2020-11-19, 15:11
Medlem
Hej, ja som rubriken säger, vet någon hur lärarna vet om du kopierat din text från nätet? Hur fungerar det? Hjälper det att skriva om orden lite här och där?
Citera
2020-11-19, 15:15
Medlem
De använder olika program som jämför din text mot andra texter. Ändrar man ord kan tjänsterna oftast ändå se att en text till stora delar släktskap med en annan.
Citera
2020-11-19, 15:18
Medlem
rymdteleskops avatar
Många läro säten och skolor köper in sig i ett system "urkund" https://www.urkund.com/ där de lägger upp dina texter och får tillbaka typ en %-sats av hur mycket som känns igen från tidigare grejer de har en stor databas med shit inkl. då din text tror jag, att de sparas

När jag var sån teacher assistant på university så körde programmet som kursarna lämnade in uppgifter i allt igenom urkund automagiskt så vi fick se en score bredvid och vars det riktigt illa kom det inte ens fram (till oss)

(Sen tror jag att mycket kan de bara se rakt av, om du har en lärare som du lämnat flera uppgifter till flera gånger att de kan "din" stil och har kanske lite koll, eller om du skriver på ett sätt sen plötsligt kommer ett stycke på ett annat sätt)

Har tagit emot fysisk inlämning där de kopierat från wikiped sen strykt över med filtpenna alla meningar som var lite "för bra" samt alla käll hänvisningar/referenser[2][3]
Citera
2020-11-19, 15:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Det finns ett system som heter Urkund som lärare kan använda sig av för att undvika plagiering.

Att skriva hela texter efter att ha lärt sig om ämnetkan verka jobbigt, och det är säger jag inte för att förminska ditt problem, utan för att du borde förstå vad som kommer:
Det är ett väldigt lätt ansvar att bära jämfört med vad som ingår i ett fungerande vuxenliv.

Gå i skolan ordentligt.
Det blir bäst så.
Citera
2020-11-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Många läro säten och skolor köper in sig i ett system "urkund" https://www.urkund.com/ där de lägger upp dina texter och får tillbaka typ en %-sats av hur mycket som känns igen från tidigare grejer de har en stor databas med shit inkl. då din text tror jag, att de sparas

När jag var sån teacher assistant på university så körde programmet som kursarna lämnade in uppgifter i allt igenom urkund automagiskt så vi fick se en score bredvid och vars det riktigt illa kom det inte ens fram (till oss)

(Sen tror jag att mycket kan de bara se rakt av, om du har en lärare som du lämnat flera uppgifter till flera gånger att de kan "din" stil och har kanske lite koll, eller om du skriver på ett sätt sen plötsligt kommer ett stycke på ett annat sätt)

Har tagit emot fysisk inlämning där de kopierat från wikiped sen strykt över med filtpenna alla meningar som var lite "för bra" samt alla käll hänvisningar/referenser[2][3]

Teacher-assistant med den stavningen ?
Citera
2020-11-19, 15:49
Bannlyst
urkund
Citera
2020-11-19, 16:10
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Teacher-assistant med den stavningen ?
Jag är inte på jobbet nu bror
Citera
2020-11-19, 16:14
Medlem
Venators avatar
Som lärare får man snart känsla för text. Om en text är ojämn med vissa mycket bra partier och dåligt språk och svag argumentation i övrigt så googlar man snabbt några kritiska passager i de bra styckena. Men visst, det är de svagaste och mest korkade som åker dit. De som lägger mycket tid på fusket har stor chans att glida igenom osedda men har sannolikt lärt sig lika mycket på det arbetet som de hade gjort på att läsa kursboken. Fast kunskaperna blir smalare än om de pluggat "på riktigt".
Citera
2020-11-19, 16:24
Medlem
Urkund är som nämnts ett verktyg som används på en hel del svenska universitet och högskolor, men det finns flera andra program för plagiatkontroll: https://sv.wikipedia.org/wiki/Plagiatkontroll
Citera
2020-11-19, 16:29
Medlem
dwgs avatar
De ser dom lätt, dom vet hur du skriver och formulera tex mm.

Orkade inte göra ett uppsats i slutet av gymnasiet år 99,
så sökte och skrev ut och lämnade in.
Han läste första tre raderna och slängde uppsatsen.

-GÖR OM GÖR RÄTT Detta är inte du
Citera
2020-11-19, 16:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Som lärare får man snart känsla för text. Om en text är ojämn med vissa mycket bra partier och dåligt språk och svag argumentation i övrigt så googlar man snabbt några kritiska passager i de bra styckena. Men visst, det är de svagaste och mest korkade som åker dit. De som lägger mycket tid på fusket har stor chans att glida igenom osedda men har sannolikt lärt sig lika mycket på det arbetet som de hade gjort på att läsa kursboken. Fast kunskaperna blir smalare än om de pluggat "på riktigt".

Plus ett. Har rättat en del inlämningar som innehållsmässigt är bra (FÖR bra...) både vad gäller stilistik samt att man använder modeller (iofs vederhäftiga sådana) som inte hittat till aktuell textbook. Brukar aldrig anmäla plagiat (notoriskt snäll) men ta in gruppen (grabbar, klart överrepresenterade när det gäller plagiat, "rena plagiat", tjejer tenderar att fuska lite mer subtilt så att det t o m passerar Urkund) ge dem en avhyvling/hårtork samt naturligtvis rest samt ett "ni kommer aldrig ta er igenom den här kursen via genvägar - hem och läs och räkna! " Har funkat för mig. Disciplinnämndens "straff" dessutom löjliga, kanske tre månaders avstängning, bara att följa undervisningen och göra omtentan, inget eg "straff".
Citera
2020-11-19, 16:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
- - -Men visst, det är de svagaste och mest korkade som åker dit.

Nja... beror nog på ämne och nivå. Mången KTH;are har fastnat i mina nät, när syftet varit kanske att kunna skryta för kursare om att "greja makron utan att öppna boken"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in