• 1
  • 2
2020-11-19, 00:10
Medlem
Ymos avatar
Jag är arbetslös och saknar inkomst, men äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand (och bor själv i en hyresrätt), och tänker sälja till sommaren. Jag har inga som helst lån på denna bostadsrätt, och de enda skulder jag har är till CSN. Jag har heller inga betalningsanmärkningar.

Jag skulle jag vilja låna pengar med bostadsrätten som säkerhet, då jag inte har möjlighet att sälja den just nu. Det låter inte som en orimlig idé, givet att bostadsrätten är helt obelånad och värd minst 600 000, men inte en enda bank på Lendo, Advisa, eller ens Bluestep, lånar ut till en som arbetslös. Finns det någon bank som gör det?
Citera
2020-11-19, 00:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ymo
Jag är arbetslös och saknar inkomst, men äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand (och bor själv i en hyresrätt), och tänker sälja till sommaren. Jag har inga som helst lån på denna bostadsrätt, och de enda skulder jag har är till CSN. Jag har heller inga betalningsanmärkningar.

Jag skulle jag vilja låna pengar med bostadsrätten som säkerhet, då jag inte har möjlighet att sälja den just nu. Det låter inte som en orimlig idé, givet att bostadsrätten är helt obelånad och värd minst 600 000, men inte en enda bank på Lendo, Advisa, eller ens Bluestep, lånar ut till en som arbetslös. Finns det någon bank som gör det?

Två frågor:
Vad vill du låna till och hur mycket?
Citera
2020-11-19, 00:26
Medlem
Ymos avatar
Jag vill låna till en ny dator, nya kläder, julklappar till föräldrarna, målarfärg och verktyg för att renovera i kollektivet, en massa sådana småsaker som jag under flera års tid lidit av att inte kunna införskaffa, och i synnerhet datorn är jobbigt eftersom min gamla gått sönder och jag under ett års tid nu inte haft råd att skaffa en ny. Jag står inte ut med att vända på varenda krona längre, och det verkar absurt att jag ska behöva göra det när jag äger en obelånad bostadsrätt. Även tandläkaravgifter och en laserbehandling för mina envisa fotvårtor vore något jag hemskt gärna hade haft råd med - och ett gymkort. Väldigt länge nu har jag i princip bara haft råd med hyra och mat, och det driver mig tokig.

Jag tänker mig alltså en relativt låg summa, säg 50-75 000? Även lägre och högre summor går att tänka sig om de ger bättre villkor.
Senast redigerad av Ymo 2020-11-19 kl. 00:31.
Citera
2020-11-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ymo
Jag vill låna till en ny dator, nya kläder, julklappar till föräldrarna, målarfärg och verktyg för att renovera i kollektivet, en massa sådana småsaker som jag under flera års tid lidit av att inte kunna införskaffa, och i synnerhet datorn är jobbigt eftersom min gamla gått sönder och jag under ett års tid nu inte haft råd att skaffa en ny. Jag står inte ut med att vända på varenda krona längre, och det verkar absurt att jag ska behöva göra det när jag äger en obelånad bostadsrätt. Även tandläkaravgifter och en laserbehandling för mina envisa fotvårtor vore något jag hemskt gärna hade haft råd med - och ett gymkort. Väldigt länge nu har jag i princip bara haft råd med hyra och mat, och det driver mig tokig.

Jag tänker mig alltså en relativt låg summa, säg 50-75 000? Även lägre och högre summor går att tänka sig om de ger bättre villkor.
Nej nej och nej

För vårtorna kan du använda Scholl wart pen som finns på apotek eller online. Går bort efter nån vecka
Citera
2020-11-19, 01:34
Medlem
snoamers avatar
Har varit i din sits. Man behöver saker. Man vill ha saker. Har noll pengar. De enda som kan erbjuda en ett lån som inte har fast inkomst är bedrägeri företag som tar hutlöst mycket i ränta.

Det är inte värt det.

Tro mig. Det är inte värt det.

Ta massa småjobb i ett år istället så har du råd med allt du skriver om.

Tar du ett skitlån i ett år är du helt plötsligt skyldig 10 000 :- extra MINST och måste betala skiten varje månad.

Gör. Det. Inte.

För mig slutade det med att jag blev fast och var nu skyldig en jävla massa pengar. Önskar jag hade haft någon som säger det jag säger till dig nu.

Det är inte värt det. Hitta skitjobb istället så du kan få råd till det du behöver.

ELLER sälj lägenheten.
Citera
2020-11-19, 02:33
Medlem
Du har alltså en massa saker du velat fixa i flera års tid, men som inte blivit av. Och NU när du är arbetslös så tänkte du slå slag i saken? Det låter inte så smart med tajmingen det där.

Såna där fixa-saker gör du när du har ekonomin för det. Nu är det läge att göra precis det du säger - att vända på varje krona. Och om du får något över så sparar du det till en buffert. Vad gör du om du blir sjuk? Pajar en tand eller något? Då kommer du att behöva ha pengar. Du ska absolut INTE dra på dig några utgifter nu för att måla om i köket eller vad fasen det var för dumheter du fått för dig.

Känns det jobbigt? Ja, då säljer du lägenheten. Det är så det fungerar här i världen.
Citera
2020-11-19, 03:53
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du har alltså en massa saker du velat fixa i flera års tid, men som inte blivit av. Och NU när du är arbetslös så tänkte du slå slag i saken? Det låter inte så smart med tajmingen det där.

Nja, jag har varit mer eller mindre arbetslös i flera år, så jag har -aldrig- haft ekonomin för att fixa de där sakerna. I övrigt har du säkerligen rätt i att det är dumt att ta lån och så i min situation, men just min tajming är inte problemet.
Citera
2020-11-19, 03:56
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Nej nej och nej

För vårtorna kan du använda Scholl wart pen som finns på apotek eller online. Går bort efter nån vecka

Det kommer inte bita på mina vårtor tyvärr, har prövat nästan allt som går att pröva utom laser och kirurgi, inklusive monoklorättiksyra som är ärke-hardcore.

Med det sagt, jag tror er, jag ska kanske tänka om angående mina låne-planer.
Senast redigerad av Ymo 2020-11-19 kl. 03:58.
Citera
2020-11-19, 05:59
Medlem
Låter som allt du listar kan vänta. Låter inte som måsten.

Varför kan du inte sälja bostadsrätten nu?
Citera
2020-11-19, 07:16
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Är det inte smartare att fixa dig ett jobb. Du har CSN-lån så någon form av utbildning måste du iallafall ha.
Vill man ha ett jobb och är normalt begåvad så går det att lösa men man kan bli tvungen att flytta för det, man måste helt enkelt vara beredd att satsa för att vinna.

Hur många jobb har du sökt sista månaden?
Vad har du för utbildning?
Erfarenheter?
Varför kan du inte sälja lägenheten idag för istället för om ett halvår?
Citera
2020-11-19, 07:19
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Låna pengar för att man saknar inkomst är riktigt galet. Möjligtvis om man verkligen behöver pengar till mediciner eller dylikt, men till julklappar?!

Har själv inte mycket pengar just nu och därmed tror jag ingen förväntar sig några julklappar från mig. Är det småbarn du vill köpa julklappar till har de glömt vem presenten kom ifrån efter en timma.
Citera
2020-11-19, 09:46
Medlem
Roidberts avatar
Planerar du att fly landet och skita i att betala tillbaka lånen? Annars låter det inte som någon vidare bra idé att förstöra din framtid och skuldsätta dig för livet i Sverige. Planerar du ändå att sälja lägenheten använd de pengarna till nöjen istället för lånade pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in