• 1
  • 2
2020-11-18, 10:58
Medlem
Nordoxens avatar
Har bestämt mig för att bli bättre på att kolla runt och jämföra olika leverantörer åtminstone årsvis om inte halvårsvis istället för att bara gå på autopilot och betala samma företag som smyghöjer priserna år ut och år in, och blir ganska förvånad över att man på papper ser ut att kunna spara några hundralappar när man jämför tex via compricer.

Detta gäller alltså tex telefon, bredband, hemförsäkring och el (samt ev bolån som vi råkar ha bundet ett par år till).

De allra flesta har dessutom rabatterade priser i 3-4 månader som nykund vilket sänker årskostnaden/månadssnittet ytterligare. Och startavgifter och bindningstider ser ut att vara mer eller mindre ett minne blott också bortsett från nån månads uppsägningstid.

Detta får mig att undra om det inte är värt att "hoppa runt" typ nån gång per halvår till olika leverantörer för att utnyttja rabattpriserna i 3-4 mån och på så vis pressa ner årskostnaderna för ens fasta avgifter?

Det är ju inte så att det är speciellt tidskrävande. Jag bytte nyligen a-kassa och mobilleverantör och man behövde ju bara fylla i några fält så tog de hand om flytten osv åt en. Och vem bryr sig egentligen vilken leverantör som t.ex. levererar ens el (sålänge det är ett etiskt bolag)? Det är ju knappast något man kommer märka av när man tänder lampan precis.

Visst det finns ju andra faktorer som spelar roll också som tex kundtjänst och täckning/uppkoppling. Jag betalar gärna lite mer för mitt bredband än att ta nåt billigt skräp som ligger nere varannan dag tex.

Men i stora drag så bör man ju inte märka av sån stor skillnad, och i värsta fall kan man ju bara byta tillbaka om man ångrar sig tänker jag. Om inte annat så borde man åtminstone kolla in konkurrenspriserna och mejla ens nuvarande leverantör och fråga om de kan matcha det.

Vore bara intressant att höra era tankar och erfarenheter, ifall det är någon som är en van "hoppare" eller om ni har några argument för att inte göra det förutsatt att det inte är några startavgifter eller orimliga bindning/uppsägningstider.

Det känns som majoriteten (inkl mig själv) bara bestämmer sig för nån leverantör i samband med inflytt till ens nuvarande bostad och sen bara låter det gå på autopilot tills man skaffar ny bostad, och ganska mycket hinner ju hända på marknaden under den tiden.
Citera
2020-11-18, 11:12
Medlem
Har du aldrig gjort det förut kan du nog spara 10 000 per år med el, ränta, bredband sammantaget.

När du byter elbolag, se till att ta ett utan bindningstid så du kan byta efter mindre än ett år.
Citera
2020-11-18, 11:48
Medlem
Angående el så har vi använt oss av Kundkraft i flera år. De kör med auktioner för sina medlemmar där lägsta budet vinner o att de inte har några fasta avgifter.
Har 3st el-abonnemang o är nöjd.
Citera
2020-11-18, 11:53
Medlem
Aigiss avatar
Det du kan börja med är att ringa dina nuvarande leverantörer och säga att du funderar på att byta, då får du ofta ett bra bud och slipper potentiellt trassel byte kan innebära.
Citera
2020-11-18, 20:56
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det du kan börja med är att ringa dina nuvarande leverantörer och säga att du funderar på att byta, då får du ofta ett bra bud och slipper potentiellt trassel byte kan innebära.

Skickade faktiskt en printscreen till min nuvarande internetleverantör och frågade hur det kommer sig att jag betalar 50:- mer än vad de erbjuder nya kunder via compricer. Vipps så sänkte dom priset och krediterade senaste fakturan.

Det är 600 sparat redan där per år. Ska definitivt ta kontakt med de övriga leverantörerna med.
Citera
2020-11-19, 08:53
Medlem
Rolig insikt, jag är van hoppare och har dragit samma insikter som du. Absolut pengar att spara!

Tricket är som du redan upptäckt är att ha ständigt eller ofta ha nykunds-erbjudande. Gamla kunder bryr sig tjänsteleverantörerna inte om ett smack

Försäkringar

Här kollar man upp på jämförelsesidorna. Bra om man kan byta mer än en samtidigt. Tex hem och bil.

Ring ditt nuvarande försäkringsbolag och se om de kan matcha nya. Gå inte på försöket dom gör att smutskasta den nya. Alla har lite för och nackdelar vad som ingår

Matchar dom inte så byt. Priset brukar gå upp efter 1 år så då är något annat bättre igen.

Elhandel,

Semi-amatörer kör kundkraft. Då blir man iaf inte lurad och ligger marknadsmässigt bra till utan att behöva byta.

Men du skall ha nykunds-erbjudande som ger dej lägre pris än elhandlarnas inköpspris (det så kallade spotpriset)

Det ger dom såklart bara på kampanjer till nya kunder under begränsad tid.

Välj det billigaste för dej på elskling, avtal på 12 månader med 1 månads uppsägning.

Sedan är det viktigt att göra om processen varje år. Annars går avtalet över till ett ”normalt” vilket ju kan vara i det övre prissegmentet.

