• 1
  • 2
2020-11-19, 23:49
Medlem
Roidberts avatar
Bokade en resa till Gambia i januari 2021. Betalade 4000kr för t/r biljett den 14 november. Fyra dagar senare (den 18:e) får jag via Kiwi reda på att resan är inställd och de rekommenderar mig att begära återbetalning. Fyra flygningar med TAP Portugal har ställts in för att vara specifik. Jag lade för övrigt till AirHelp+ som extratjänst.

Kommer jag att få tillbaka mina pengar? Har hört att flygbolagen kan vägra med hänvisning till Coronan...
Citera
2020-11-19, 23:56
Medlem
overnauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kommer jag att få tillbaka mina pengar?

Ja.
Citera
2020-11-19, 23:58
Medlem
GormDenGamles avatar
TAP kommer att neka dig pengarna och istället ge dig en voucher. Neka denna, för du har krav på pengarna.
Citera
2020-11-20, 00:01
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
TAP kommer att neka dig pengarna och istället ge dig en voucher. Neka denna, för du har krav på pengarna.

Kan jag få tillbaka hela summan i så fall? Har läst att flygbolagen ibland betalar mindre i ersättning om man inte godtar deras vouchers.

Ska se om jag kan ta nästa resa på avbetalning i alla fall. Då antar jag att man slipper krångel i sådana här situationer och kan mycket väl hända att även nästa resa jag bokar ställs in p.g.a. inställda flyg.
Citera
2020-11-20, 00:09
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Kan jag få tillbaka hela summan i så fall? Har läst att flygbolagen ibland betalar mindre i ersättning om man inte godtar deras vouchers.

Ska se om jag kan ta nästa resa på avbetalning i alla fall. Då antar jag att man slipper krångel i sådana här situationer och kan mycket väl hända att även nästa resa jag bokar ställs in p.g.a. inställda flyg.

Hela summan. Men om du godkänner en voucher från TAP, får du 20% extra att resa för.
Citera
2020-11-20, 00:30
Medlem
Förr eller senare bör du få hela beloppet, beroende på hur mycket bolaget krånglar. Fick mitt efter 6 månader.
Citera
2020-11-20, 00:58
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Förr eller senare bör du få hela beloppet, beroende på hur mycket bolaget krånglar. Fick mitt efter 6 månader.

Wow... Får hoppas att det inte tar så länge för mig. De på Kiwi sa att det skulle gå på 6v om man gav dem 20EUR av det som betalas tillbaka, och att det annars skulle ta 3 månader.
Citera
2020-11-20, 02:40
Medlem
Citat:
Wow... Får hoppas att det inte tar så länge för mig. De på Kiwi sa att det skulle gå på 6v om man gav dem 20EUR av det som betalas tillbaka, och att det annars skulle ta 3 månader.
Haha skön affärsidé. Sälj nåt som du inte levererar, behåll en del av pengarna.
Citera
2020-11-20, 03:00
Medlem
Citat:

För jävligt att dom sysslar med sån skrämsel. Svara att du ska ha varje cent tillbaka, och fort som attan ska det gå.

Bifoga KO:s förläggande om när SAS fördröjde återbetalningar så fick dom hot om vite på 1 miljon för varje månad dom fördröjde:
https://www.konsumentverket.se/aktue...nden/2020/sas/
Citera
2020-11-20, 05:38
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
För jävligt att dom sysslar med sån skrämsel. Svara att du ska ha varje cent tillbaka, och fort som attan ska det gå.

Bifoga KO:s förläggande om när SAS fördröjde återbetalningar så fick dom hot om vite på 1 miljon för varje månad dom fördröjde:
https://www.konsumentverket.se/aktue...nden/2020/sas/

Hjälper det verkligen mot icke-svenska företag som Kiwi och TAP Portugal?
Citera
2020-11-20, 07:19
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed

TAP är portugisiskt så dom omfattas av EU-direktioner om återbetalning. Det kan ta tid, dels för att man har mängder med återbetalningar att göra och dels för att man givetvis har brist på pengar då det inte flödar in som innan pesten. Men pengar kommer du att få tillbaka.

Men sedan kommer frågan. Vem f-n åker till Gambia utom gamla kärringar som vill få negerkuk?
Citera
2020-11-20, 07:30
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Så du bokar en resa t/r för ett par dagar sedan och undrar varför smitta fortskrider och oroar dig för pengar åter iom inställt flyg.
Är inte det bright, så säg.

På nyheterna igår tog de upp just det här, kronofogden har kopplats in i en hel del fall och återbetalningar är i högsta grad på tapeten just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in