2020-11-19, 06:37
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Har noterat att många tycks få orimligt långa avstängningstider de senaste månaderna. Sånt som renderade i en veckas avstängning tidigare tyck numera landa på ett halvår vilket känns trist. Ok, notoriska troll som varnats gång på gång men det är inte dom jag talar om.

Ett halvårs avstängning tycker jag är onödigt för annars seriösa användare och jag är inte så pass naiv att jag inte tror att dessa användare startar nya konton och fortsätter som vanligt.

Är det fler som upplever samma sak? Och om jag har rätt i min observation, vad beror det på?
Senast redigerad av Silverfiskarna 2020-11-19 kl. 06:40.
Citera
2020-11-19, 06:40
Medlem
Det fungerar väl så att man första gången får en veckas avstängning, har man inte bättrat sig får man en månads och sker det igen så blir det på ett halvår.

Är väl helt rimligt.
Citera
2020-11-19, 06:55
Avslutad
Flashback vill ha många användare av reklamskäl. Därför uppmanas indirekt bruket av multipla konton genom halvårslånga avstängningar för några tramsinlägg. Givetvis helt orimligt men det är så admin vill ha det så då anpassar sig folk och forumet får sina siffror.

Räkna med att varje enskild användare har tre-fyra olika konton som han eller hon roterar mellan allteftersom de hamnar i utvisningsbåset.

Det är så det blir när man har ett analt regelverk som skapades för tjugo år sedan och som rattas av en kader autistiska småpåvar. Inget att göra åt.
Citera
2020-11-19, 07:04
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Det fungerar väl så att man första gången får en veckas avstängning, har man inte bättrat sig får man en månads och sker det igen så blir det på ett halvår.

Är väl helt rimligt.

Om det hade funkat så vore det möjligen rimligt. Sen talar jag inte om de som trollar och stör medvetet utan om vanliga seriösa användare som kanske svarar syrligt på ett off-topic inlägg och därmed blir avstängda trots att det är tydligt att intentionen inte varit att störa eller förstöra.

Överhuvudtaget verkar det som att varningar ges för minsta lilla till skillnad från för kanske ett år sedan då inlägg helt enkelt bara raderades.

Jag är absolut för avstängningar men när folk blir avstängda pga att de svarat på ett inlägg som är off-topic i en dåligt modererad tråd känns det löjligt och orättvist.
Citera
2020-11-19, 07:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Flashback vill ha många användare av reklamskäl. Därför uppmanas indirekt bruket av multipla konton genom halvårslånga avstängningar för några tramsinlägg. Givetvis helt orimligt men det är så admin vill ha det så då anpassar sig folk och forumet får sina siffror.

Detta misstänker jag också då det "nya linjen" sammanfallit bra med vädjan om att vi ska skänka pengar. Vilket blir kontraproduktivt. Jag hade kunnat skänka pengar men knappast då jag känner att man numera måste trippa på tå för att inte riskera en avstängning.

Jag tror att Flashback gräver sin egen död om det både du och jag misstänker stämmer.
Citera
2020-11-19, 07:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Har noterat att många tycks få orimligt långa avstängningstider de senaste månaderna. Sånt som renderade i en veckas avstängning tidigare tyck numera landa på ett halvår vilket känns trist. Ok, notoriska troll som varnats gång på gång men det är inte dom jag talar om.

Ett halvårs avstängning tycker jag är onödigt för annars seriösa användare och jag är inte så pass naiv att jag inte tror att dessa användare startar nya konton och fortsätter som vanligt.

Är det fler som upplever samma sak? Och om jag har rätt i min observation, vad beror det på?

Första avstängningen - en vecka.
Andra avstängningen - en månad.
Tredje avstängningen - sex månader.

Detta gäller om tidigare avstängning ligger inom ett år bakåt i tiden, annars är den preskriberad.

Alltså: Om första avstängningen på en vecka inträffat 2018 och det är dags för en ny avstängning nu så blir det en vecka igen. Är båda under 2020 så blir det en månad.

