2020-11-18, 10:48
Medlem
Börjar gräva runt i att köpa en ny bil och tittar på begagnadmarknaden. Det finns en hel del trevliga bilar som gått över 150000 mil men detta verkar vara en gräns när det gäller maskinskadeförsäkring. Mitt försäkringsbolag hjälper inte till om bilen skulle råka ut för en maskinskada efter 15000 mil (eller upp till 8 år gammal) Har tittat på andra försäkringsbolag men dom har i princip samma villkor om inte sämre.

Tittar just nu på automatväxlade dieselbilar runt 2017-2018. De jag har sett har sannolikt används som tjänstebilar, trots sitt höga miltal så bilarna att betrakta som "nya"

Hur kan man som privatperson få en maskinskadeförsäkring efter 15000 mil? Hur gör dom faktiskt köper dessa typer av bilar?
Citera
2020-11-18, 10:56
Medlem
Bjurras avatar
Har funderat på precis samma sak. Jag har också noterat att högmilare kostar relativt mycket jämfört med lågmilare, förstår folk inte detta problem eller finns det en lösning?
Citera
2020-11-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shyyne
Börjar gräva runt i att köpa en ny bil och tittar på begagnadmarknaden. Det finns en hel del trevliga bilar som gått över 150000 mil men detta verkar vara en gräns när det gäller maskinskadeförsäkring. Mitt försäkringsbolag hjälper inte till om bilen skulle råka ut för en maskinskada efter 15000 mil (eller upp till 8 år gammal) Har tittat på andra försäkringsbolag men dom har i princip samma villkor om inte sämre.

Tittar just nu på automatväxlade dieselbilar runt 2017-2018. De jag har sett har sannolikt används som tjänstebilar, trots sitt höga miltal så bilarna att betrakta som "nya"

Hur kan man som privatperson få en maskinskadeförsäkring efter 15000 mil? Hur gör dom faktiskt köper dessa typer av bilar?
Finns ju inget som säger att bara för bilen gått långt kommer motorn o rasa.
Köper själv oftast bar långmilare och har aldrig haft så stora problem att motorn måste bytas utan mer lösa delar som är hanterbart prismässigt.
Skulle det bli problem köper man en annan motor på skrot.
Även om bilarna är ganska nya finns det oftast motorer på skrotarna.
Vet en som köpte ny motor pga kamremsras, gick på närmare 50 tusen men då är den ju helt ny.
Fördelen med långmil är att eventuella svaga delar redan är utbytta om bilen är välskött.
Har sett bilar som rullat över 100 tusen mil med samma motor och växellåda.
Citera
2020-11-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Finns ju inget som säger att bara för bilen gått långt kommer motorn o rasa.
Köper själv oftast bar långmilare och har aldrig haft så stora problem att motorn måste bytas utan mer lösa delar som är hanterbart prismässigt.
Skulle det bli problem köper man en annan motor på skrot.
Även om bilarna är ganska nya finns det oftast motorer på skrotarna.
Vet en som köpte ny motor pga kamremsras, gick på närmare 50 tusen men då är den ju helt ny.
Fördelen med långmil är att eventuella svaga delar redan är utbytta om bilen är välskött.
Har sett bilar som rullat över 100 tusen mil med samma motor och växellåda.

Det är givetvis en välgrundad anledning till att maskinförsäkringar upphör vid vissa miltal, risken för någon form av haveri ökar med såväl miltal som bilens ålder. Så mycket att göra är det inte, välja en nyare bil med låga mil eller acceptera att det finns en förhöjd risk om du nu köper ett exemplar som passerat gränsen. Många bilar hinner rulla mycket längre än denna gräns innan de slutar på skroten, och även då är det ej sällan andra orsaker som gör att bilen slutar sin dagar.

En kombination av relativt ny bil med många mil kan vara en bra kompromiss om man vill hålla ned priset, men givetvis är det en förhöjd risk, hur stor får man nog bedöma själv.

Köpte en bil som gått som taxi i ett år för ett antal år sedan, den hade rullat 18000 mil på det året, inte mer problem med den än andra bilar, var kvar här i över tio år.
Citera
2020-11-19, 11:33
Medlem
448s avatar
Långmilare med massa varma mil is da shit o och tjöpa.

En bil som rullat 10-20k varma lugna mil med få kallstarter är garanterat i bättre skick än en familjebil som rullat 5000 mil med kallstarter och korta körningar och ryckig adhd körstil.

Min nuvarande är en 280 hästars turbodiesel och vid 10000 mil är allt som nytt.
Oljeförbrukningen är t.ex 1dl per tusen mil....inte ett piss

Familjekörda likadana modeller med lillmotorer och klenare automatlåda är
kan vara rejält slitna ibland , inte slut - men känns lite gamla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in