och Softboll Förbund

Alby IF
City BSK
Enskede BG BK
Los Nicas
Stockholms BSK
Sundbybergs BSC
Söders SK
Venezuela Softball Club

Södra Baseboll och Softboll Förbundet

Billingen BK
Bromölla BSC
Göteborgs BSF
Jönköping BC
Malmö BSK
Skövde BSK
Sölvesborg SBC
Tranås BSK
Citera
2020-11-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Tror du även att det är olagligt att bära runt på ett tennisracket, en hockeyklubba, en sopkvast eller en stekpanna?

Det kan det absolut vara.
Precis som det kan vara fullt lagligt att gå och käka lunch hos den lokala krögaren med en kniv i bältet.

Knivlagen är utformad så (om än något förenklat) att det är tillåtet om det är befogat. Om jag som jurist är på väg till jobbet med en kniv i bältet är det sannolikt inte tillåtet annat än under väldigt specifika omständigheter, men om en snickare har en liknande kniv i bältet på väg till bygget där han jobbar är det tveklöst tillåtet. Ett annat exempel är att det naturligtvis är tillåtet för mig att promenera hem från IKEA med det kniv-set jag köpt i ryggsäcken medan det inte är tillåtet att ta med detta från mitt hem till en demonstration.

Samma resonemang kan tillämpas på allt som omfattas av knivlagen även om det tillåtna området för exempelvis stekpannor är större än för knivar. Skulle jag bege mig till en fotbollsmatch i en supporterklunga med en gjutjärnspanna i väskan är det absolut möjligt att jag begår brott mot knivlagen.

Med det sagt finns det gott om domar avseende allt från baseballträn till järnrör till förstärkta motorcykelhandskar. TS resonemang är kanske inte helt vattentätt men huruvida du är på väg till/från en baseballträning är absolut relevant i bedömningen huruvida det är tillåtet för dig att bära runt på ett baseballträ.
Citera
2020-11-20, 15:48
Medlem
Alternativ 3: Köp ett fullt lagligt försvarsspray för nån hundring och kom på något annat att fundera på
Citera
2020-11-20, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnapptProblematisk
Alternativ 3: Köp ett fullt lagligt försvarsspray för nån hundring och kom på något annat att fundera på

Tror inte ett skit på försvarsspray
Citera
2020-11-20, 16:19
Medlem
Citat:
Tror inte ett skit på försvarsspray

Utveckla gärna
Citera
2020-11-20, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnapptProblematisk
Utveckla gärna

Ja alltså det finns en anledning till att man i resten av världen har pepparspray och inte "försvarsspray"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in