• 1
  • 2
2020-11-20, 02:35
Medlem
frekkinheads avatar
Hej igen (andra inlägget idag, har lite panik)

Jag upptäckte för ett par dagar sedan att jag missat ett par fakturor och på så sätt har jag glömt betala cirka 18-20K i skatt. Men jag kontaktade SKV för självrättelse och då kan jag ju inte åtalas för brott och inget skattetillägg heller. Grejen är dock att självrättelsen måste ske via papper så det tar ju lite tid, och jag har ännu inte skickat in omprövningsblanketten.

Hade kontakt med min bank idag pga. ett ärende (orelaterat) och enligt penningtvättslagen så vill de ha mer information om min verksamhet. Grejen är att jag är frilansare och får mina pengar från ett företag i Europa (som har payroll i ett annat land) som skickar pengarna till en internetbank där jag överför alla mina pengar ifrån.

När jag pratade med killen i luren idag från banken så blev jag nervös och hade svårt att förklara hela processen för honom om vart pengarna kom ifrån osv. Så han ville att jag skulle skicka ett underlag på faktura och även en beskrivning över hur hela processen går till med utbetalningen. Jag hade inte överfört pengarna till mitt företagskonto utan de kom direkt till mitt privatkonto, därför han blev misstänksam också. Hans röst blev helt långsam och när jag frågade honom blev han mer tyst och gav inte direkta svar, utan ville bara ha underlag.

Nu kommer frågan, för jag vet att jag har glömt betala en del skatt, men jag är dock i processen att självrätta det, så frågan är vad fasen som kommer att ske? Tänk så kontaktar de Skatteverket direkt och jag hinner inte göra min självrättning och jag åker dit? Det är bara cirka 18 000 men ändå.

En annan grej är att jag ska söka ett lån nu i helgen för att betala min restskatt, och det känns väldigt dåligt med denna tyngd på mig också, och tänk så undrar de varför jag helt plötsligt tar detta lån?

Han sade att de skulle ringa tillbaka nästa vecka för att se om jag blir beviljad en företags-tilläggstjänst eller inte, men de ville först ha underlagen.

Har lite panik nu då jag måste få iväg den jäkla blanketten för omprövning och självrättelse. Och så jävla typiskt att banken ska komma i mellan just nu också. Försöker bara göra rätt för mig, men ändå så sker detta. Måste även betala min skatt nu på lördag efter lånet kommer (om det ens blir beviljat). Så situationen är otroligt jobbig för mig.

Någon som kan ge mig lite vägledning, tips eller någonting så att jag lugnar mig lite? Tack på förhand allihop
Senast redigerad av frekkinhead 2020-11-20 kl. 02:59.
Citera
2020-11-20, 02:39
Medlem
Tribolts avatar
De borde ge dig lite andrum för att rätta till problemet.

Jag tror det löser sig så länge du kan åtgärda problemet. Vad f*n har de så bråttom?
Citera
2020-11-20, 03:00
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
De borde ge dig lite andrum för att rätta till problemet.

Jag tror det löser sig så länge du kan åtgärda problemet. Vad f*n har de så bråttom?

Hoppas bara att de inte hinner före och sedan säger kanske SKV "Du kan inte göra självrättelse under förundersökning eller misstänkt brott och därför är din självrättelse inte giltig".
Om banken ens kontaktar dem, vilket jag hoppas att de inte gör.
Citera
2020-11-20, 03:32
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Hoppas bara att de inte hinner före och sedan säger kanske SKV "Du kan inte göra självrättelse under förundersökning eller misstänkt brott och därför är din självrättelse inte giltig".
Om banken ens kontaktar dem, vilket jag hoppas att de inte gör.

Jag förstår hur du känner och det måste vara väldigt jobbigt.

Du borde kanske förtydliga dig för honom.
Du sade att du var nervös och då kanske du inte gav honom all information.
I såna här lägen är det viktigt att du är tydligt.
Du är deras kund och de är inte ute efter att bestraffa dig. De sköter bara sina jobb.