Bredband,

När jag hade comhem innan ringde jag varje år och sa ”abbonnemangsfrågor” i talsvaret.

Då kom man till en avdelning med behörighet att förbättra priset.

Jag började alltid med att säga att jag vill säga upp mitt bredband. Dom frågade alltid varför och jag svarade med hur dyrt det är och jag planerat att byta till X med pris X.

Priset hade jag hittat som billigast på någon jämförelsesida

Dom brukade matcha detta för ett år framåt.

Sedan gör man samma sak nästa år.

Nu har jag stadsnät. Då är det som du säger vanligt med halva priset i 6 månader. Då kan man hoppa runt mellan dessa. Du får ofta nykundpris om du kommer tillbaka 1 år senare.

Man måste ju inte byta exakt efter 6 månader, men iaf varje år för att starta en ny kampanj.

Mobil

Här kan man också hoppa mellan några stycken. Man får rabatterat pris några månader och ett datapott.

Faktiskt gör jag inte denna själv. Betalar 90kr per månad för 3GB och fria samtal, räcker och duger för mig.

För att lyckas med ovan rekommenderar jag du skriver upp avtalsperioderna någon stans, tex i google sheets.

Viktigt också att direkt anmäla dej till e-faktura direkt (eller fakuta på mail, bankkort) Du vill inte ha en pappersfaktura för 49kr från nya leverantören.
Citera
2020-11-19, 09:02
Medlem
Roidberts avatar
I mitt område förlorade ComHem nyss sitt monopol, så jag ringde och sa att jag ville säga upp mitt abonnemang om jag inte fick ett lägre pris eftersom 399kr/månad är alldeles för dyrt. Trodde att jag skulle behöva förhandla mer, men blev direkt erbjuden 199kr/månad för något långsammare hastighet under ett års tid samt ett års bindningstid. Blev riktigt nöjd. Blir en besparing på 2400kr/år och kan helt enkelt säga upp abonnemanget och byta leverantör efter ett år när priset förändras till 299kr/år om de inte går med på att sänka priset igen då.
Citera
2020-11-20, 09:19
Medlem
När det gäller el, så betalar du mestadels elnätsavgift och skatter. Där är det knappt lönt att kolla runt, så länge du inte sitter på ett anvisningspris. Försöka låsa ett fast pris under lång tid när elpriserna är som lägst, sedan tänk på annat.

Gå absolut inte med i kundkraft, förstår fortfarande inte varför folk är med där och betalar mer än nödvändigt. Dom kan inte trolla.
Citera
2020-11-20, 10:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
När det gäller el, så betalar du mestadels elnätsavgift och skatter. Där är det knappt lönt att kolla runt, så länge du inte sitter på ett anvisningspris. Försöka låsa ett fast pris under lång tid när elpriserna är som lägst, sedan tänk på annat.

Gå absolut inte med i kundkraft, förstår fortfarande inte varför folk är med där och betalar mer än nödvändigt. Dom kan inte trolla.

Har gjort så tidigare, men nu har jag börjat med rörligt pris på ett år, och ska testa metoden att byta varje år, man kollar på Elskling och Compricer etc, och väljer billigaste (förutsätter att man inte varit kund till bolaget senaste tolv månaderna). Så man måste byta varje år...

Man får extra nykundrabatt och brukar slippa den fasta avgiften.

Kundkraft ligger idag på 35 öre och Elskling på 4 öre.
Direkt hos Vattenfall - 36 öre plus fast avgift (Som jämförelse)
Senast redigerad av Enydrion 2020-11-20 kl. 10:45.
Citera
2020-11-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis

Vi hade 20A Elnät vid inflyttning. Begärde nedsäkring till 16A och sparar 1600kr per år på fasta kostnaden. Men du har rätt att största delen är fasta kostnader och skatter men det går ända att spara relativt mycket pengar per år.

Bara för att du binder på sommaren när priset är lägst betyder inte att du får sommarpris året runt. Dom ger dej såklart ett genomsnittligt pris över året där dom tar höjd för prisökningar. Du måste ha flax som kund att priset oväntat skjuter i höjden och du sitter tryggt på ett bundet. Annars kostar det dej att få "tryggheten" att veta ditt pris. Och det mesta är ju bara skatt och avgifter ändå...
Citera
2020-11-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Vi hade 20A Elnät vid inflyttning. Begärde nedsäkring till 16A och sparar 1600kr per år på fasta kostnaden. Men du har rätt att största delen är fasta kostnader och skatter men det går ända att spara relativt mycket pengar per år.

Bara för att du binder på sommaren när priset är lägst betyder inte att du får sommarpris året runt. Dom ger dej såklart ett genomsnittligt pris över året där dom tar höjd för prisökningar. Du måste ha flax som kund att priset oväntat skjuter i höjden och du sitter tryggt på ett bundet. Annars kostar det dej att få "tryggheten" att veta ditt pris. Och det mesta är ju bara skatt och avgifter ändå...

Att gå ner i Ampere är det bästa sättet att gå ner i elkostnader, absolut! Många som har för högt i Sverige, trefas på 16A fungerar oftast.
Citera
2020-11-20, 21:26
Medlem
321js avatar
Väldigt lågt pris på elskling just nu, måste vara rekordlågt:

https://www.elskling.se/ditt-resultat/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto