Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmannen
Såg en teori om "absorbers" på Wiki, verkar intressant. Här kommer man ifrån att det går mot oändligheten.
När en laddad partikel rör sig skickar den ut vågor både framåt och bakåt i tiden! Bara en sån sak!
Hur hänger detta ihop?
Du får fråga mer för jag vet inte vad jag ska svara riktigt, men det där är med stor sannolikhet en mattefluga från QED.
Resultatet får man då det finns en märklig effekt inom Maxwells skalärfältsekvationer över rumslig utbredning. Man kan få ögonblicklig verkan oavsett avstånd och man kan få acceleration på förhand innan verkan ens har skett.
Hur det hänger ihop vet ingen, men när man räknar ut banor i QED så integrerar man alla banor, i oändligt med dimensioner, framåt och bakåt i tiden och får från alla dessa en enskild bana, den mest sannolika, säg en rak bana mellan två punkter.
Man måste ta med alla banor, även de "onaturliga" för att få rätt resultat.
Men samtidigt som man behöver dessa för banorna så kan man inte ha dem i interaktioner.
Så man trollar bort dem!
Det krävs massor med pusslande, man ska få bort t.ex. en elektrons självinteraktion, trots att den är nödvändig inom interaktioner.
Man låter partikeln koppla till vakuumfältet och bli "dressed", binda/koppla, med virtuella/imaginära partiklar. Kopplingskonstanten är då reglerad både i dess spann och storhet. Dessa virtuella, imaginära partiklar skapas i par och bevarar vissa egenskaper tillsammans men där de enskilt kan göra märkligheter, som att röra sig bakåt i tiden, då röra sig snabbare än ljuset, de behöver inte exakt lyda under energi-momentumprincipen, osv., mm.
Vad man gör då är att alla "onaturliga" egenskaper, likt en bana bakåt i tiden, isolerar man och skiljer från de naturliga med någon form av brant funktion. Residykalkyl inom Feynmanpropagatorn ger cut off t.ex. Därefter så manipulerar man dessa så att man efter integreringen får det man vill ha, så man ger dem negativ frekvens, man använder sig vidare av minustecknen för att överföra dessa på momentumet så oönskad verkan försvinner och pusslar ihop det så att produkten av integreringen mellan de naturliga och onaturliga egenskaperna ger naturliga interaktioner.
Det är dock fler teknikaliteter vi kan prata mer om, men för att ha nämnt något bara.
Man bokstavligen plockar ut någonting som behövs i en del av teorin men som man inte kan ha i en annan del av teorin och tillskriver påhittade egenskaper som ger rätt resultat i slutet.
Det ska sägas att varken denna process eller banintegrering tros vara riktiga naturfenomen, men det är ett utmärkt exempel på hur fritt man kan göra lite vad som helst med en teori för att den ska stämma överens med observationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmannen
Du får det att låta så lätt! I själva verket är det hårt arbete att jaga runt på nätet efter dråpliga teorier och få det lite lagom sammanhängande. Därvidlag har jag nu gått till originalartikeln och imponeras storligen av den historisk välinformerade ansatsen. T. ex. utgår man från att om det bara fanns en laddning i hela universum, och denna accelererades skulle ingen strålning utgå!
Jag tror inte det där bara var riktat till dig utan även mig. Vi har skrivit med varandra tidigare där han menade att kvantfysik var lätt och att vi i princip förstod allt, vilket naturligtvis följdes av att jag förmedlade min häpnad över hur dålig koll han har om det är vad han tror.
Se tråden för snabba frågor om kvantmekanik i denna forumsdelen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Corsendonk
Jag vågar inte uttala mig i sakfrågan, eftersom det sägs att "[min] känsla över svårighetsgraden verkar inte vara så välgrundad". Vill du verkligen veta hur det fungerar så verkar det gängse vetenskapliga tillvägagångssättet vara cut-up-tekniken applicerad på vad helst man hittar på internet kombinerat med hänvisning till auktoriteter. Det borde passa 'Kulturmannen' som hand i handske.
Det "sägs" inte utan konstaterades då det var uppenbart.
Din kritik mot denna skribenten är ytterligare en indikation på hur dålig koll du har.
Han har nämligen fullkomligt rätt i att det är vad teorin, QED, säger. Vilket regulariseras.
"Wheeler-Feynman absorber theory" är det frågan rör.
Extra roligt är det att du gör dig lustig över processen och beskriver det hånande när det är EXAKT så regulariseringen går till!

"Feynmanpropagatorn" för "retarded" och "advanced"-propagatorerna ger regularisering genom både cut off-värden och en "casual propagator".
På svenska så definierar man det man inte vill ha och klipper bort det och beskriver sedan denna delen med vilka ogrundade egenskaper som än krävs för att teorin ska bli kausal. "Casual propagator" beskriver kommutativitet och antikommutativitet. Cut off-värdena får man från andra propagatorer, men värdena man stoppar in är också de som passar observation och behövs, utan övrig motivation eller begränsning.
Som bonus kan du fråga dig vad som skulle hindra användandet av en propagator, cut off-funktion eller vad som helst.
Han har rätt så återigen så visar du att du inte förstår, på ett mycket roande sätt.