Citat:
Ursprungligen postat av
Silverfiskarna
Har noterat att många tycks få orimligt långa avstängningstider de senaste månaderna. Sånt som renderade i en veckas avstängning tidigare tyck numera landa på ett halvår vilket känns trist. Ok, notoriska troll som varnats gång på gång men det är inte dom jag talar om.
Ett halvårs avstängning tycker jag är onödigt för annars seriösa användare och jag är inte så pass naiv att jag inte tror att dessa användare startar nya konton och fortsätter som vanligt.
Är det fler som upplever samma sak? Och om jag har rätt i min observation, vad beror det på?
Första avstängningen - en vecka.
Andra avstängningen - en månad.
Tredje avstängningen - sex månader.
Detta gäller om tidigare avstängning ligger inom ett år bakåt i tiden, annars är den preskriberad.
Alltså: Om första avstängningen på en vecka inträffat 2018 och det är dags för en ny avstängning nu så blir det en vecka igen. Är båda under 2020 så blir det en månad.
Sex månaders avstängning direkt kan även tillämpas vid allvarliga fall av t.ex. 1.06. Även bannlysning kan komma på tal då.
Eftersom du säger att det inte är notoriska troll det handlar om så får du nog ta och komma med exempel. Ingen får sex månader direkt för att ha dragit på sig 3-6 varningar utan att ha något i bagaget.
Jag brukar kolla Avstängningar och bannlysningar och datum och har aldrig noterat något avvikande.