2020-11-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totes
Hej, ja som rubriken säger, vet någon hur lärarna vet om du kopierat din text från nätet? Hur fungerar det? Hjälper det att skriva om orden lite här och där?

Man lär känna sina elever. Man vet hur dom skriver och vilken nivå dom ligger på. Om det helt plötsligt blir en annan nivå på en text som skrivs så kan man lätt ana ugglor i mossen.

Är du min elev så vet jag med stor sannolikhet om du bara ändrat några ord här och där.

Hur mycket text måste du skriva och hur mycket energi spenderar du på att göra fusket svårare att se?
Citera
2020-11-19, 18:57
Medlem
Det finns verktyg som matchar din text mot andra studentarbeten och diverse forskningspublikationer/böcker. Att bara flytta om lite och byta ut lite ord kommer inte att hjälpa dig. Inte ens att översätta från engelska till svenska hjälper nämnvärt. Knappast värt att fuska och få en avstängning. Då är det bättre att kugga tentan och göra om den vid ett senare tillfälle.

Det blir också ganska tydligt om texten är ojämn. Halva är rätt dåligt skriven och plötsligt briljerar studenten med några stycken, som då troligtvis är kopierade. Tror också att många underskattar hur pass bra pålästa vissa lärare är inom sitt område och på så sätt kan känna igen att de läst detta förut i någon artikel eller bok.
Senast redigerad av Kandalaki 2020-11-19 kl. 19:00.
Citera
2020-11-19, 19:44
Medlem
Om man tex har studerat på folkhögskola via distans, sparas alla inlämnade arbeten då i urkund? Eller skulle jag kunna ge bort mina egna arbeten till andra studenter?
Citera
2020-11-19, 19:48
Medlem
rymdteleskops avatar
En grej du kan göra som är ok "enligt mig" är att hitta källmaterialet du vill kopiera och sedan läsa igenom det 2-3 gånger. Sedan bara öppna word och skriva ner allt du minns. Alltså inte ord för ord utan bara den allmänna känslan och så. Du kommer inte minnas det perf men tillräckligt för att bli godkänd skulle jag gissa. Visst det tar längre tid en copy->paste men det blir fool proof. Bra också om du redan blivit hänvisad till någon text eller bok att där står det som läraren vill att du ska lära dig. DVS information de förväntar sig att du ska kunna. Och ingen wild take från wikipedia som kommer "sticka ut"

Citat:
Ursprungligen postat av siliconsoul
Om man tex har studerat på folkhögskola via distans, sparas alla inlämnade arbeten då i urkund? Eller skulle jag kunna ge bort mina egna arbeten till andra studenter?
Vad jag minns så sparas grejerna du laddar upp där, ja. På mitt universitet var det en ruta vid inlämning typ "jag godkänner att det skickas behandlas och lagras hos urkund". Så nä jag skulle inte ge bort något du redan lämnat in

Senast redigerad av rymdteleskop 2020-11-19 kl. 19:51.
Citera
2020-11-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
En grej du kan göra som är ok "enligt mig" är att hitta källmaterialet du vill kopiera och sedan läsa igenom det 2-3 gånger. Sedan bara öppna word och skriva ner allt du minns. Alltså inte ord för ord utan bara den allmänna känslan och så. Du kommer inte minnas det perf men tillräckligt för att bli godkänd skulle jag gissa. Visst det tar längre tid en copy->paste men det blir fool proof. Bra också om du redan blivit hänvisad till någon text eller bok att där står det som läraren vill att du ska lära dig. DVS information de förväntar sig att du ska kunna. Och ingen wild take från wikipedia som kommer "sticka ut"
Det är ju så man gör. Man tar information från en text genom att läsa den ett antal gånger för att sen skriva det på sitt eget sätt. Och så har man med den referensen.
Citera
2020-11-20, 00:10
Medlem
Scamps avatar
Dom använder olika program, tex urkund, för att upptäcka plagiat.
Citera
2020-11-20, 18:25
Medlem
Man kan helt enkelt googla. Med liiite tur dyker ursprungstexten upp - med ett annat författarnamn.

Klart har du ändrat och därmed jobbat kommer en snäll lärare att ge godkänt ändå - men inget högt betyg.
Citera
2020-11-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totes
Hej, ja som rubriken säger, vet någon hur lärarna vet om du kopierat din text från nätet? Hur fungerar det? Hjälper det att skriva om orden lite här och där?

Beroende på vad det är för utbildningsnivå kan följande användas:

1. De flesta använder någon form av maskinell regex osm är kopplat till en databas över inlagda böcker etc. Flera tjänster erbjuder detta såsom Urkund som exempel.

2. Lärare går efter vad för kunskapsnivå du har uppvisat hittills. Väldigt få studenter/elever utvecklar sig så mycket att dess uttryck går från en nyfunnen gymnasist till en doktorand som exempel. Samma gäller tvärt om; att läraren är van vid att du skriver på en hög nivå, men du lämnar in en text full av sakfel.

3. Beroende på om du är en ny eller gammal student/elev går erfarna (riktiga) lärare på erfarenhet av interaktionen med dig såsom hur du pratar, resonerar, argumenterar, skriver etc. Man går också efter ålder och utbildningsnivå och på känsla bedömer man möjligheten i att du plötsligt har utvecklat ditt språkbruk.

4. Vissa inbitna lärare kör vid större misstanke igenom din text i ännu en maskinell regex som analyserar dina skrivna texter du har skickat in och jämför sedan olika språkliga förmågor som är unika för varje individ. Denna textanalys körs inte via internet eller genom databaser, utan enbart på dina egna inskickade texter. En del lärare gör denna analys helt manuellt (språklärare som exempel).

Men som sagt, de allra flesta lärare kör bara igenom din text i någon regex som är kopplad till databaser. Mycket lätta att vilseleda då dessa kör texter rakt av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in