2006-05-16, 11:27
Medlem
Grindbusters avatar
S.. d stter vi igng en liten kunskaps diskussion

Hur tror ni att man fr kunskap?
Vad r rtt och fel i kunskapsteorierna?
Vilka konsekvenser fr kunskapssynen?
Citera
2006-05-16, 12:59
Medlem
jmo_hs avatar
Alla mnniskor fds med olika potential till att lra sig saker. D utgr jag frn att kunskap och intelligens inte r samma sak, ven om samband kan pvisas.
Drmed r det inte skert att en person som "kan" mycket har strre kunskapspotential n en person som anses "kunna" lite. Det handlar helt enkelt om hur intresse fr kunskap och kunskapspotentialen frhller sig.
Citera
2006-05-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grindbuster
S.. d stter vi igng en liten kunskaps diskussion

Hur tror ni att man fr kunskap?
Vad r rtt och fel i kunskapsteorierna?
Vilka konsekvenser fr kunskapssynen?

Man fr kunskap genom att tererinra sig det som redan finns inom en

Hela epistemologin bygger p dialogen "Teaitetus", Platon.
Man har sledes inom epistemologin tnkt sig att kunskap r
sann rttfrdigad tro ( eller. justified true belief ). Kunskap kan inte
bygga p enbart tro, den kan inte vara sann tro; allts mste den
vara rttfrdigad sann tro. Men man tar fel. Redan p 60-talet visade
Gettier att slunda r fallet med ett exempel:http://www.ditext.com/gettier/gettier.html

Kunskap har vi inom oss och hmtas upp i tererinringen. Den bygger p tro som stndigt mste rttfrdigas/bekrftas/verifieras, allts r kunskap rttfrdiga tro.

Vi kan inte veta ngot alls med 100% skerhet, vi mste vara beredda att ifrgastta dom mest grundlggande hypoteserna, ex att 1 + 1 = 2. Vi kan nrma oss sanningen. Sanningen mste frsts som ngon slags "ljus", en slags "upplysning" och inte satslogiskt.
Citera
2006-05-18, 04:35
Medlem
Kunskap... inte ot utan bara en liten modifiering, hoppas det r ok
Intelligens; kunskap + vishet dr kunskapen representerar minnet och vishet r lite mer svrdefinirad d man kan vlja mellan om den r medfdd, upptrnad eller en blandning? och framfrallt om precis vad den r.
Min bestmda menning om visheten, frlt men knns som det mste tjatas lite, r att den r en medfdd egenskap som kan byggas upp utan rena livserfarenheter. Visheten byggs inte upp p minnet utan snarare p hur man hanterar en situation man aldrig varit i innan. Visheten jobbar i varje situation dr minnet (kunskapen) inte rcker till, den jobbar ven i kunskapen fast blir undantryckt av kunskapen. Visheten kan kallas mycket, av visa kallas den det omedvetna och av andra kallas den sjl en del kallar den ven moral. Kan ju hlla p hur lnge som helst med visheten men det fr rcka, kunskapen r minnet allts kan jag inte mjligtvis fatta varfr den skulle vara det minsta intressant att prata om? Drfr gr jag modifiering. Nn kanske frstr mig och fortstter p samma linje, om inte s ska jag inte frslsa min tid p teorier som ingen hr e intresserad av.

Intelligens (kunskap+vishet) r enligt mig att se sin tanke och veta vad den leder till, veta vad allt som pgr i din hjrna betyder. Intelligens r att veta hjrnans storhet och dess mjligheter men ven att veta dess svagheter och begrnsningar, fortstter om ngon r intresserad...
Citera
2006-05-18, 07:57
Medlem
jmo_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >BengT<
Kunskap... inte ot utan bara en liten modifiering, hoppas det r ok
Intelligens; kunskap + vishet dr kunskapen representerar minnet och vishet r lite mer svrdefinirad d man kan vlja mellan om den r medfdd, upptrnad eller en blandning? och framfrallt om precis vad den r.
Min bestmda menning om visheten, frlt men knns som det mste tjatas lite, r att den r en medfdd egenskap som kan byggas upp utan rena livserfarenheter. Visheten byggs inte upp p minnet utan snarare p hur man hanterar en situation man aldrig varit i innan. Visheten jobbar i varje situation dr minnet (kunskapen) inte rcker till, den jobbar ven i kunskapen fast blir undantryckt av kunskapen. Visheten kan kallas mycket, av visa kallas den det omedvetna och av andra kallas den sjl en del kallar den ven moral. Kan ju hlla p hur lnge som helst med visheten men det fr rcka, kunskapen r minnet allts kan jag inte mjligtvis fatta varfr den skulle vara det minsta intressant att prata om? Drfr gr jag modifiering. Nn kanske frstr mig och fortstter p samma linje, om inte s ska jag inte frslsa min tid p teorier som ingen hr e intresserad av.

Intelligens (kunskap+vishet) r enligt mig att se sin tanke och veta vad den leder till, veta vad allt som pgr i din hjrna betyder. Intelligens r att veta hjrnans storhet och dess mjligheter men ven att veta dess svagheter och begrnsningar, fortstter om ngon r intresserad...

Jag misstnker att denna trd kommer att handla mest om olika definitioner av kunskap och annat som kan relateras till sdan. Jag tror att jag frstr vad du menar och din tanke (inte helt olik min) r inte helt dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in