Citat:
Ursprungligen postat av
Lost.Villain
Tror du även att det är olagligt att bära runt på ett tennisracket, en hockeyklubba, en sopkvast eller en stekpanna?
Det kan det absolut vara.
Precis som det kan vara fullt lagligt att gå och käka lunch hos den lokala krögaren med en kniv i bältet.
Knivlagen är utformad så (om än något förenklat) att det är tillåtet om det är befogat. Om jag som jurist är på väg till jobbet med en kniv i bältet är det sannolikt inte tillåtet annat än under väldigt specifika omständigheter, men om en snickare har en liknande kniv i bältet på väg till bygget där han jobbar är det tveklöst tillåtet. Ett annat exempel är att det naturligtvis är tillåtet för mig att promenera hem från IKEA med det kniv-set jag köpt i ryggsäcken medan det inte är tillåtet att ta med detta från mitt hem till en demonstration.
Samma resonemang kan tillämpas på allt som omfattas av knivlagen även om det tillåtna området för exempelvis stekpannor är större än för knivar. Skulle jag bege mig till en fotbollsmatch i en supporterklunga med en gjutjärnspanna i väskan är det absolut möjligt att jag begår brott mot knivlagen.
Med det sagt finns det gott om domar avseende allt från baseballträn till järnrör till förstärkta motorcykelhandskar. TS resonemang är kanske inte helt vattentätt men huruvida du är på väg till/från en baseballträning är absolut relevant i bedömningen huruvida det är tillåtet för dig att bära runt på ett baseballträ.