Jag gjorde en polisanmälan i veckan. Kände att jag inte fick med allt och idag ringde jag och berättade mer. Det kändes skönt efteråt för polisen måste skriva ner allt. Klart!
Citera
2020-11-20, 07:24
Medlem
Citat:
Grejen är dock att självrättelsen måste ske via papper så det tar ju lite tid, och jag har ännu inte skickat in omprövningsblanketten.
Jag skickade inget papper, inte ens mejl, bara ringde in och sa att jag gjort fel, de var så glada och hjälpsamma så.
Att missa att betala in 18-20k ger ju liksom inte fängelse, ta det lugnt.
Tror dessutom de nu under pandemin knappt hinner granska, bara sånt som ser helt flagrant galet ut så att datorn flaggar upp det, men även då är det säkert väntetid.
Så jobba på med att lösa det bara och fokusera inte så mycket på att de kommer jäklas.
Citera
2020-11-20, 11:18
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Ta ett djupt andetag och ta fram dokument som styrker pengarnas ursprung och väg och skicka in så kommer de bli nöjda.
Din skatteskuld är ditt problem, det struntar banken i.

Ps: Hade du på allvar varit misstänkt för penningtvätt hade de fryst ditt konto, nu har de bara gjort en ursprungskontroll.
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2020-11-20 kl. 11:22.
Citera
2020-11-20, 11:56
Medlem
Fakturor och skatt i november?
Fakturor från förra året då eller?

20 000 är ju ingenting, låter som du bör vara orolig att få lån. Inte över skatteverket.
Citera
2020-11-20, 12:08
Medlem
frekkinheads avatar
Jag förstår. Tack allihop!
Det är bara när man vaknar upp på morgonen som man rationaliserar gårdagens oro och inser att det kanske inte var så farligt som man trodde.
Citera
2020-11-20, 12:26
Medlem
Jag fick nåt jävla krav från min bank för nåt år sedan om att fylla i en enkät om min ekonomi. Frågorna handlade i stort sett om penningtvätt och betalningar till och från utlandet. Det du beskriver låter som nånting som skulle få varningsklockor att börja ringa på min bank, baserat på den enkät jag fyllde i.

"Jag får lön från ett företag i ett land som betalar ut det till ett konto i ett annat land och sen för jag över via internetbanken till mitt privata konto."

Min bank hade låst ditt konto omedelbart och kontaktat polisen.
Citera
2020-11-20, 13:06
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Jag fick nåt jävla krav från min bank för nåt år sedan om att fylla i en enkät om min ekonomi. Frågorna handlade i stort sett om penningtvätt och betalningar till och från utlandet. Det du beskriver låter som nånting som skulle få varningsklockor att börja ringa på min bank, baserat på den enkät jag fyllde i.

"Jag får lön från ett företag i ett land som betalar ut det till ett konto i ett annat land och sen för jag över via internetbanken till mitt privata konto."

Min bank hade låst ditt konto omedelbart och kontaktat polisen.

Förstår om det "låter skumt", speciellt när jag skulle förklara vad jag faktiskt gör (vilket de egentligen ska skita i), men där finns dock ingenting olagligt med det jag gör. Därför kan de köra upp sin kontroll i arslet
Citera
2020-11-20, 13:54
Medlem
Citat:
.....Hade kontakt med min bank idag pga. ett ärende (orelaterat) och enligt penningtvättslagen så vill de ha mer information om min verksamhet. Grejen är att jag är frilansare och får mina pengar från ett företag i Europa (som har payroll i ett annat land) som skickar pengarna till en internetbank där jag överför alla mina pengar ifrån.

När jag pratade med killen i luren idag från banken så blev jag nervös och hade svårt att förklara hela processen för honom om vart pengarna kom ifrån osv. Så han ville att jag skulle skicka ett underlag på faktura och även en beskrivning över hur hela processen går till med utbetalningen. Jag hade inte överfört pengarna till mitt företagskonto utan de kom direkt till mitt privatkonto, därför han blev misstänksam också. Hans röst blev helt långsam och när jag frågade honom blev han mer tyst och gav inte direkta svar, utan ville bara ha underlag...
Ganska självklart att banken och skatteverket blir fundersamma på när din lön stuttsar mellan olika konton i olika länder. I slutändan så är det i Sverige som du lever och du ska betala skatt här.

Rita först upp hur pengarna rör sig mellan de olika länderna och sedan försöker du beskriva det med ord. Bilden kan du med fördel bifoga skriftväxlingen med banken och skatteverket.
Citera
2020-11-20, 15:40
Medlem
Citat:
Jag bor i Sverige och jag betalar ju skatt här. Mer skatt än vad den vanliga svensson betalar, så de ska fan buga på sina knän framför mig
Precis så är det men så fort som man hör talas om upplägg med lön som stuttsar mellan olika konton i olika länder så reagerar de. Gäller bara att visa upp hur flödet går så ska det ju inte vara några problem...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in