2020-11-19, 21:29
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Playstation 5 går för 10 000 kr – nu stoppas annonserna
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dina-pengar/playstation-5-gar-for-10-000-kr-nu-stoppas-annonserna/

I videon säger Blockets presskommunikatör att det är omoraliskt att ta ut "överpris" och kräver dessutom att säljaren kan uppvisa kvitto på inköpet av konsolen.

Är det omoraliskt att försöka sälja en produkt på en fri marknad?
Finns det fler exempel där Blocket försöker lägga sig i prissättningen?
Citera
2020-11-19, 21:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dina-pengar/playstation-5-gar-for-10-000-kr-nu-stoppas-annonserna/

I videon säger Blockets presskommunikatör att det är omoraliskt att ta ut "överpris" och kräver dessutom att säljaren kan uppvisa kvitto på inköpet av konsolen.

Att kräva kvitto så att Blocket ser att det finns en fysisk maskin anser jag vara okej. Men inte att de lägger sig i prissättningen.

10000 sek är ju dock okej enligt inslaget.
Citera
2020-11-19, 21:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Be Blocket dra åt helvete - sälj på Facebook. Dessutom tar det hutlöst betalt för en annons.
Marknaden styr priset - inte Blocket. Så börja bojkotta!
Citera
2020-11-19, 21:50
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
10000 sek är ju dock okej enligt inslaget.
12000 kr verkar vara Blockets smärtgräns om man tittar på annonserna.
Men att det skulle vara omoraliskt att sätta ett högre pris än inköpspriset är rätt märklig inställning...
Citera
2020-11-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Be Blocket dra åt helvete - sälj på Facebook. Dessutom tar det hutlöst betalt för en annons.
Marknaden styr priset - inte Blocket.
Så börja bojkotta!
Nu säger du ju mot dig själv. Blocket är ju marknaden och sätter själv sina priser, precis som deras kunder som säljer något. Det är fritt att annonsera var man vill, eller att inte göra det, och ju bättre marknadskraft ju högre blir priset.

Nä, Blocket ska inte lägga sig i vad någon vill ha betalt då ingen är tvungen att köpa men de har all rätt att kräva att säljaren kan visa att den äger vad de säljer. Blocket ska inte agera marknadsplats för stöldgods.
Citera
2020-11-19, 21:53
Medlem
constants avatar
Citat:
12000 kr verkar vara Blockets smärtgräns om man tittar på annonserna.
Men att det skulle vara omoraliskt att sätta ett högre pris än inköpspriset är rätt märklig inställning...
Det håller jag helt klart med om.

Har för mig jag sett betydligt större påslag på vissa IKEA-produkter, men de kanske inte sålts genom Blocket?
Citera
2020-11-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det håller jag helt klart med om.

Har för mig jag sett betydligt större påslag på vissa IKEA-produkter, men de kanske inte sålts genom Blocket?

Du har rätt. Förra året kom ju "Keep off" -mattan som kostade 2 995 kr på IKEA, men som samma dag fanns på Blocket för 15 000 kr. Då reagerade Blocket tydligen inte mot det.
Citera
2020-11-19, 22:16
Bannlyst
Det är omoraliskt att hindra någon från att sälja Playstation 5 för 10 000:-
Citera
2020-11-19, 22:17
Medlem
Jag är helt för att folk som kommit över en PS5 på ett vanligt sätt, alltså till skillnad från bruden som jobbade på Elgiganten, tar hur mycket som helst för sina konsoler. Den som tycker att det är värt priset får köpa.

Samtidigt är jag också helt för att Blocket får bestämma vilka typer av annonser som ska få publiceras och inte.
Citera
2020-11-19, 22:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Det är omoraliskt att hindra någon från att sälja Playstation 5 för 10 000:-
Är det någon som har gjort det?
Citera
2020-11-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du har rätt. Förra året kom ju "Keep off" -mattan som kostade 2 995 kr på IKEA, men som samma dag fanns på Blocket för 15 000 kr. Då reagerade Blocket tydligen inte mot det.

Kanske motiverades med att det var en begränsad upplaga?
/Djävulens advokat
Citera
2020-11-19, 22:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Kanske motiverades med att det var en begränsad upplaga?
/Djävulens advokat
Ett annat alternativ kan vara att Blocket vill marknadsföra sin sajt så här lagom till jul, och kontaktar media med något de kan tänkas vilja skriva om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in