Sex månaders avstängning direkt kan även tillämpas vid allvarliga fall av t.ex. 1.06. Även bannlysning kan komma på tal då.

Eftersom du säger att det inte är notoriska troll det handlar om så får du nog ta och komma med exempel. Ingen får sex månader direkt för att ha dragit på sig 3-6 varningar utan att ha något i bagaget.

Jag brukar kolla Avstängningar och bannlysningar och datum och har aldrig noterat något avvikande.
Citera
2020-11-19, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb

Är väl helt rimligt.
nja, beror på moderatorns humör, de kan sätta 6 månader direkt, de kan stänga av dig direkt också
vissa får 6 mån avstängningar men är ändå tillbaka tidigare har jag sett
Citera
2020-11-19, 08:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
nja, beror på moderatorns humör, de kan sätta 6 månader direkt, de kan stänga av dig direkt också

Nej, det stämmer inte då en moderator inte kan utföra en avstängning själv. Det görs av hela moderatorkåren gemensamt. Humör på en enskild moderator spelar därför ingen roll.

Citat:
vissa får 6 mån avstängningar men är ändå tillbaka tidigare har jag sett

Exempel på det?
Citera
2020-11-19, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det stämmer inte då en moderator inte kan utföra en avstängning själv. Det görs av hela moderatorkåren gemensamt. Humör på en enskild moderator spelar därför ingen roll.

Exempel på det?
ja, fast vet inte om man får diskutera användare, det finns säkert regel mot det också
jodå, man kan åka på en avstängning direkt och 6 månader direkt, vet dock inte om det är en moderator som bestämmer tiden eller kåren, om det är kåren eller enskild mod, hur kan du ha tillgång till den infon?
Citera
2020-11-19, 09:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
ja, fast vet inte om man får diskutera användare, det finns säkert regel mot det också

Hur förklarar du då den här forumavdelningen?

(FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback

Citat:
jodå, man kan åka på en avstängning direkt och 6 månader direkt, vet dock inte om det är en moderator som bestämmer tiden eller kåren,

Ja, som jag tidigare sa så kan det ske vid grova fall av t.ex. 1.06, men det görs absolut inte av en enskild moderator och än mer definitivt inte beroende på en enskild moderators humör. Dessutom är dylika fall inte vad den här tråden handlar om.

Citat:
om det är kåren eller enskild mod, hur kan du ha tillgång till den infon?

Det är allmän info om att rutinerna ser ut så. Random exempel:

(FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦
Citera
2020-11-19, 09:25
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Exempel på det?

Alla moderatorer har möjlighet att rösta i avstängningsärenden förvisso, men det medför inte per automatik att alla gör det. Det framgår inte ens någonstans hur många moderatorer som måste avlägga en röst för att en avstängning skall vinna kraft.

Så teoretiskt sett kan så vitt vi vet några få moderatorers röster vara avgörande. Dock är det väldigt osannolikt skall tilläggas. Men forumet brister i transparens i den här frågan vilket ger upphov till att användare uppfattar det som om det är en ensamagerande moderator som står för deras avstängning.
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-11-19 kl. 09:27.
Citera
2020-11-19, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Alla moderatorer har möjlighet att rösta i avstängningsärenden förvisso, men det medför inte per automatik att alla gör det. Det framgår inte ens någonstans hur många moderatorer som måste avlägga en röst för att en avstängning skall vinna kraft.

Så teoretiskt sett kan så vitt vi vet några få moderatorers röster vara avgörande. Dock är det väldigt osannolikt skall tilläggas. Men forumet brister i transparens i den här frågan vilket ger upphov till att användare uppfattar det som om det är en ensamagerande moderator som står för deras avstängning.
Precis, det kanske räcker med att två tycker att mrX ska varnas så går varningen igenom? Väldigt svårt att alla modsen behöver gå igenom röstning av alla som stängs av. Vad händer om en mod ej svarar, ska man vänta in den då? Nej det där är nog mest spel för galleriet, och vem anser vad som är grovt? Finns det en checklista eller ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in